غولهای دنیای فناوری به صورت معمول توسعهدهندگان برنامههای موبایلی را وادار به استفاده از سیستمهای خرید درونبرنامهای متعلق به خود میکنند. گوگل پلی (فروشگاه دیجیتال گوگل) و اپلاستور (فروشگاه دیجیتال اپل) از این محل ۱۵ تا ۳۰ درصد حق کمیسیون دریافت میکنند و میگویند این پول به هزینه نگهداری بازارهای اپلیکیشن کمک میکند.
منتقدان اما میگویند اپل و همچنین گوگل فروشگاههای دیجیتال خود را به یک منبع انحصار غیرقانونی تبدیل کرده و از محل فروش اپلیکیشنها درآمد قابل توجهی کسب میکند. تخمین زده میشود اپل از محل فروشگاه اپاستور سالانه ۱۵ تا ۱۸ میلیارد دلار عایدی کسب میکند، هر چند تا کنون اپل درآمد دقیق خود را اعلام نکرده است.
مخالفان انحصار غولهای فناوری میگویند این شرکتها باید حق ایجاد یک فروشگاه دیجیتال موازی درون محصولات خود را بدهند و بگذارند توسعهدهندگان وب محصولات درونبرنامهای خود را بفروشند بدون اینکه مجبور باشند به شرکتهای مادر حق کمیسیون پرداخت کنند.
مقامات کره جنوبی میگویند قانون جدید به منظور «بهبود شرایط رقابت عادلانه» تصویب شده و جلوی تلافیجویی شرکتهای بزرگ علیه توسعهدهندگان را نیز میگیرد. کارشناسان میگویند اپل و گوگل میتوانند با تاخیر در تایید اپلیکیشنها از آنها انتقام بگیرند.
کره جنوبی اولین کشوری در جهان است که چنین لایحهای را تصویب میکند.
اپل روز سهشنبه با صدور بیانیهای این قانون را مورد انتقاد قرار داد و گفت کاربرانی که محصولات دیجیتال را از منابعی دیگر به جز اپلاستور خریداری میکنند «در معرض کلاهبرداری قرار میگیرند، محافظت از حریم خصوصی آنها مختل میشود و مدیریت خریدهای خود را نیز دشوار میکنند.»
این شرکت در بیانیه خود افزوده است: «ما معتقدیم در نتیجه این قانون اعتماد کاربران به خریدهای فروشگاه اپاستور کاهش مییابد و فرصتهای کمتری نیز برای توسعهدهندگان کرهای ایجاد میشود.»
گوگل نیز با صدور بیانیهای گفته است که هزینههای نگهداری بازار دیجیتال بسیار بیشتر از کمیسیونهای دریافتشده است واین درآمدها به رایگان نگه داشتن اندروید برای میلیاردها کاربر کمک میکند.
قانون جدید همچنین به مقامات کره جنوبی اجازه میدهد عملکرد فروشگاههای دیجیتال را برای جلوگیری از اقداماتی که مخل رقابت عادلانه قلمداد میشوند، تحت بازرسی قرار دهد.
انجمن شرکتهای اینترنتی کره جنوبی، یک گروه لابی صنعتی که بزرگترین شرکتهای اینترنتی کره جنوبی را نمایندگی میکند، از تصویب این لایحه استقبال کرده و گفته است این قانون «رقابت شفافتری» ایجاد میکند و «تنوع بیشتری از محصولات با قیمت ارزانتر» را در دسترس کاربران قرار خواهد داد.
نهادهای نظارتی اروپا و آمریکا پیشتر نگرانی خود را از تسلط اپل، گوگل و دیگر شرکتهای بزرگ بر صنعت تبلیغات آنلاین، پرداختهای فروشگاههای دیجیتال ابراز کردهاند و چین نیز شماری از شرکتها را به دلیل نقض قانون ضدانحصار جریمه کرده است.