پیام‌های تبلیغاتی برای جذب مشتریان از جاذبه‌هایی استفاده می‌کنند. رایج‌ترین جاذبه‌هایی که در پیام‌های تبلیغاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند جاذبه منطقی، جاذبه احساسی، جاذبه طنز، جاذبه ترس، جاذبه جنسی و جاذبه اخلاقی را دربرمی گیرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 26

جاذبه منطقی

جاذبه منطقی به دلبستگی های شخصی مخاطبان هدف مربوط می‌شود. جاذبه منطقی نشان می‌دهد که کالا، منافع و مزایای مورد انتظار را در بردارد. پیام‌هایی که کیفیت، صرفه‌جویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می‌دهد ازجمله پیام‌هایی هستند که در آن‌ها از جاذبه منطقی استفاده‌شده است. در جاذبه منطقی به‌طور مشخص و صریح مزایای کالا، خود کالا و ویژگی مای آن بیان می‌شود و از پرداختن به مسائل و موضوعات حاشیه‌ای خودداری می‌شود. درواقع در این نوع تبلیغ مهم‌ترین دغدغه‌ی ارائه‌کننده تبلیغ این است که ذهن مخاطب را به خود کالا و خدماتی که فراهم می‌آورد جلب کند و از پرداختن به حواشی و برانگیختن احساسات افراد خودداری ورزد. در مورد کالاهایی که خریدار علاقه‌مند به دانستن جزئیات فنی و نحوه کارکرد آن است، این نوع جاذبه مناسب به نظر می‌رسد.


جاذبه احساسی

در تبلیغ با جاذبه احساسی برخلاف جاذبه منطقی سعی در برانگیختن احساسات فرد و رسیدن به مقصود از این روش است. هدف تبلیغ با جاذبه احساسات عبارت است از ایجاد برقراری ارتباط میان کالاها و مصرف‌کننده که این استراتژی را استراتژی اتصال نیز می‌گویند. تبلیغ با جاذبه احساسات احتمال درک بهتر پیام را برای مخاطب فراهم می‌آورد و بیشتر در ذهن مخاطب حک شده و باقی می‌ماند و بیشتر فرد را با کالا درگیر می‌کند. تبلیغات موزیکال همراه با تصاویر دریا، طبیعت، غروب و غیره ازجمله تبلیغاتی است که با استفاده از جاذبه احساسات ساخته می‌شوند.


جاذبه خنده و طنز

تبلیغات با محتوای طنز بیشتر شهرت می‌یابد، در یاد می‌ماند و در مورد آن صحبت می‌شود. متخصصان تبلیغ برای استفاده از تبلیغ با محتوای طنز دلایلی دارند. ازجمله از این پیام‌های مفرح و خنده‌آور در جلب و جذب توجه مشتری و ایجاد تمایل در او نسبت به تبلیغات جدی، اثربخش‌تر به نظر می‌رسند. این نوع تبلیغ با تغییر نگرش و ایجاد احساس مثبت در مخاطب اثربخشی پیام را افزایش داده و در پایان این‌که ازآنجایی‌که خنده ذهن افراد را به خود متوجه می‌سازد احتمال اینکه مخاطب را به انتقاد در مقابل تبلیغ بکشاند، کمتر می‌شود؛ اما گروهی از متخصصان در کنار انتقاد از این نوع تبلیغات معتقدند با این‌که تبلیغ با محتوای خنده در جلب نظر مشتری به پیام تبلیغاتی بسیار اثربخش است اما این جلب نظر به بهای از دست رفتن محتوای پیام تمام می‌شود. همواره این نگرانی وجود دارد که عامل خنده ممکن است ذهن مخاطب را از نشان کالا، خود کالا و ویژگی مای موردنظر مبلغ دور سازد و توجه او را به موقعیت خنده و یا فردی که عامل خنده است جلب کنند.


جاذبه ترس

اصولاً عملکرد تبلیغ یا جاذبه ترس به‌صورت سلبی است. به‌این‌ترتیب که نشان می‌دهد استفاده کردن یا استفاده نکردن از کالا یا خدمات خاص و یا عدم‌تغییر رفتار یا نگرش نسبت به موضوعی خاص ممکن است انواع خطرات اعم از خطرات مالی، اجتماعی، ایمنی و غیره را برای فرد به همراه داشته باشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد تبلیغ با محتوای ترس هنگامی‌که گیرنده پیام از اعتمادبه‌نفس خوبی برخوردار است و کم‌تر دستخوش نگرانی‌ها می‌شود، مناسب و اثربخش است. هم‌چنین بر روی افرادی که ترجیح می‌دهند به‌جای گریز از خطرات با آن‌ها روبرو شوند و از پس آن‌ها برآیند، مفید به نظر می‌رسد. افزون بر این تبلیغ با جاذبه‌ی بر روی آن گروهی از افرادی که مصرف‌کننده کالا یا خدمات موردنظر نیستند اثربخش‌تر از کسانی است که مصرف‌کننده آن کالا یا خدمات هستند.


جاذبه اخلاقی

جاذبه اخلاقی بر تشخیص مخاطبان درباره درست یا نادرست بودن چیزی تکیه می‌کند. گفتنی است از جاذبه اخلاقی هنگامی استفاده می‌شود که هدف، وادار کردن مردم به حمایت و طرفداری از پاره‌ای از مسائل اجتماعی مانند محیط زیست پاک‌تر، مناسبات نژادی برابر، رعایت حقوق شهروندی و کمک به سالمندان می‌باشد.

منبع: هورموند

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :