علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید که آمریکا به دنبال لغو توافق هسته‌ای با هزینه تهران است، اما جمهوری اسلامی چنین فرصتی را در اختیار واشینگتن قرار نخواهد داد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 03
ایران حاضر به حفظ برجام با هر هزینه‌ای نیست

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای شمخانی روز چهارشنبه ۱۱ مرداد با انتقاد از سیاست‌های واشینگتن در قبال تهران، اظهار داشت که برجام «در کاهش دشمنی آمریکا با ایران بی‌تاثیر بوده» چرا که به گفته وی، «ذات سیاست خارجی آمریکا اعمال نفوذ و فشار به منظور تسلیم‌سازی و تحقیر کشورهای مخالف خود است».

در روزهای اخیر گزارش‌هایی غیررسمی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده که عنوان می‌کند دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده از کارکنان کاخ سفید خواسته است تا پرونده‌ای بالقوه برای اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام تهیه کنند.

آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود نیز بارها ناخشنودی‌اش از توافق هسته‌ای با ایران را ابراز کرده و حتی وعده داده بود که اگر رییس‌جمهوری آمریکا شود این توافق را پاره خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سخنان روز چهارشنبه خود اقدامات دولت جدید آمریکا در رابطه با برجام را «قابل پیش‌بینی» توصیف کرده و گفته است که هیات نظارت بر برجام برای مقابله با این مسئله «مجموعه‌ای از اقدامات را در حوزه‌های مختلف هسته‌ای، سیاسی، اقتصادی و دفاعی تعیین کرده که به صورت موازی و هماهنگ پیش‌ می‌برد».

به گفته علی شمخانی، «ایران البته راغب به حفظ برجام با هر هزینه‌ای نیست و ارزش برجام در گرو احترام و اجرای آن از سوی همه طرف‌ها است [اما] در حوزه سیاسی عملا پنج کشور در برابر آمریکا قرار گرفته‌اند و همه آنها تصریحا و یا تلویحا آمریکا را ناقض برجام می‌دانند که این نیز دستاوردی سیاسی برای ایران با صرف کمترین هزینه است».

پیش از این فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده بود که «برجام متعلق به یک کشور نیست و واشینگتن باید بداند که این توافق مورد تایید سازمان ملل و اتحادیه اروپاست».

دولت دونالد ترامپ اگرچه پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تایید کرده اما می‌گوید که ایران به روح این توافق وفادار نیست.

واشینگتن به تازگی ۱۸ شخص حقیقی و نهاد را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۶۲°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۵.۱۴ km/h
رطوبت:۱۰%
 
۱۲.۶۲ | ۱۲.۶۲
نظرسنجی
میزان آشنایی و اطلاعات شما درباره رمزارزها چقدر است؟
خوبه، بر اساس تحلیل خودم ترید میکنم
آشنایی نسبی دارم و دیگران براام ترید می‌کنند
آشنایی کمی دارم و ترید نمی کنم
قبلا ترید می کردم ولی الان در بازار نیستم
در حال آموزش تریدینگ هستم
اطلاع خاصی ندارم
فقط اخبار آن را پیگیری می کنم