لابد می‌دانید که مردم خواب کافی را با تنبلی یکی می‌دانند. من شخصاً عادت داشتم که نزدیک صبح به رخت خواب بروم. تا نزدیک صبح بیدار می‌ماندم، کارهایم را انجام می‌دادم، کتاب و مقاله می‌خواندم، احساس می‌کردم در طول روز وقت کمتری دارم. علاوه براین، احساس می‌کردم که در ساعت ۲، نسبت به ساعت ۹ صبح سرحال‌تر هستم. زمانی که همه چراغ‌ها خاموش بودند من پای کامپیوترم نشسته بودم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 27

 

متأسفانه زمانی که در روز بعد بیدار می‌شدم می‌دیدم تمام صبحم به هدر رفته است. لازم به گفتن نیست که بقیه من را فرد تنبلی می‌دانستند. اگر شما هم همین‌طور هستید پس خبرهای خوبی برایتان دارم.

افرادی که دیرتر خوابیده و دیرتر از خواب بیدار می‌شوند باهوش‌تر هستند
روان‌شناسی به نام ساتوشی کانازاوا (Satoshi Kanazawa) درباره ارتباط میان هوش و ساعت خواب آن‌ها تحقیق کرد. او از ۲۰۷۴۵ بزرگ‌سال از ۸۹ دبیرستان و ۵۲ مدرسه راهنمایی استفاده کرد.

اولین قرار در خانه دانش آموزان بود که باید یک تست هوش انجام می‌دادند. ۱۵ سال بعد او با ۱۵۱۹۷ تن از آن دانش آموزان دوباره مصاحبه نمود. در این مصاحبه از ساعت رفتن به رخت خواب و سات بیدار شدن آن‌ها سؤال کرد.

او به این نتیجه رسید که افراد باهوش‌تر بیشتر بیدار می‌مانند. این تحقیق در راستای متغیرهای جمعیت شناختی، مانند قومیت، آموزش و مذهب، انجام گرفت. به گفته کانازاوا دیرخوابیدن ریشه در نیاکان ما دارد و یک حرکت تکاملی محسوب می‌شود. این حرکت تکاملی سپس توسط افراد باهوش استفاده شد.

افرادی که دیر می‌خوابند نسبت به افراد دیگر تا ساعت بیشتری از روز هوشیار هستند
مردم تصور می‌کنند افرادی که دیر می‌خوابند بازدهی چندانی ندارند زیرا زمانی که بقیه مردم کارشان را آغاز می‌کنند این افراد هنوز خواب هستند. اما تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت حقیقت دیگری را نشان داد.

محققان دانشگاه لیگ (Liege) در بلژیک ۱۵ فرد شب‌بیدار و ۱۶ فردی که زود می‌خوابیدند را بررسی نمودند. در این تحقیق فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان یک ساعت و نیم پس از بیدار شدن و سپس ۱۰,۵ ساعت پس از بیدار شدن ارزیابی شد.

در آزمایش صبح عملکرد هر دو گروه تقریباً مشابه بود. اما در آزمایشی که ۱۰,۵ بعد انجام‌گرفته شده بود تفاوت فاحشی دیده می‌شد، افراد شب‌بیدار سریع‌تر واکنش نشان داده و هشیارتر بودند. ظواهر همیشه گول زننده هستند. بااینکه به نظر می‌رسد افرادی که زود بیدار می‌شوند فعال‌تر هستند، اما افراد شب‌بیدار بازدهی و هشیاری بیشتری دارند.

کارکردن در شب به افراد کمک می‌کند تا راه‌حل‌های خلاقانه بیشتری بیابند
محققان دانشگاه کاتولیک Sacred Heart در میامی به این نتیجه رسیدند که افراد شب‌بیدار نسبت به افرادی که زود خوابیده و بیدار می‌شوند خلاقیت بیشتری دارند. همانطورکه پروفسور مارینا گیامپیترو (Marina Giampietro) می‌گوید: “فضای شب باعث می‌شود که به جنبه‌های غیر رایج تمرکز نموده و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ایجاد کنیم.”

بنابراین افراد شب‌بیدار نه‌تنها باهوش‌تر هستند بلکه خلاقیت بیشتری نیز دارند. چه کسی نمی‌خواهد باهوش باشد؟ زود خوابیدن یا دیرخوابیدن یک مسئله ژنتیکی است نه انتخابی. برخی از سلول‌های مغزی مسئول تنظیم ساعت بدن هستند.

بر اساس میزان انرژی بدن خود فعالیت داشته باشید
اگر فرد شب‌زنده‌داری باشید برایتان دشوار است که با زندگی روزمره خود را وفق دهید و برای مثال از ساعت ۹ تا ۵ کار کنید. زیرا برخی از افراد برای این ساعت کاری ساخته نشده‌ایم. برخی افراد در شب فعالیت بهتری دارند درحالی که برخی در ساعات اولیه صبح فعال‌تر هستند. برخی هم میان این دو دسته قرار دارند. بنابراین اگر حس می‌کنید در ساعات خاص فعالیت بیشتری دارید از فرصت استفاده نموده و وظایف مهم خود را در آن زمان انجام دهید.

نباید تصور کنید مجبور هستید در ساعت خاصی کار کنید. اگر کارتان آزاد است و یا فریلنسر هستید، در آن صورت این کار برایتان چندان دشوار نخواهد بود. اگر کار تمام‌وقت دارید شاید رئیستان به شما اجازه دهد از خانه کارها را انجام دهید.

بنابراین به میزان انرژی بدن خود نگاه کرده و بر اساس آن فعالیت کنید نه علیه آن. پس دفعه دیگر که کسی شما را به تنبلی متهم کرد به او بگویید که تنبل نیستید بلکه تکامل‌یافته هستید. ساعات شب مخصوص افراد باهوش و خلاق است.

منبع: پروشات

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :