من به عنوان یک فعال حرفه ای در زمینه بازاریابی و تبلیغات تا سال 2015 هیچ شبکه کابلی را نداشتم. فقط در زمان پخش سریال های جذاب نت فلیکس و برخی از رویدادهای مهم ورزشی زحمت روشن کردن تلویزیون را به خود می دادم. وقتی اولین بار شبکه کابلی خریدم، پس از توضیحات راهنما برای ساعت ها به تبلیغات آن خیره شدم. در هر صورت در شبکه های کابلی تبلیغات بیش از هر چیزی به چشم می خورد. با این حال این تبلیغات به هیچ وجه خسته کننده نبود. همه تیزرها به صورت جذاب، بدیع و سرگرم کننده طراحی شده بودند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 06

 

براساس آمار مؤسسه SJ در سال 2014 مردم در هر روز بیش از 5 هزار تبلیغ متفاوت را مشاهده کرده اند. با این حال از این رقم فقط و فقط 153تبلیغ مورد توجه مخاطب قرار خواهد گرفت. در زمینه تعامل و جذب مخاطب رقم مورد نظر از این هم کمتر می شود. در حقیقت تنها 12 تبلیغ توانایی جلب نظر مخاطب را دارند. با توجه به این آمارها برای تبدیل شدن به یکی از برندهای موفق در زمینه تبلیغات کار بسیار دشواری پیش روی ماست.

 

در چند روز اخیر من مدام به ایده های خلاقانه برای جلب نظر مردم و فروش بیشتر فکر کردم. نتیجه فعالیت ذهنی من تهیه فهرستی از برترین ایده های تبلیغاتی بوده است. اجازه دهید این ایده ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

1. تأکید بر شخصیت مخاطب با پرسش های جالب

چند وقت پیش یکی از دوستان من توصیه جالبی را در زمینه تبلیغات موفق مطرح کرد: اگر علاقه مند به جلب رضایت مخاطب هستید، راهکار ساده تقاضای صحبت طرف مقابل در خصوص خودش است. این شیوه در اغلب اوقات موجب القای احساس بهینه در طرف مقابل نسبت به برند ما می شود. در هر صورت وقتی شما علاقه بیشتری به کسب اطلاع پیرامون مخاطب نشان دهید، پیام واضحی برای آنها مخابره می شود: برند ما برای مخاطب ارزش قائل است.

روش حاضر دقیقا شیوه کار برند Buzzfeed است. آنها برای شناخت بهتر مخاطب های خود به سوی طرح سؤالاتی جذاب حرکت کرده اند. به این ترتیب در خلال پاسخ به پرسش ها مخاطب به بیان ویژگی های شخصی و اطلاعاتی عمومی در زمینه علاقه مندی های خود ترغیب می شود.

2. نقشه های تبلیغاتی شهر

این ایده تبلیغاتی شاید در نگاه نخست برای اتوبوس های گردشگری بسیار جذاب باشد. هنگامی که در آخرین سفرم مشغول جمع کردن وسایل بودم، به نقشه تبلیغاتی جالبی برخورد کردم. در حقیقت این نقشه قبلا از سوی یک برند به عنوان هدیه به گردشگران داده شده بود. به عنوان یک فعال تبلیغاتی این ایده به نظرم بسیار جالب آمد.

به طور معمول نقشه های تبلیغاتی دارای لوگوی بزرگ برند مورد نظر هستند. به این ترتیب علاوه بر استفاده مشتریان از نقشه نیم نگاهی هم به برند مورد نظر خواهند داشت. نکته جالب در مورد نقشه ها وجود نسخه های کاملاً رایگان بر روی گوشی های هوشمند است. با این حال بسیاری از افراد همچنان ترجیح می دهند از نقشه های معمولی استفاده کنند. در این صورت با توجه به خواست مخاطب شما توجه زیادی را به برندتان جلب خواهید کرد.

3. خلق کتاب کوپن

هنگامی که کوچک بودم، برای کسب درآمد شیرینی و کیک خانگی می فروختم. به منظور ترغیب هرچه بیشتر مشتریان به خرید محصولات خود برخی اوقات کوپن های تخفیف نیز به آنها می دادم. امروزه کوپن های مختلف در همه جا مشاهده می شوند. نکته جالب اینکه هنوز هم کتاب کوپن دارای طرفدارهای خاص خود است. این کتاب ها دارای کوپن های مختلف در کنار هم هستند. به این ترتیب افراد بنابر نیازشان از هر کوپن استفاده خواهند کرد. بی شک حضور فعال برندمان در این کتاب ها برای توسعه کسب وکارمان بسیار مفید خواهد بود.

4. استفاده از محیط زیست به عنوان مزیت برندمان

یکی از گونه های تبلیغاتی جالب در چند سال اخیر تبلیغات مبتنی بر ایده ای زیست محیطی است. این نوع تبلیغات نه تنها از بیلبوردهای خشک جذاب تر هستند، بلکه معمولاً در فضاهای به دردنخور مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات این ایده ها به قدری جالب و در عین حال ساده هستند که مخاطب گمان می کند بچه ای 5 ساله آنها را طراحی کرده است. در هر صورت بحث محیط زیست امروزه برای بسیاری از مردم اهمیت خاصی دارد. به این ترتیب با تأکید بر روی امری مهم برای مخاطب شما توان جذب نگاه بیشتری به برندتان را خواهید داشت.

5. اشاره جالب به خرده فرهنگ ها

بی شک برای گروه های طرفدار مد و پوشاک مشاهده تبلیغی با حضور یک شخصیت معروف جذابیت خاصی خواهد داشت. در این بخش تأکید من بر روی استفاده از افراد مشهور در حوزه کسب وکارمان است. به این ترتیب فرآیند تعامل ما با مخاطب بسیار ساده تر از گذشته خواهد شد.

6. خنده دار باشید

تبلیغات موفق همگی در زمینه سرگرم سازی و استفاده از شوخی های خنده دار مهارت دارند. در حقیقت آنها از شوخی های بسیار رایج برای سرگرمی استفاده می کنند. در غیر این صورت شوخی های خاص فقط عده ای محدود را به خنده خواهد انداخت.

7. طنز سیاه همیشه جواب می دهد

مردم علاوه بر خنده گاهی نیاز به یادآوری نکات تلخ زندگی نیز دارند. بر این اساس ژانر طنز سیاه علاوه بر حوزه سینما در تبلیغات نیز طرفدارهای خاص خود را دارد. نکته مهم در اینجا تأکید بر روی نکات سیاه و تلخ زندگی به منظور خنداندن مخاطب است.

8. نمایش حیوانات زیبا

به مانند هر حوزه دیگری مخلوقات زیبا برای مردم جذاب است. فرقی ندارد بحث ما در زمینه سینما، سیاست یا تبلیغات باشد، در هر صورت حیوانات زیبا چشم هر بیننده ای را به خود جلب خواهد کرد. شاید اگر شما اندکی خلاقیت به خرج دهید، تبلیغات تان با هزینه ای بسیار اندک تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. یک شرکت آمریکایی به عنوان یک برند تولید مایع ظرفشویی با استفاده از گربه ای زیبا دل مخاطب ها را به دست آورد. موضوع اصلی این تبلیغ یادآوری ضررهای استفاده از مشروبات الکلی بود. شعار آن نیز «مستی خطرناک است» بود. در این تبلیغ یک مرد میانسال در حالت مستی اقدام به شست وشوی ظرف های خانه اش می کند. با این حال به جای اسکاچ گربه خانگی اش را بر می دارد. چنین تبلیغی در عین سرگرمی مخاطب پیام اصلی ما را نیز منتقل خواهد کرد.

9. فعالیت در خارج از چارچوب متداول

یافتن بیلبوردهای خلاقانه که با حالت معمولی سایر بیلبوردها متفاوت هستند، همیشه جذاب خواهد بود. به عنوان مثال برخی از برندها نظیر کوکا کولا و چیک فیلا اقدام به طراحی بیلبوردهای سه بعدی کرده اند. این نمونه ها در مسیرهای شهری و بین شهری بیش از سایر گونه های عادی توجه مخاطب را جلب خواهد کرد. در سایر حوزه های تبلیغاتی نیز توجه به ایده های جذاب همشه باعث بهبود فرآیند جلب مخاطب خواهد شد. بنابراین توصیه من در اینجا توجه به سایر حوزه های خلاقانه، که خارج از چارچوب عادی هستند، به منظور جلب مخاطب هرچه بیشتر است.

10. اهدای کوله پشتی رایگان

مادرم همیشه یک نکته جالب را بیان می کرد: هیچ کس بدون کوله پشتی زندگی نمی کند. در حقیقت همه ما حداقل یک کوله پشتی برای خود داریم. در زمینه تبلیغات من یکی از طرفدارهای سر سخت اهدای لوازم رایگان هستم. بر این اساس لوازمی مانند بطری آب، مداد، خودکار، تیشرت، جامدادی و حتی کت گزینه های جذابی خواهند بود.

11. اجازه دهید دیگران برای شما تبلیغات کنند

این مورد بسیار راحت است. یک راهکار جالب برای تبلیغ برندمان از سوی دیگران تهیه قالب های جذاب در اینستاگرام و اسنپ چت است. به این ترتیب مخاطب با استفاده از آن قالب ها فرصت ثبت و به اشتراک گذاری تصاویر زیبا را خواهد داشت. شیوه این کار بسیار ساده است و فقط باید با یک طراح گرافیک همکاری کنیم. سایر موارد تبلیغاتی را کاربران برای ما انجام خواهند داد.

12. ایجاد یک گرید در اینستاگرام

همه ما گاهی اوقات پست های جالب گرید در اینستاگرام مشاهده می کنیم. این پست ها به صورت یک تصویر کلی به هنگام مشاهده پروفایل یک برند به نمایش در می آیند. بر این اساس با کلیک بر روی هر بخش یک تکه از تصویر کلی نمایان خواهد شد. این ایده یکی از راهکارهای خلاقانه برای جلب نظر افراد در اینستاگرام است. در حقیقت بسیاری از برندها چنین ایده جالبی را به طور متوسط یکبار در ماه امتحان می کنند. از نظر اقتصادی این ایده یکی از کم هزینه ترین موارد محسوب می شود. در اینجا نیز ما فقط باید با یک طراح گرافیکی همکاری کنیم.

13. اهمیت توجه به هنر خیابانی

این مورد در فهرست علاقه مندی من جایگاه نخست را دارد. به طور معمول این بخش تحت عنوان «تبلیغات خیابانی» شناخته می شود. همه ما با هنر خیابانی به عنوان فرصتی برای هنرمندان گمنام به منظور نمایش هنرشان آشنا هستیم. با این حال برای برندها توجه به خیابان به عنوان محل تبلیغاتی در حالت غیررسمی چندان محلی از اعراب ندارد. فضاهای عادی در خیابان و کوچه ها همانطور که میزبان هنر خیابانی هستند، می توانند از هنر اهالی تبلیغات نیز میزبانی کنند. به این ترتیب ما باید با برخی از هنرمندان خیابانی تماس برقرار کنیم. دلیل این کار تبدیل ایده های برندمان به طرح های خیابانی است. به این ترتیب رهگذرهای مختلف نسبت به فعالیت برندمان در فضاهای جدید مطلع خواهند شد. همچنین به دلیل تازگی بسیاری از مخاطب ها به نام برندمان توجه بیشتری خواهند داشت.

14. سرمایه گذاری بر روی کارت های جذاب

به طور معمول افراد به کارت های کسب وکار به عنوان فضایی برای تبلیغات نگاه نمی کنند. با این حال در تبلیغات مدرن باید هر فضایی را، هرچند کوچک، به عنوان میزبان هنر تبلیغاتی مان قلمداد کنیم. بسته به نوع کسب وکارمان همگی توانایی بهره مندی مزیت کارت های کسب وکارمان را داریم. به عنوان مثال برند «بن ویوانت» به عنوان تولید کننده پنیر کارت خود را در قالب یک رنده تولید کرده است. به این ترتیب مخاطب با مشاهده آن یاد فرآیند رنده کردن پنیر خواهد افتاد.

15. استفاده از صداهای جالب

ساختار ذهن ما نسبت به صداهای تازه حساسیت بالایی دارد. به این ترتیب برای جلب نظر مخاطب به محتوای تبلیغاتی مان تمرکز بر روی استفاده از صداهای بدیع و خلاقانه ایده بسیار مؤثری خواهد بود.

16. نمایش برندمان به عنوان یک هنرمند

نکته جالب در مورد مشاهده هنرمندانه امور توانایی خلق آثار تازه و جذاب است. به این ترتیب مخاطب بدون نیاز به تلاش زیاد توجه اش به برندتان جلب خواهد شد. توجه به جلوه های هنری همیشه در زمینه تبلیغات تأثیرگذار است. در حقیقت مخاطب نیازمند مشاهده تبلیغات تازه و جدید است. کلیشه های قدیمی همیشه مورد بی توجهی مخاطب قرار خواهد گرفت.

17. دیوانگی همیشه جذاب است

برخی از تبلیغات به طرز شگفت انگیزی دیوانه وار هستند. در حقیقت این نوع از تبلیغات تمام محاسبات سنتی را در هم می ریزند. به همین خاطر اغلب افراد بدان جذب خواهند شد. اگر به دنبال جلب نظر طیف وسیعی از مخاطب ها هستید، ترک عادت های رایج در حوزه ساخت تبلیغات را به شما توصیه می کنم.

18. تأثیرگذاری از طریق ویدئو

فرمت ویدئو یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای جلب نظر مخاطب در حوزه تبلیغات است. در حقیقت به هنگام ضبط ویدئو شانس ما برای جلب توجه بیشتر می شود. به این ترتیب با داشتن فرصتی بیشتر برای تعامل با مخاطب و توان افزودن صوت به ماجرا به راحتی فرآیند تبلیغات تأثیرگذارتر خواهد شد.

19. اشتباه همیشه بد نیست

بی شک امروزه گرافیک های باکیفیت چشم هر مخاطبی را می رباید. با این حال برخی از برندها از قصد هنوز هم بر روی گرافیک های دو بعدی تکیه می کنند. این فرآیند به دلیل علاقه مخاطب به مشاهده برخی از المان های قدیمی در فرآیند تبلیغاتی روی می دهد. بسیاری از افراد نام نوستالژی را برای آن انتخاب می کنند. در حقیقت نوستالژی به مخاطب فرصت مشاهده دقیق محتوای خلاقانه در قالبی قدیمی و دوست داشتنی را می دهد. در این میان شاید برخی این کار را اشتباه قلمداد کنند، اما اشتباه همیشه هم بد نیست.

20. ویدئوی لایو در فیس بوک
امروزه سرویس لایو فیس بوک شهرت بسیار زیادی در میان کاربران دارد. یکی از دلایل این محبوبیت شمار بالای کاربران این پلتفرم است. همچنین باید به کاربردهای تبلیغاتی آن نیز اشاره کرد. بر این اساس بسیاری از افراد از سرویس لایو برای توسعه کسب وکار شخصی شان استفاده می کنند. برندهای کوچک و بزرگ نیز از سرویس لایو برای معرفی محصولات جدید یا پخش پیش نمایش تیزرهای تبلیغاتی شان نهایت استفاده را می برند.

21. خلق یک سفر کوتاه اینستاگرامی

من نخستین بار این ایده را در صفحه رسمی مرسدس بنز مشاهده کردم. منظور من از خلق یک سفر جذاب در اینجا ارائه محتوای جالب در خصوص محصولات مان است. به گونه ای که انگار مخاطب را به دل یک سفر جالب برده ایم.

22. گام بزرگ به سوی موفقیت

همه ما در شبکه های اجتماعی با محدودیت های زیادی مواجه هستیم. قوانین دست و پا گیر از یکسو و نیاز به توجه به سلیقه مخاطب از سوی دیگر همه ما را دچار مشکل می کند. با این حال اقدام برای ایجاد کمپین های بزرگ با نادیده گیری قوانین پلتفرم های اجتماعی هرگز ایده جالبی نیست. در این صورت شاید کمپین ما به سرعت از سوی شبکه اجتماعی مورد نظر با محدودیت مواجه شود. همیشه احترام به قوانین پلتفرم ها بهترین راهکار برای دستیابی به موفقیت محسوب می شود.

مترجم: علی آل علی, ماری لیستر

منبع : فرصت امروز

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :