یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های شناختی ما از بانک‌ها شعب آن‌ها است. شعبی که تا همین امروز تعداد آن‌ها تعیین‌کننده بزرگی بانک‌ها بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 10

 در حال حاضر در صنعت بانکداری صحبت از یک مفهوم جدید به نام «بانکداری دیجیتال» به میان آمده که هنوز نقش شعب در آن چندان ملموس و مشخص نیست. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبت‌های معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌ زمین در خصوص نقش شعب در آینده و بانکداری دیجیتال است.

اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در این خصوص گفت: «هیچ‌کس درباره آینده شعبه در بانکداری دیجیتال صحبت نمی‌کند و در این زمینه یک ترس وجود دارد. قطعاً شعب در بانکداری خرد دیجیتال کارکردی نخواهند داشت. هم‌اکنون در بانک ایران زمین ۹۷ درصد تراکنش‌ها در خارج از شعب انجام می‌شود. مطمئناً بانک‌های زیادی وجود دارند که درصدشان از این هم بالاتر است.»

برای پرداختن به اینکه آینده شعب چه می‌شود، بد نیست چند مثال را مطرح کنم. اکنون بزرگ‌ترین شبکه تاکسیرانی جهان اوبر است که یک تاکسی هم ندارد، بزرگ‌ترین شبکه هتل جهان B&B Booking است که یک هتل هم ندارند، بزرگ‌ترین شبکه خرده‌فروشی دنیا متعلق به علی‌بابا است که هیچ انباری ندارد، بزرگ‌ترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه نخواهد داشت.

مشخص است فضا به کدام سمت‌وسو می‌رود. شک نکنید بانکداری خرد صد در صد در خارج از شعبه انجام می‌شود. تنها بانکداری اختصاصی و شرکتی خواهد بود که انجام کارشان در یک فضای بانکی است؛ آن‌هم نه در شعبه بلکه در یک مرکز مشاوره که خدمات خاصی را ارائه می‌کند.

باوجود ۳۳۰ شعبه در کشور اکنون ۹۷ درصد تراکنش‌هایمان در خارج از شعب انجام می‌شود. باید دانش دیجیتال را ترویج کنیم، کاربران ما دیگر نباید تحویلدار باشند بلکه با بانکدارانی نیاز داریم که بتوانیم در آن مرکز مشاوره برای مشتری ارزش‌افزوده ایجاد کند.

این افراد باید خدماتی را بفروشند که دیگر خرد نیست. تمام خدمات خرد را می‌توان به دستگاه منتقل کرد. همین الآن هم‌کاره‌ای کمی وجود دارند که نیاز به مراجعه به شعبه دارند.

اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل‌شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم. نقش شعبه باید عوض شود زیرا در آینده دیگر شعبی با این فرم نخواهیم داشت. شعب تغییر خواهند کرد و مفهوم شعب دیجیتال همین است.

این روند به‌یک‌باره انجام نمی‌شود، باید توجه کنیم بانکداری دیجیتال یعنی بانک سرویس را در اختیار شرکت‌هایی می‌گذارد تا آن‌ها محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحول دیجیتالی فقط به حوزه بانکی محدود نیست و باید سعی کنیم تمام خدمات را روی این بستر ارائه کنیم.

منبع: روابط عمومی بانک ایران ‌زمین

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :