الیزابت هولمز جوان نیز این مسیر را در پیش گرفته و استارت آپی که راه اندازه کرده بود، اکنون هدف والای خدمت به بشر را دنبال می کند و به همراه آوردن میلیاردها دلار پول، تنها بخشی از پاداش نیت، نبوغ و پشتکار اوست.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 02


در هر نسل، کار آفرینانی هستند که موفقیتشان سر به فلک می کشد. موفقیت را از ابعاد مختلف می توان بررسی کرد؛ بعضی جنبه مالی آن را مهم تر می دانند، بعضی کاربردی بودن و بعضی خدمت کردن به بشر را.

از میان این افراد، یک گروه استثنایی وجود دارد: آن هایی که موفقیت کسب و کارشان جامعه را به گونه ای متأثر می کند که برای همیشه در ذهن مردم باقی مانند. وارن بافت، اپرا وینفری، استیو جابز، بیل گیتس و مارک زاکربرگ تعدادی از انسان های موفق این گروه برتر هستند. این میلیاردرهای خود ساخته، اگر چه به موفقیت رسیدند اما کار را رها نکردند و آن قدر ادامه دادند تا با نیروی نبوغ و خلاقیت خود توانستند جایگاهشان را در تاریخ تثبیت کنند.

الیزابت هولمز جوان نیز این مسیر را در پیش گرفته و استارت آپی که راه اندازه کرده بود، اکنون هدف والای خدمت به بشر را دنبال می کند و به همراه آوردن میلیاردها دلار پول، تنها بخشی از پاداش نیت، نبوغ و پشتکار اوست.

اکثر کار آفرینان عجول هستند و دوست دارند هر چه زودتر استارت آپشان خبرساز شود در حالی که باید چند مرحله دشوار را پشت سر بگذارند: مشتریان باید ایده شما را بخواهند و بخرند، باید جدی گرفته شوید و صنعت به شما توجه کند و در نهایت، برای رشد و پیشرفت به سرمایه گذاران نیاز دارید.

هولمز مانند بسیاری از میلیاردرها یک نابغه است و البته مثل خیلی از آن ها، درس و دانشگاه ها را فدای رسیدن به رویاهایش کرد. زمانی که دبیرستانی بود، خودش زبان ماندارین (چینی) را یاد گرفت و به دانشگاه های چینی، کامپایلرهای ++C را می فروخت. سپس برای تحصیل در رشته مهندسی شیمی به دانشگاه استنفورد رفت. همانجا بود که اولین پتنتش را ثبت کرد و برای تحقیق روی ویروس SARS به سنگاپور رفت.

الیزابت درست پیش از اتمام سال دوم دانشگاه، ترک تحصیل کرد و تصمیم گرفت به دنبال رویاییش یعنی گسترش صنعت بهداشت شخصی برود. تلاش او منجر به ایجاد شرکت ترانوس (Theranos) شد که طی مصاحبه ای با San Jose Mercury News گفت این کمپانی حاصل اشتیاق فراوانش برای ایجاد تحولی بزرگ در دنیا بود.

او ۱۱ سال گذشته را صرف توسعه یک فناوری انقلابی آزمایش خون برای تشخیص بیماری ها تنها با گرفتن یک قطره از نوک انگشت کرد. تصور کنید، می توانید تنها با یک قطره خون در هر کجا که باشید، خودتان هزاران آزمایش را طی یک آزمایش تهیه کنید و البته با بهایی بسیار کم.

آزمایش خون از دهه ۶۰ میلادی دست خوش تغییرات آنچنانی نشده بود و هولمز توانست راهی برای دگرگون کردن این صنعت بیابد ضمن این که به انسان ها نیز خدمت کند.

هولمز سیاست داشت و صدایش را در نیاورد. بر خلاف اکثر استارت آپ های فعلی، او نیامد در کوچه و خیابان ایده اش را جار بزند. او از تیم روابط عمومی بی بهره بود و تحت پوشش رسانه ای نیز قرار نداشت به طوری که تا زمانی که جزو لیست ۴۰ شخصیت برتر زیر ۴۰ سال فوربس قرار نگرفت، تقریباً کسی او را نمی شناخت.

او در سال ۲۰۰۶ نیز جزو لیست ۳۰ شخصیت برتر زیر ۳۰ سال Inc.com قرار گرفت اما خودش شرایط را به گونه ای مدیریت کرد که نامش چندان مطرح نشود. وی دید گسترده ای داشت و چشم اندازه آینده را برای خود ترسیم نموده بود. هولمز با جلوگیری از مطرح شدن نامش، می کوشید از رسیدن رقبایش پیش از ایجاد این بازار جدید و راه اندازی کامل شرکت خودش، جلوگیری کند.

رقیبان الیزابت هولمز شرکت های بزرگی همچون think Quest ، LabCorp و دیگر بازیگران صنعت ۷۰ میلیارد دلاری آزمایش خون آمریکا هستند. با این وجود، او از همان ابتدا سر و صدای زیادی ایجاد نکرد؛ به مدت ۱۰ سال پیش از حضور در مقابل عموم، بی سر و صدا و به دور از حاشیه به سازندگی استارت آپ خود پرداخت. هولمز در این مدت توانست تجارتی را خلق کند که اکنون حدود ۵۰۰ کارمند دارد و لری الیسون (Larry Ellison)، مدیر عامل اوراکل و Draper Fisher در میان سرمایه گذاران آن قرار دارند.

در عصری که سلفی و یوتیوب و بازاریابی اینترنتی و جمع کردن لایک و فالوور در اینترنت بسیار رایج شده، وقتی می بینیم یک کار آفرین جوان به جای این که درگیر این گونه حاشیه ها شود، بیشتر تمرکزش را روی کسب و کارش گذاشته، خرسند می شویم. او در ۳۰ سالگی، مالک ۵۰ درصد سهام شرکت ۹ میلیارد دلاری اش است و به نظر می رسد حالا دارد با برنامه وارد فضای عمومی تجارت می شود.

کار کردن با این همه تلاش آن هم به دور از فضای عمومی تجارت، استراتژی عجیبی است اما الیزابت هولمز، جوان ترین میلیاردر خانم دنیا، به خوبی از پس آن برآمده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :