امروزه هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که یکی از بهترین کارها برای شروع تجارت این است که استارت آپ راه‌اندازی نموده و ایده خود را عملی کنید. اما سؤال اینجاست که چگونه می‌توان یک تجارت موفق راه‌اندازی نمود؟
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 27

شاید تصور کنید تنها به یک نام تجاری و خدمات یا محصول نیاز دارید. اما داشتن این دو پیش‌نیاز، موفقیت شما را تضمین نمی‌کند. ازجمله موارد دیگر می‌توان یک برنامه بازاریابی و تیم مناسب را نام برد. بیایید نقش برنامه بازاریابی برای ارتقای یک استارت آپ را بررسی کنیم. رمز موفقیت یک استارت آپ این است که با داشتن یک برنامه منسجم در هر شرایطی رشد کند، زیرا در این صورت می‌توان اطمینان حاصل کرد که آن استارت آپ در مواقع بروز مشکل از گود رقابت خارج نمی‌شود.

۱. مخاطب خود را مورد هدف قرار دهید

زمانی که می‌خواهید استارت آپ خود را در معرض نمایش قرار دهید بدانید که نمی‌توانید تمام افراد را راضی کنید. ممکن نیست همه افراد محصول یا خدمات شما را بپسندند و اصلاً هم لازم نیست که این‌طور باشد. در ابتدا مخاطب خود را انتخاب نموده و برای آن گروه خدمات یا محصولات انتخاب کنید. در تمام مراحل کار مخاطب خود را در ذهن داشته باشید. این گروه همان افرادی هستند که باید حداقل رضایت آن‌ها را جلب کنید.

۲. عملکرد تهاجمی نداشته باشید

برخی از شرکت‌ها عملکرد تهاجمی دارند. در این مورد محتاط باشید زیرا ممکن است درنهایت مخاطب و مشتری خود را از دست بدهید. این کار استارت آپ و محصول شما را به‌سرعت از بین خواهد برد. به‌جای این کار سعی کنید از روش درست بهره برده و برای یافتن آن خوب تحقیق کنید. بهترین راه این است که برای مخاطب خود یک روش کارآمد انتخاب کنید.

۳. سئو را فراموش نکنید

مهم‌ترین گامی که باید در ادامه به سراغ آن بروید بهینه‌سازی موتور جستجو است. در دنیای گوگل نمی‌توان سئو را نادیده گرفت. بنابراین بهینه‌سازی سئو را خوب یاد بگیرید، زیرا برای حیات بازاریابی شما ضروری است.

۴. سیستم رایگان

برای ارتقای بهینه تجارت خود از سیستم رایگان استفاده کنید. امروزه برای راه‌اندازی استارت آپ سیستم‌های رایگان و غیر رایگان وجود دارند. سیستم‌های Reddit و Y Combinator تنها چند نمونه هستند.

۵. سه سرویس لیست برتر

یکی دیگر از بهترین راه‌های ارتقای استارت آپ شما این است که آن را در Google Places ثبت کنید زیرا در آن صورت شرکت شما به‌سرعت در جستجوی گوگل یا نقشه گوگل ظاهر می‌شود. برای این کار باید فرم ثبت‌نام را پر کرده و سپس از طریق ایمیل یا تلفن همراه آن را تأیید کنید. یاهو بینگ و مایکروسافت بینگ دارای دیتابیس عظیمی از تجارت‌ها هستند.

۶. یک وبلاگ راه‌اندازی کنید

یکی از بهترین راه‌ها این است که یک وبلاگ راه‌اندازی نموده، آن را هرروز به‌روز کنید و مطالب و مقالات جالب و نوین در اختیار خوانندگان قرار دهید. وبلاگی ایجاد کنید که برای خوانندگان شما جذاب باشد. از گذاشتن صدا و ویدیو غافل نشوید زیرا گذاشتن ویدیو باعث می‌شود که جایگاه شما در نتایج گوگل بالاتر باشد. شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید. گذاشتن ویدیو در شبکه اجتماعی آن را به‌سرعت در بین افراد مختلف پخش می‌کند و در صورت انجام ندادن این کار مطالب شما از دست می‌رود. بنابراین مطالب وبلاگ خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار دهید. زمانی که وبلاگ شما محبوب شود، ترافیک سایتتان افزایش می‌یابد. یک وبلاگ موفق می‌تواند برای جلب‌توجه کاربر زمینه‌ساز خوبی باشد.

۷. بهینه‌سازی شبکه اجتماعی

اطراف ما پر از شبکه‌های اجتماعی مختلف است. حتی گاهی اوقات به‌جای صرف غذا مشغول صفحات اجتماعی هستیم. امروزه صفحات اجتماعی در سرمایه‌گذاری و تجارت نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مطمئناً شما به‌عنوان کاربر از فیس‌بوک، توییتر، LinkedIn, Google+, Pinterest و یا صفحات اجتماعی دیگر استفاده می‌کنید. در صفحات اجتماعی خود فعال باشید، مطالب خود را به‌روز کنید، و مخاطب را با خود همراه بسازید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود با مشتری خود رابطه خوبی برقرار کنید. این کار مشتری‌های شما را افزایش می‌دهد و زمینه مناسبی برای جلب مشتری فراهم می‌کند. اگر نمی‌توانید روزانه مطالبی در وبلاگ قرار دهید و یا آن را به روز کنید، می‌توانید مطالب فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی خود را به‌روز کنید. این شبکه‌های اجتماعی به استارت آپ شما کمک شایانی می‌کنند.

۸. وبلاگ نویسی مهمان

وبلاگ نویسی مهمان را می‌توان این‌گونه تعریف نمود: این کار ترافیک سایت‌های دیگر را به سایت شما هدایت می‌کند. زمانی که مطالب شما خاص باشند و وب‌سایت موردنظر را به‌درستی انتخاب کنید، وبلاگ نویسی مهمان می‌تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد. می‌توانید با کمک MyBlogGuest با وبلاگ نویس های دیگر ارتباط برقرار کنید.

۹. در یوتیوب و شبکه‌های دیگر مطالب چندرسانه‌ای قرار دهید

یوتیوب یک ابزار قدرتمند برای پخش ویدیو است. با قرار دادن ویدیوهای مناسب می‌توانید با مشتری ارتباط برقرار کنید. البته ممکن است تمام مطالب مؤثر واقع نشوند. با تولید ویدیوهای مناسب توجه مخاطب را به خود جلب کنید.

۱۰. بازاریابی از طریق ایمیل

یکی از بهترین راه‌های بازاریابی فرستادن ایمیل است. با فرستادن ایمیل می‌توانید مشتری‌ها را از تخفیف‌های پیش رو، قیمت‌ها و محصولات جدید مطلع کنید. ایمیل‌های کوتاه فرستاده و سعی کنید با فرستادن ایمیل بیش‌ازحد مشتری را آزار ندهید. به محتوای ایمیل دقت کنید. زیرا در یک خط باید توجه مشتری را به خود جلب کنید.

۱۱. آگهی بازرگانی

با تولید یک آگهی بازرگانی کوتاه می‌توانید درباره تغییرات پیش‌آمده در تجارت خود، محصولات و هر چیز دیگر، مشتری را باخبر کنید. این تبلیغات توجه مشتری را جلب نموده و ترافیک سایت را افزایش می‌دهد، همچنین مارک تجاری شما را شناخته شده می‌کند.

۱۲. تبلیغ ویدیویی

در دنیای امروز، افراد جلوه‌های بصری را ترجیح می‌دهند. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی یک شرکت این است که یک ویدیوی تبلیغاتی تولید کنید که درباره شرکت و محصولات شما توضیح بدهد. برای تولید یک فیلم مناسب می‌توانید از یک شرکت تبلیغاتی کمک بگیرید. بااین‌حال بیشتر استارت آپ ها برای این کار هزینه کافی ندارند. بنابراین بهترین راه این است که با کمک نرم‌افزارهای مناسب در عرض چند ثانیه یک ویدیوی تبلیغاتی آماده کنید.

برای مثال شبکه ساخت انیمیشن و نمایش اسلاید Renderforest نمونه‌های نمایشی ارائه می‌دهد که می‌توانید با کمک آن سایت و شرکت خود را معرفی کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که لوگوی خود را آپلود کرده و در قسمت مربوطه یک متن وارد کنید. بقیه کارها را Renderforest انجام می‌دهد.

۱۳. مصاحبه‌های تلویزیونی

با کمک مصاحبه‌های تلویزیونی شرکت خود را معرفی کنید. در رادیو و تلویزیون برنامه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن درباره شرکت و محصولات خود صحبت کنید. این کار هزینه چندانی هم ندارد. تنها کافی است که با مجری صحبت کرده و نظرات خود را با او درمیان بگذارید.

۱۴. تبلیغات گروهی

در این روش می‌توانید با شرکت‌های دیگر همکاری نموده و در کنار هم تبلیغات را انجام دهید. با کمک این روش مؤثر می‌توانید با مشتری‌های جدید آشنا شوید.

۱۵. یک سمینار ارائه دهید

یکی از بهترین راه‌ها برای جلب‌توجه مخاطب برپایی سمینار است. با کمک این روش می‌توانید شرکت خود را معرفی نموده و تجربیات خود را در اختیار مخاطب قرار دهید. این روش به شما این امکان را می‌دهد تا به افراد مختلفی دسترسی پیدا کنید.

۱۶. در نظرات و پیشنهادات مخاطب شرکت کنید

تمام نظرات مثبت و منفی مخاطبین و مشتری‌ها به پیشرفت کار شما کمک می‌کند. نظرات و واکنش‌های مثبت نشان‌دهنده این است که شما در مسیر درستی حرکت می‌کنید، درحالی‌که نظرات و واکنش‌های منفی به شما نشان می‌دهد که باید بخشی از محصول یا خدمات را اصلاح کنید.

با نوشتن نقد یا مرور محصولات و خدمات می‌توانید نظر مشتری را جویا شوید. می‌توانید از وبلاگ نویس های معروف بخواهید تا درباره شرکت و محصولات شما یک نقد نوشته و ارائه دهند. بیشتر کاربران به محصولات جدید که توسط وبلاگ نویس های معروف معرفی می‌شوند، اعتماد می‌کنند.

۱۷. صرف هزینه بیشتر از رقبا نشانه موفقیت نیست

یکی از راه‌های موفقیت و شکست رقبا این نیست که از آن‌ها بیشتر هزینه کنید. بلکه برای موفقیت باید محصول بهتر ارائه دهید. زیرا محصول مناسب خودبه‌خود به فروش می‌رسد. فقط کافی است محصولی خریداری کنید که ارزش خرید داشته باشد. زمانی که محصول خوبی ارائه دهید نیاز نیست برای تبلیغات هزینه کنید. زیرا یک تبلیغ بسیار موفق هم نمی‌تواند در فروش یک محصول ضعیف مؤثر باشد.

۱۸. از سایت‌های پرسش و پاسخ استفاده کنید

انجمن‌های آنلاین به شیوه‌های مختلف به بازاریابی کمک می‌کنند. سایت‌های پرسش و پاسخ مانند Yahoo! Answers, Answers.com, spring.me, All Experts و سایت‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند. با کمی جستجو در گوگل می‌توانید سایت‌های مشابه را بیابید که به نیاز مشتری‌های شما پاسخ دهند. با پاسخ به مشتری می‌توانید اعتماد او را جلب کرده و مخاطبان زیادی به دست آورید.

۱۹. سایت‌های تبلیغات رایگان

می‌توانید تبلیغات خود را در سایت‌های رایگان مانند MerchantCircle.com یا Gumtree قرار دهید. با کمک این وب‌سایت‌ها می‌توانید استارت آپ خود را ارتقا دهید.

۲۰. مصاحبه‌های زنده

یک مصاحبه ترتیب داده و با یک متخصص درزمینهٔ کاری خود مصاحبه کنید و سپس آن را در وبلاگ خود قرار دهید. این کار ترافیک زیادی را جلب می‌کند و بهترین راه برای جذب کاربر به سایت است. یک موضوع جذاب انتخاب نموده و یک مصاحبه توییتر یا چت زنده ترتیب دهید.

منبع: پروشات

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :