ردبول به معنای «گاو نر قرمز» نام تجاری یک نوشابهٔ انرژی‌زا است که اکنون به یکی از برندهای شناخته شده در جامعه ی فعالیت های ورزشی تبدیل شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 14

 

این شرکت به‌جای تبلیغ نوشیدنی خود، سبکی از زندگی را نمایش می‌دهد که بسیاری از جوانان و در واقع خریداران اصلی نوشابه‌های انرژی‌زا از آن لذت می‌برند. جامعه‌ی هدف ردبول، افراد بین بازه‌ی سنی ۱۸ تا ۳۴ سال هستند؛ از این‌رو هیجان و ورزش‌های پرتنش، مسیری است که ردبول برای همراه کردن مخاطبان به سراغ آن‌ها رفته است

در ادامه آمیخته بازاریابی شرکت ردبول را بررسی می کنیم:
استراتژی های محصول:
محصول این شرکت اولین نوشیدنی انرژی زا در نوع خودش است و همچنان تلاش می کند، جایگاه خود را حفظ کند. ردبول به طور خاص با هدف افزایش فعالیت ذهنی و جسمی، افزایش عملکرد در زمان استرس و بهبود سرعت واکنش افراد تولید شد و به جایی رسید که شعار خود را با عنوان «ردبول به شما بال می دهد» انتخاب کرد.

استراتژی های توزیع:
ردبول محصول خود را از طریق کانال های توزیع مختلف، پخش می کند. اولین کانال مستقیم است که در آن ردبول با راه اندازی غرفه هایی برای فروش محصولش، خود برقرارکننده تعامل با مصرف کننده است کانال توزیع دیگر، کانال عمده است که در آن ردبول محصول خود را به یک عمده فروش مانند فروشگاه ها می دهد تا آن را به دست مصرف کننده برسانند.

استراتژی های ترفیع:
1. فعالیت های مربوط به رویدادهای ورزشی و فرهنگی
2. ابداع ورزش جدید.
3. تبلیغات متفاوت

استراتژی های قیمت:
ردبول درباره استراتژی های قیمت گذاری خود بسیار جدی است چراکه خود را به عنوان شرکتی با کیفیت که تولید کننده محصولی بسیار با کیفیت است، معرفی می کند. محصول این شرکت در میان رقبایش گران ترین است. زیرا برندی معتبر و شناخته شده است و وفاداری مصرف کننده هایش را دارد.

مروری بر استراتژی های بازاریابی و تحلیل swot شرکت ردبولتحلیل SWOT شرکت ردبول


نقاط قوت
• رهبری بازار قوی: در میان بازار نوشیدنی های انرژی زا رد بول رهبر این صنعت در سراسر جهان است. تصویر جهانی این برند بسیار قوی است و در بسیاری از کشورها انتخاب اول مردم است.

• استراتژی بازاریابی قوی: بسیاری از طرح های تبلیغاتی، کمپین های موفق و حمایت های مالی مثل فرمول یک به گسترش نام تجاری ردبول و افزایش آگاهی از برند مصرف کنندگان کمک کرده است. همچنین حمایت های مالی ورزشی، هویتی قوی برای برند ایجاد کرده است و وفاداری مصرف کننده را برای این برند به وجود آورده است.


• برند قوی و به روز
• گستردگی جغرافیایی: در سال 2015 در 169 کشور فعالیت می کند.
• سهم بازار قوی: یک بازار قوی نوشیدنی را مدیریت کرده است.
• توسعه بازار پخش: همه جا حضور دارد: مثل فودکورتها، بیمارستانها و ...
• وفاداری بازار هدف
• تبلیغات قوی
• بازیافت صد در صد قوطی های بازمانده• Wall to Wall production: تولید و پر شدن همزمان قوطی ها که باعث افزایش سرعت تولید می شود.
• کمک به حفظ محیط زیست: با تغییر در سیستم پخش در بازار به این صورت که با استفاده از قطار و کشتی برای انتقال به جای کامیون، به کاهش CO2 در هوا کمک می کنند.
• کمک به کاهش مصرف انرژی: با طراحی هوشمند قوطی ها. قوطی های طراحی شده برای سرد شدن 45 % کمتر از قوطی های معمولی انرژی مصرف می کنند.

نقاط ضعف


• قیمت بالاتر از حد متوسط
• عدم نوآوری محصول: محصولات بسیاری از رقبا در بازار ردبول را پشت سر گذاشته اند. این شرکت متکی به یک محصول کوچک پایه ای است. شرکت فقط روی برند محصول کارکرده است. همچنین عدم نواوری باعث شده هر کسی بتواند آن را کپی کند.
• ناتوانی در مقابله با نوشابه های گازدار بدون الکل
• کاهش سهم بازار در 5 ساله گذشته (مارچ 2015)
• امکانات محدود تولید یک محصول
• هزینه های حمل و نقل و تولید خیلی بالا
• قند بالای محصول
• کافئین بالای محصول: که منجر به سمی بودن محصول شده است و ممکن است تعدادی از مشتریان که نگران سلامتی هستند را از دست بدهد
• هزینه های بالای بازاریابی گسترده

فرصت ها
• توسعه ی خط تولید محصول: توسعه ی خط تولید محصول می تواند به حفظ سهم بازار کمک کند.
• تنوع سبد محصولات اصلی
• بازار چین و آسیای دور
• بیشتر شناخته شدن توسط مشتریان به واسطه ی حمایت های ورزشی
• سرمایه گذاری های جدید مانند همکاری با Facebook
• وجود روش های تبلیغات بیشتر
• ابتکار عمل در فروش با اهداف افزایش فروش
• وجود فضا برای افزایش مرزهای جغرافیایی
• امکانات تولید جدید در برزیل که منجر به ایجاد قیمت رقابتی با محصولات وارداتی

تهدیدها
• نگرانی عمومی جامعه نسبت به موضوع سلامتی (دولت و مردم) عدم پذیرش در بازارهای جدید و عدم توانایی رقابت با محصولات ارگانیک
• ممکن است رقبایی نظیر پپسی و کوکاکولا برای دوباره گرفتن سهم بازار اقدام به تولید نوشابه های انرژی زا کنند.
• تصویر منفی برند در بعضی قسمت های جهان
• اشباع شدن بازار
• حوادث طبیعی

بهارناز بیدار(کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

منبع: مدیراینفو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: