در دهه اخیر، تولید محتوا یکی از عوامل مهم در برند سازی و بازاریابی سازمان هاست. از برخی جنبه ها، شاید بتوان تیم تولید محتوا را به تیم تحقیق و توسعه تشبیه کرد که هزینه های آن منجر به درآمدهای آتی می شود. از این رو، در استانداردهای جدید مالی و حسابداری، هزینه های تحقیق و توسعه، در قسمت دارایی های نامشهود سازمان ثبت می گردد. لازم است تیمی برای تولید و توزیع محتوا در سازمان، به صورت اختصاصی تشکیل شود. البته لازم نیست تیم بزرگی باشد. برخی فعالیت ما قابل برون سپاری است، ولی یک هسته حداقلی باید در سازمان تشکیل شود. تیم تولید محتوای حداقلی لازم است اجزای زیر را در خود داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 29

سردبیر

مهم ترین نقش در تیم تولید محتوا، نقش سردبیر است.

اهم وظایف سر دبیر در تیم تولید محتوا عبارت است از:

- تهیه و مدیریت تقویم رسانه ای شرکت

- نظارت بر تولید محتوا و حصول اطمینان از عدم بروز اشتباه در مطالب.

- مدیریت بر محتوای سایر اعضای تیم و تطابق با استانداردهای نگارشی و اهداف برنامه بازاریابی محتوایی.

- تهیه لیست از افرادی که می توانند جهت برون سپاری تولید محتوا استفاده شوند.

- چک کردن زمان بندی ارسال و توزیع مطالب بر اساس برنامه.

- بهینه سازی برای موتورهای جست و جو(SEO)

- تعیین و پایش شاخص های ارزیابی موفقیت برنامه بازاریابی بر مبنای محتوا.


تولید کنندگان محتوا

پس از سردبیر، لازم است یک یا چند نفر برای تولید محتوا در اختیار داشته باشید.

این افراد می توانند از پرسنل سازمان یا از نویسندگان و روزنامه نگاران خارج از سازمان یا شرکت باشند، هر چند ترجیح بر این است که از پرسنل داخلی استفاده شود. تولید کننده محتوا باید دارای ویژگی های زیر باشد:

- با صنعتی که در آن فعالیت می کنید آشنا باشد.

- مهارت های لازم برای تولید محتوا، از یافتن سوژه تا نوشتن و پیرایش مطلب، به اندازه کافی داشته باشد.

- دارای روحیه تحقیق، جست و جو و پی گیری و پرسشگری باشد و مدام در حال به روز سازی دانش و مهارت خود باشد.

- بتواند در بازه تولید انواع محتوا، متناسب با موضوع مورد نظر تصمیم گیری کند.

- با محیط، ماهیت و نحوه عمل موتورهای جست و جو و فعل و انفعال های محیط وب آشنا بوده و از آن ها در راستای جذب مخاطب بیشتر بهره برداری کند.


توزیع کنندگان محتوا

محتوای تولید شده، پس از تایید توسط سردبیر باید از کانال های موثر و برنامه ریزی شده توزیع شود. این کار معمولا در تخصص کارشناس شبکه های اجتماعی (Social media expert) است.


توانمندی های مورد نیاز برای توزیع کننده محتوا عبارت است از:

- مدیریت توزیع محتوا از کانال وب سایت ها، بلاگ ها، رسانه های اجتماعی، کانال های توزیع مستقیم و…

- ایجاد online community برای شرکت، نظیر صفحات اختصاصی در رسانه های اجتماعی

- ارسال خبرنامه ها (newsletters)

- برقرار ارتباط با افراد تاثیر گذار در رسانه، بازار و صنعت.


لزوم مدیریت اصولی تیم تولید محتوا

علاوه بر مسائل پیش گفته، مدیریت تیم تولید محتوا نیز اهمیت خاصی در افزایش بهره وری دارد.

با متخصصان صنعت، مشاوران و کارشناسان، ارتباط مناسبی ایجاد کنید. آن ها می توانند برای شما مقالات باکیفیت درمورد برند تان یا در راستای اهداف تان تولید کنند.

یک ارتباط برد – برد دو طرفه که به بهانه تولید محتوا شکل می گیرد، در بلند مدت می تواند منافع هر دو طرف را تضمین کند.  ضمن این که تاثیر آن در تبلیغات کلامی نیز بین سایر کارشناسان قابل توجه است.


با محتوا برندتان را بسازید

استفاده از مطالب باکیفیت که توسط کارشناسان و خبرنگار مرتبط با حوزه فعالیت شما، تایید و توصیه می شود، تاثیر نافذی در ذهن مشتریان و سایر مخاطبان عام خواهد گذاشت. از این ابزار برای برند سازی در بلند مدت استفاه کنید.

سعی کنید تا جایی که ممکن است تعداد مخاطبان محتوای خود را افزایش دهید.

برای تولید محتوای با کیفیت زحمات زیادی لازم است، پس سعی کنید این محتوا را به دست افراد بیشتری برسانید. البته این عمل باید به گونه ای انجام شود که مزاحمت تلقی نشود.

و در آخر این که لازم نیست حتما نفرات زیادی با هزینه بالا درگیر تولید محتوا باشند.

بسته به نوع بازار و صنعت و شرایط ارتباطی می توان تیم را تا جای ممکن کوچک کرد و هزینه ها را کاهش داد. البته همان طور که در ابتدا گفته شد یک هسته کوچک ولی متخصص لازم است.

 
در تمام موارد بالا، تیم اخبار رسمی تجربیات گران قدری در اختیار دارد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، تیم اخبار رسمی آمادگی دارد ضمن ارائه مشاوره رایگان، در خصوص انتقال تجربیات و ایجاد تیم تولید محتوا در داخل سازمان شما، مساعدت های لازم را انجام دهد. 


منبع: اخبار رسمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: