HTML واضح‌ترین مهارت ضروری وب است که هر توسعه‌دهنده وبی (Web Developer) باید آن را بشناسد. حداقل باید در HTML5 تخصص داشته باشید.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 26

 

1.HTML

HTML واضح‌ترین مهارت ضروری وب است که هر توسعه‌دهنده وبی (Web Developer) باید آن را بشناسد. حداقل باید در HTML5 تخصص داشته باشید.

HTML “زبان وب” است و همه سایت‌ها آن را درون خود دارند،‌ حتی سایت‌هایی که با آن ساخته نشده‌اند. این جمله به چه معناست؟ به این معناست که سایت‌هایی هستند که با زبان‌های دیگری مثل PHP ساخته شده‌اند اما در نهایت با HTML ارائه می‌شوند زیرا HTML زبانی است که مرورگرها آن را درک می‌کنند.

اساسا اگر هیچ HTML ای وجود نداشته باشد، هیچ صفحه وبی هم وجود نخواهد داشت.

2. CSS

HTML مانند قالب ساختمان است و CSS مانند روکش آن است. CSS ظاهر عناصر در صفحه را مشخص می‌کند و همچنین تا حدی نحوه عملکرد آن‌ها را مشخص می‌کند.

یک زمانی یادگیری CSS اختیاری بود اما حالا اینگونه نیست. شما می‌توانید وب‌سایت خوبی را بدون استفاده از یک خط CSS بسازید، اما هر کسی که کد سورس شما را ببیند به شما مانند یک فرد کاملا غیرحرفه‌ای نگاه خواهد کرد.

3. JavaScript

افرادی وجود دارند که ممکن است به شما بگویند می‌توانید بدون یادگیری جاوااسکریپت توسعه دهنده وب شوید. این افراد کاملا در اشتباه هستند.

جاوا اسکریپت یک زیان قدرتمند است که به شما اجازه می‌دهد تعاملات در سمت کلاینت را در صفحات خود قرار دهید. هر وب‌سایتی نیاز به جاوااسکریپت ندارد، اما بسیاری از توسعه‌دهندگان از آن استفاده می‌کنند.

4. DOM

بعد از آموختن مبانی پایه جاوا اسکریپت و CSS، شما آماده مطالعه کامل DOM هستید، و به این ترتیب می‌توانید از آنچه تاکنون آموخته‌اید به طور کامل استفاده کنید. اگر بر DOM تسلط پیدا نکنید، هرگز در توسعه ،front-end خوب عمل نخواهید کرد. به این معنی که به جای کار بر روی پروژه‌های واقعا جالب که می‌توانید میزان خلاقیت خود را بسنجید، بر روی سایت‌های کسب و کار متوسط WordPress کار خواهید کرد.

5. PHP

یادگیری PHP یک گام بزرگ به واسطه یادگیری جاوااسکریپت است، اما خبر خوب این است که یادگیری این زبان ساده است. PHP تعامل و دیگر وظایف مهم را سمت سرور مدیریت می‌کند.

زبان دیگری به نام ASP وجود دارد که نقش مشابهی را بازی می‌کند، با این تفاوت که تعداد کمی از وب‌سایت‌ها از ASP استفاده می‌کنند (اما هنوز میلیون‌ها کاربر دارد)، بنابراین یادگیری ASP نسبت به PHP کمتر ضروری است.

دیگر زبان‌های سمت سرور که یادگیری آن‌ها می‌تواند جالب باشد، اما ضروری نیستند عبارتند از:

Ruby

ColdFusion

PERL

Java (همچنین زبان سمت کلاینت است)

(همچنین زبان سمت کلاینت است)

C++ (همچنین زبان سمت کلاینت است)

همچنین چند زبان نه چندان معروف دیگری هم وجود دارد مثل Lua و Haskell، اما بعید به نظر می‌رسد که بخواهید از این زبان‌ها استفاده کنید، و اگر تا به حال آن‌ها را دیده باشید هم نمی‌خواهید از این زبان‌ها استفاده کنید.

یک استثنا به نام Go وجود دارد که یک زبان برنامه‌نویسی توسعه یافته در گوگل به عنوان جایگزین مناسبی برای C++ می‌باشد. این زبان در حال حاضر خیلی جا افتاده نیست، اما واقعا زبان خوبی برای انجام کارهایی است که در C++ استفاده می‌کنید.

یادگیری هر یک از این زبان‌ها از شما برنامه‌نویس خوبی می‌سازد، در حالی که یادگیری PHP از شما یک برنامه‌نویس مفید و کارآمد می‌سازد.

 

6. AJAX

بعد از اینکه جاوااسکریپت و حداقل یک زبان سمت سرور را یاد گرفتید، آماده یادگیری AJAX هستید. احتمالا بهترین تصوری که می‌توان برای AJAX داشت این است که آن را پلی بین فرآیند سمت کلاینت و فرآیند سمت سرور تصور کنیم.

کارهایی وجود دارند که وقتی انجام می‌دهید تمام صفحه بارگیری مجدد شده و به سمت سرور ارسال می‌شوند. با استفاده از AJAX، می‌توانید پاسخ‌های سرور را تولید کنید بدون اینکه صفحه شما با بارگیری مجدد به روزرسانی شود.

7. MySQL

این مورد یکی از مواردی است که شبیه PHP است که تنها تکنولوژیی در کلاس خود نیست، اما از آن به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود و اساسا به عنوان استاندارد غیر رسمی تبدیل شده است و خوب است که آن را یاد بگیریم.

MySQL یک سیستم پایگاه داده open source و رایگان است. بسیار خوب کار می‌کند، هیچ هزینه‌ای ندارد، امنیتش بسیار خوب است. دلیل محبوبیت آن به خاطر این همه مسائل خوبی است که در رابطه با این پاپگاه داده وجود دارد.

8. GIT

هنگامی که شما روی پروژه‌های مشارکتی و شرکتی کار می‌کنید، یک سیستم نسخه‌بندی محتوای قدرتمند (CVS) ضروری است، و GIT به دلیل چندسکویی (cross-platform) بودن و قابلیت دسترس از هر جا محبوبیت دارد.

یادگیری GIT ساده نیست. GIT یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های نسخه‌بندی محتوا است. یادگیری استفاده از آن ضروری است زیرا CVS در میان تکنولوژی‌های موجود بیشترین استفاده را دارد، و بعید به نظر می‌رسد که به زودی جایگزینی برای آن تولید شود.

مواردی که باید بتوانید (حداقل) آن‌ها را انجام دهید عبارتند از:

ایجاد repositoryها

check in و check out کردن کدها

حل تضادها (Conflict)

ایجاد صفحات توصیف پروژه و غیره

GIT سرگرم‌کننده نیست و هیچ چیز جالبی ندارد. هیچ کس متوجه نمی‌شود که شما از آن استفاده می‌کنید یا نه. اما اگر در جایی استخدام شوید، انتظار دارند که کاملا با آن آشنا باشید.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :