در دنیای واقعی وقتی فردی سندی را امضا می‌کند، پای آن امضا می‌زند. وقتی چکی را صادر می‌کند پای آن امضا می‌زند تا به آن رسمیت ببخشد از سوی دیگر در دعاوی حقوقی نیز قابل پیگیری است، ولی در دنیای دیجیتال هم اسناد زیادی رد و بدل می‌شود، برای اعتبار بخشیدن به آن باید چه کرد؟ مدت‌ها است که برای اعتبار بخشیدن به اسناد الکترونیکی نام امضای دیجیتالی را می‌شنویم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 26

امضای دیجیتالی راهی است برای رد و بدل شدن اطلاعات، پیغام‌ها و اسناد با امنیت کامل. حتی گفته می‌شود در تجارت الکترونیک امروزی و دولت الکترونیکی بدون امضای دیجیتالی همه چیز از اعتبار ساقط است.

ساخت امضای دیجیتال و اهمیت آن:
در فضای سایبر اگر سهامی فروخته شود، یا فعالیت بانکی انجام شود باید دارای هویت باشد و این هویت با امضای دیجیتالی ممکن می‌شود. به این طریق می‌توان اطمینان حاصل کرد که تمام نقل و انتقال‌های پیام‌ها و اسناد به درستی و ایمن انجام می‌شود و جلوی کلاهبرداری‌ها و سرقت‌ها گرفته می‌شود. همانطور که همه می‌دانند اکنون هکر‌ها در کمین هستند تا اطلاعات، منابع مالی و دیگر اطلاعات کاربران را به سرقت ببرند، بنابراین امضای دیجیتال از جمله راه‌هایی است که برای جلوگیری از سرقت اندیشیده شده و ابراز تشخیص هویت افراد است.

تفاوت امضای دیجیتال و الکترونیکی:
شاید از نام امضای دیجیتالی این سوال برا‌ی کاربران پیش آید که فرد به صورت الکترونیکی مانند همانی که در روش سنتی امضا می‌کند، است، ولی باید گفت: امضای دیجیتالی امضای اسکن شده از امضای واقعی فرد از روی کاغذ نیست، بلکه امضای دیجیتالی اطلاعاتی است که از فرد گرفته شده و به صورت رمز در سیستم ذخیره می‌شود بنابراین اگر این بخش از اطلاعات فردی دسنکاری شود، اسناد بدون اعتبار تلقی می‌شوند.

الگوریتم امضای دیجیتال:
همانطور که گفته شد امضای دیجیتالی رمزنگاری است بنابراین باید رمزنگاری‌ها به درستی انجام شوند تا جلوی جعل آن گرفته شود از این رو امضای دیجیتالی دارای الگوریتم‌های متفاوتی است. به طور خلاصه می‌توان گفت: امضای دیجیتال نرم‌افزاری است که با محاسبات ریاضی تهیه شده و خود این نرم‌افزار تولید کننده توابع ریاضی دیگری است که در به رمز در آوردن داده‌های پیام و اسناد الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریافت امضای دیجیتال:
اما با وجود اهمیت زیادی که امضای دیجیتال در سرعت گرفتن روند دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک و تضمین فعالیت‌ها در حیطه آن دارد، هنوز آن گونه که انتظار می‌رود گسترش پیدا نکرده است. برای گسترش امضای الکترونیک باید تنها یک متولی و آن هم یک متولی قوی برای آن در نظر گرفت تا افراد بدانند که دقیقاً با چه مرکزی روبرو هستند. همچنین این متولی لازم است تبلیغات مناسبی برای گسترش امضای دیجیتال انجام دهد. در این رستا هنوز برای عموم مردم متولی جهت دریافت امضای دیجیتال وجود ندارد.

چگونه امضای دیجیتال بسازیم؟
گسترش دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک در نهایت اجتناب ناپذیر است، چراکه مدت‌ها است بسیاری از کشور‌های جهان قدم در این راه گذاشته اند و مزایای آن نیز برای اکثر کشور‌ها به اثبات رسیده است. کشور ما هم با انبوهی از کاربران اینترنتی قادر است این موضوعات را بیش از حالا گسترش دهد. اما کسانی که می‌خواهند در عرصه تجارت الکترونیک کار کنند و یا با دولت الکترونیک در تماس باشند، لازم است مطمئن باشند که اطلاعات آن‌ها افشا و سرقت نمی‌شود و یا در پیام هایشان دستکاری نمی‌شود. به این ترتیب امضای دیجیتال در این میان نقشی مهم و حیاتی به عهده می‌گیرد. بدیهی است پس از مشخص شدن متولی ارائه امضای دیجیتال می‌توانیم درخواست خود به منظور ساخت امضای دیجیتال را به ایشان بدهیم.

منبع: تابناک

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :