کد خبر: ۱۶۹۴
دستورالعمل عملیاتی وسایل پرنده بدون سرنشین کنترل از راه دور کشوری ابلاغ شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 30

 

با توجه به گسترش کاربری پهپادها و چالش‌های ناشی از خلأ غیرنظامی، کارگروه پهپاد غیرنظامی دستورالعملی تهیه کرده و به تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسانده است.

هدف از تدوین این سند، ایجاد یکپارچگی برای پذیرش پهپاد و عملیات پرواز ایمن این نوع از وسایل پرنده و توسعه زیرساخت‌ها برای طراحی و ساخت این نوع وسایل پرنده در کشور است.

این شیوه‌نامه با هدف تحقق اهدافی چون «نظارت بر فعالیت پروازی پهپادها با کاربرد غیرنظامی»، «توسعه زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از مزایای بکارگیری پهپادهای غیرنظامی»، «ارتقای ایمنی کلیه پروازها در فضای کشور»، ساماندهی عملیات پرواز پهپادهای غیرنظامی به منظور پیشگیری از بروز سوانح احتمالی و ایجاد مخاطرات امنیتی» و «ایجاد بانک اطلاعاتی پهپادهای غیرنظامی در کشور» اجرایی می‌شود.

دامنه کاربرد این شیوه‌نامه در خصوص فعالیت پهپادها برای پهپادهای عمومی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی و خدماتی اجرایی می‌شود.

این پهپادها در حوزه‌های مختلفی چون «پایش عبور و مرور زمینی و دریایی»، «مقابله با آتش‌سوزی»، «تجسس، نجات و امدادرسانی»، «پایش شرایط جوی و آب و هوا»، «پایش اقدامات مرتبط با بلایای طبیعی زلزله، سیل، آتش‌سوزی، طوفان و غیره»، «حفاظت از محیط زیست»، «خدمات کشاورزی»، «زمین شناسی و اکتشاف معدن»، « فیلمبرداری، عکسبرداری و نقشه برداری»، «پایش خطوط آب و برق و گاز»، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی»، «حمل بار و پست» و «دیگر خدمات تفریحی، گردشگری، ورزشی مورد تایید سازمان تحقیقاتی» کاربرد دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی است.

منبع: ایسنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :