تحقیقات کمی بازار ، که شامل نظرسنجی ها و پرسشنامه مشتری می شود، می تواند به شرکت های کوچک کمک کند تا محصولات و خدمات خود را بهبود بخشیده و تصمیمات آگاهانه بگیرند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 03

تحقیقات کمی بازار
تحقیقات کمی بازار ، که شامل نظرسنجی ها و پرسشنامه مشتری می شود، می تواند به شرکت های کوچک کمک کند تا محصولات و خدمات خود را بهبود بخشیده و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

تحقیقات کمی بازار ، پرسش از عقاید و نظرات افراد در یک شیوه ی ساختار یافته است که می تواند آمار و حقایق انکار ناپذیری را برای شما فراهم کند. برای به دست آوردن نتایج آماری قابل اعتماد، مهم است که نظرات تعداد زیادی از افراد را بررسی کنید و مطمئن شوید که یک نمونه نماینده از بازار هدف شما هستند.

دلایل انجام تحقیقات بازار
اولین گام مهم قبل از انجام بسیاری از وظایف بازاریابی مهم، از جمله تهیه یک طرح بازاریابی، انجام تجزیه و تحلیل SWOT، توسعه محصول، برندینگ و قیمت گذاری، تحقیق است.

تحقیقات بازار باید استراتژی بازاریابی آنلاین شما را نیز معرفی کند – از طراحی وب سایت گرفته تا خبرنامه های ایمیلی، SEO و شبکه های اجتماعی.

تحقیقات کمی بازار شامل نظرسنجی ها و پرسشنامه های مشتری می باشد. این نظر سنجی ها می تواند به صورت چهره به چهره با یک کاغذ و قلم، یا از طریق تلفن، پست ، ایمیل، آنلاین و یا از طریق وب سایت باشد. سوالات نظرسنجی باید به دقت انتخاب شوند تا نتایج به دست آمده اطلاعات معنی داری داشته باشند. فقط نپرسید که آیا مردم چیزی در مورد کسب وکار شما می دانند یا نه- بپرسید که چقدر از کسب و کار بازدید می کنند، چه محصولاتی را می خرند، از چه جاهای دیگری محصولات مشابه می خرند و چرا.

پرسیدن سوالات درست
پاسخ ها در یک پرسشنامه ساختار یافته معمولا بسته و محدود هستند – به عبارت دیگر نیاز است تا پاسخ دهندگان گزینه ی خاصی را از میان پاسخ ها انتخاب کنند. این نوع پرسشنامه ها به پاسخ دهندگان اجازه نمی دهند تا پاسخ خود را جزئی تر بیان کنند. بنابراین صاحی یک مرکز گل و گیاه می تواند بپرسد :” چه میزان و هر چند وقت یکبار گیاهان و لوازم باغبانی می خرید؟» و پاسخ دهندگان مجبور خواهند بود از میان پنج گزینه انتخاب کنند: هرگز، یک بار در سال، دو تا سه بار در سال، یک بار در ماه، هر هفته. یک پرسشنامه نیمه ساختار یافته ، یک یا دو سؤال دارد که در آن پاسخ ها باز است و پاسخ دهنده می تواند نظر خود را شرح دهد.

با پرسیدن سؤالات مشابه از افراد زیاد ، امکان ایجاد یک تصویر واضحتر از نحوه رفتار مشتریان فراهم می شود.

همچنین می توانید از تحقیقات کمی بازار برای مقایسه زیر گروه های مشتریان استفاده کنید. برای کسب اطلاعات در مورد مشتریان تان استفاده از نظرسنجیها ارزشمند و مفید خواهد بود و می توانید نتایج هر گروه را تجزیه و تحلیل کنید. اطمینان حاصل کنید که با تعداد زیادی از انواع مشتریان صحبت می کنید و در نتیجه می توانید بهترین دیدگاه و تصویر را دریافت نمایید.

اگر نظرسنجی ها را به طور مرتب تکرار کنید، می توانید بفهمید که نظرات چگونه تغییر می کنند و ساز و کارهای جدید چگونه دریافت می شوند. سعی کنید بعضی از سؤالات یکسان نگه دارید تا بتوانید مقادیر واقعی را با تحقیقات قبلی مقایسه کنید.

بررسی مشتریان در تحقیقات
انتخاب کردن نحوه ی انجام نظرسنجی یک موضوع مهم دیگر است. نظر سنجی چهره به چهره زمانی موثر و خوب است که نیاز به توضیح همه چیز و یا نشان دادن یک محصول به پاسخ دهنده دارید. نظرسنجی تلفنی نیز می تواند بسیار موثر باشد، اما سخت است بفهمید که مردم چه زمانی برای پاسخ دادن و صحبت کردن وقت کافی دارند. اگر از طریق پست و پست الکترونیک نظرسنجی ها را ارسال می کنید، ممکن است متوجه شوید که باید انگیزه ای داشته باشید تا مردم را برای وقت گذاشتن برای پر کردن پرسشنامه متقاعد کنید.

مناسب ترین زمان برای درخواست از یک مشتری برای پر کردن یک پرسشنامه زمانی است که کای برای آنها انجام داده اید. نظرسنجی رضایت مشتری به مشتریان فرصتی می دهد تا به هر کدام از مواد ابهام اشاره کرده و همچنین از کارهای خوب تشکر کنند. این کار می تواند روشی خوب برای جمع آوری توصیفات مثبت باشد که می توانید در بازاریابی خود استفاده کنید. در عین حال، فرصتی برای جمع آوری اطلاعات تماس و افزودن مشتری به لیست پستی خود خواهید داشت تا بتوانید در آینده با آنها ارتباط برقرار کنید (حتما اجازه ی این کار را از آنها دریافت کنید.)

دسترسی به مشتریان در تحقیقات
اگر می خواهید تعداد زیادی از مشتری های بالقوه جدید را بررسی کنید و نمی دانید که چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید، می توانید سوالات خود را در یک نظرسنجی کلی نگر آنلاین (online omnibus survey) منتشر کنید. اینها نظرسنجی های عمومی است که توسط گروه های بزرگی از مصرف کنندگانِ آنلاینِ از پیش انتخاب شده ، تکمیل می شوند. با اضافه کردن دو یا سه سؤال خاص خود به نظرسنجی، می توانید توجه مشتری را جلب و بازخوردهای مفید دریافت کنید. اگر به رفتن به بازار دیگری فکر می کنید، این نوع کارها ایده ال برای ارزیابی فکرتان است.

اطلاعاتی که می توان از تحقیقات کمی بازار به دست آورد


آیا بازاری برای محصولات و خدمات شما وجود دارد؟
چه میزان آگاهی از محصول یا خدمات شما وجود دارد؟
چه تعداد افراد علاقه مند به خرید محصول یا خدمات شما هستند؟
کدام افراد بهترین مشتریان شما هستند؟
عادت های خرید آنها چیست؟
نیازهای بازار هدف شما چگونه تغییر می کند؟


تجزیه و تحلیل نتایج
جمع آوری داده ها فقط بخشی از کار تحقیقاتی است. شما باید آن را تجزیه و تحلیل کنید. در نظرسنجی های پیچیده، تجزیه و تحلیل می تواند یک کار تخصصی باشد تا همه یافته ها استخراج شده و به داده ها تبدیل شوند برساند تا ببینید گروه های مختلف چگونه به نظرسنجی ها پاسخ داده اند. با این حال، یک نظرسنجی ساده می تواند بسیار موثر و روشن باشد، و شرکت های کوچک نیز می توانند با پرسش از نظرات مشتریان خود، از آنها بهره مند شوند. و تحقیقات کمی بازار خود را به سرانجام برسانند.

منبع: پدیده فکر مهتر

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :