در دنیای امروز ساخت دکور با شیوه های رایج در ایران تا حدی منسوخ شده است. در دنیای امروز «استودیو مجازی» حرف اول را در برنامه سازی تلویزیونی می زند. در چنین شیوه یی با کمک چند نرم افزار، طرح های مختلف با کیفیت بالابدون هیچ گونه محدودیتی ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
در دنیای امروز ساخت دکور با شیوه های رایج در ایران تا حدی منسوخ شده است. در دنیای امروز «استودیو مجازی» حرف اول را در برنامه سازی تلویزیونی می زند. در چنین شیوه یی با کمک چند نرم افزار، طرح های مختلف با کیفیت بالابدون هیچ گونه محدودیتی ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. این دکورها امکانات فراوانی را در اختیار برنامه سازان قرار می دهد. در حال حاضر در شبکه هایی مانند پرس تی وی، آی فیلم و چند شبکه برون مرزی نظیر الکوثر نیز از این شیوه استفاده می شود و با استفاده از پرده کروماکی فضای تصویری مورد نظر ایجاد می شود که نیاز برنامه ساز به ساخت دکورهای حجیم را برطرف می کند اما سوال این است که چرا از این امکان به خوبی استفاده نمی شود؟
«سعید بشیری» در پاسخ به این سوال می گوید: «استودیو مجازی ساخت و ساز خودش را دارد و شرایط فنی ویژه یی دارد. این استودیوها با هزینه بالایی تجهیز می شود و در شرایط فعلی تلویزیون فقط استودیوهای شبکه خبر از این امکان برخوردارند. بخش اعظمی از دکورهای سازمان در ساختمان تولید و شبکه دو مستقر است و استودیو گلستان هم یک سوله بزرگ است که گاهی در آن دکور ساخته می شود اما هیچ کدام از این استودیوها شرایط فنی برای ایجاد «استودیو مجازی» را ندارد. البته برخی استودیوهای شبکه خبر این ویژگی را دارند. من به عنوان تهیه کننده نه در بودجه خودم و نه در توان سازمان امکان استفاده از استودیو مجازی را نمی بینم و به همین دلیل مجبور می شوم به سراغ ساخت و ساز بروم.»بشیری در ادامه به نکته جالبی اشاره کرده و می گوید: « تا جایی که من اطلاع دارم، مدیریت سازمان چند سال است در پی جا انداختن بحث استودیو مجازی است و در برخی شبکه ها از جمله همان شبکه خبر این کار را انجام داده است اما مساله مهم در این زمینه داشتن دانش این کار است. درباره استودیو مجازی، سازمان صدا و سیما چندی پیش برای مدیران جلساتی آموزشی گذاشت اما هنوز آموزشی درباره این موضوع به تهیه کنندگان داده نشده است و تهیه کنندگانی که در این زمینه هم صاحب دانش هستند، خودشان این اطلاعات را به دست آورده اند.»موضوع دیگر از نظر بشیری کم اطلاعی برخی تهیه کنندگان از مقولات مرتبط با تصویر است. او می گوید: «من درس سینما خوانده ام و تصویر به اندازه مفهوم برایم مهم است اما گاهی تهیه کنندگان نه تحصیلاتی در این زمینه دارند و نه تجربه کار تصویری دارند. برخی از آنها هیچ گاه در بخش مشاغل هنری سینما فعالیت نکرده اند و به همین دلیل با مفاهیم زیبایی شناسی بیگانه اند و گاهی نیز فاقد سلیقه زیبایی شناسی هستند. سلیقه زیبایی شناسی فردی تهیه کننده در این زمینه بسیار مهم است و به نظر می رسد با وجود تلاش مدیران سیما، به دلیل ورود افراد فاقد سلیقه زیبایی شناسی به این عرصه مباحثی از نوع استودیو مجازی که می تواند در این زمینه راهگشا باشد، برای بسیاری از تهیه کنندگان کاربردی و قابل استفاده نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: