کد خبر: ۱۳۷۲
لیورپول گرچه خریدهای تابستانی گران‌قیمتی مانند آلیسون بکر، فابینیو و نبی کیتا داشت اما عجیب‌ترین خرید این باشگاه توماس گرونمارک بود؛ مربی پرتاب اوت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 13

 

مربی نامداری مانند یورگن کلوپ هم گفته که قبل از استخدام این مربی دانمارکی حتی به گوشش هم نخورده بود که پرتاب اوت هم مربی دارد.

حضور این مربی ۴۲ ساله که خودش با ۵۱ متر و ۳۳ سانتیمتر رکورددار پرتاب اوت هم است، نه تنها موجب تعجب بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال شد، بلکه شوخی شبکه‌های تلویزیونی را نیز به دنبال داشت.

گرونمارک که خودش را نخستین متخصص پرتاب اوت دنیا می‌داند به بی‌بی‌سی گفت: "می‌دانم که این عجیب و غریب‌ترین شغل دنیا است."

روری دلاپ، هافبک پیشین باشگاه استوک سیتی به مهارتش در پرتاب اوت‌های بلند در لیگ برتر فوتبال انگلیس معروف بود اما گرونمارک می‌گوید که قصد ندارد "لیورپول را به استوک دیگری تبدیل کند."

از الان می‌توان تغییر را دید
یان رایت، مهاجم پیشین آرسنال می‌گوید: "من دیده‌ام که جو گومز تعدادی پرتاب خیلی خوب برای لیورپول انجام داده است؛ چیزی که قبلا از او ندیده بودم. به نظر می‌رسد که او (گرونمارک) به این بازیکن یک چیزهایی یاد داده است. می‌توان گفت که لیورپول از این قضیه سود برده."

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول معتقد است که گرونمارک، همین حالا هم تغییراتی را در ملوود (محل تمرین لیورپول) به وجود آورده است.

کلوپ گفت: "راستش را بخواهید، هرگز چیزی در مورد مربی پرتاب اوت به گوشم نخورده بود. وقتی در مورد توماس شنیدم، طبیعی بود که خواهان ملاقات با او شدم. بعد از جلسه‌ای که باهم داشتیم، صد در صد مطمئن شدم که می‌خواهم استخدامش کنم."

گرونمارک از سال ۲۰۰۴ با تیم‌های مختلف همکاری می‌کند. او گفته است که کلوپ چون در مورد کارش کنجکاو بود، با او تماس گرفت و حالا شغل "رویایی‌اش" را پیدا کرده است.

گرونمارک گفت: "اگر من مدافع بودم، دوست نداشتم در جایی قرار بگیرم که پرتاب‌های گومز فرود می‌آیند. در کل اگر من بودم دوست نداشتم مقابل لیورپول توپ را به اوت بزنم. نمی‌گویم لیورپول مرتب از پرتاب‌های بلند استفاده می‌کند، ولی شما هیچ‌گاه نمی‌توانید بفهمید آن‌ها کی از این حربه استفاده می‌کنند."

دانش پرتاب توپ
گرونمارک می‌گوید در هر مسابقه دست‌کم ۵۰-۴۰ اوت دستی رخ می‌دهد. برای مثال در پیروزی ۱-۲ لیوپول مقابل لستر، قرمزها ۵۴ دفعه اوت پرتاب کردند. او معتقد است پرتاب اوت برخلاف سایر شروع مجددها در فوتبال، "دست‌کم" گرفته می‌شود.

او گفت: "اگر توقع دارید یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال بدون تمرین کردن، اوت‌هایی در کلاس جهانی پرتاب کند، خیلی خوشبین هستید. در کل استاندارد این کار بسیار پایین است. تکنیک پرتاب اوت می‌تواند به عنوان ترفندی برای نجات باشگاه‌های کوچک به کار گرفته شود. ولی در تیم‌های صدرنشین این تکنیک می‌تواند به روان‌تر شدن بازی کمک کند. فارغ از جایگاه تیم در لیگ، پرتاب‌های اوت می‌توانند یک مزیت باشند."

گرونمارک سه نوع پرتاب اوت یاد می‌دهد: پرتاب اوت بلند، پرتاب اوت سریع (که می‌تواند آغازگر یک ضد حمله باشد) و پرتاب اوت هوشمندانه که برای حفظ موقعیت تحت فشار است.

گرونمارک که در گذشته دونده دوی سرعت بوده و سابقه حضور در تیم‎های دو و میدانی و سورتمه سواری دانمارک را دارد، گفت : "من روی هر چیزی که تصورش را بکنید تمرکز می‎کنم. مهم فقط تکنیک پرتاب نیست، بلکه نحوه دریافت توپ، دویدن به سمت درست، جایگیری و باز کردن فضا هم اهمیت دارد."

گرونمارک در کنار همکاری با لیورپول، در باشگاه‎های لیگ برتری دانمارک از جمله میدیولن و ای‌سی‌هورسنس و همین‌طور چند تیم حاضر در بوندس‎لیگا هم مشغول به کار است.

باشگاه میدیولین سال گذشته قهرمان لیگ برتر دانمارک شد و هورسن هم فصل قبل روی پرتاب‎های اوت بلند ده گل زد.

آندرس پولسن، مدافع چپ تیم ملی دانمارک که از میدیولن به بورسیا مونشن‎گلادباخ رفت، زیر نظر گرونمارک توانست طول پرتاب‎های اوت بلندش را از ۲۵ متر به ۳۸ متر برساند.

این مربی می‎گوید پرتاب‎های اوت بلند ۲۵ تا ۳۰ جنبه تکنیکی مختلف دارند. او برای بهتر کردن پرتاب‎های بازیکنان خود از تحلیل ویدئویی استفاده می‏کند. طول پرتاب‎های بازیکنان زیر نظر او به طور میانگین ۴ تا ۸ متر بیشتر و دامنه پرتاب هم دو برابر شده است. بازیکنان انعطاف‌پذیر در مقایسه با بازیکنان قدرتمند، در پرتاب‎های اوت بلند بهتر عمل می‎کنند، مهارتی که داشتن آن برای مدافعان تیم ضروری است.

گرونمارک گفت: " اگر لیورپول یک یا دو گل روی پرتاب بلند بزند، از نظر من عالی خواهد بود. ولی اگر گل‌های تیم نتیجه پرتاب‎های اوت سریع یا هوشمندانه باشند که چه بهتر."

براساس اطلاعات مرکز آمار ورزشی "اوپتا"، در ۵ فصل گذشته در لیگ برتر انگلیس تنها ۲۰ گل روی پرتاب اوت زده شده و سهم فصل ۱۹-۲۰۱۸ تا الان تنها یک گل بوده است.

فصل گذشته لیورپول به دنبال پرتاب اوت فقط سه شوت داخل چارچوب داشت در حالی که لستر سیتی در این زمینه با ۱۴ شوت داخل چارچوب از سایر تیم‌ها جلوتر بود.

ثبت آمار گل‎هایی که روی پرتاب‎های اوت بلند یا هوشمندانه به ثمر می‎رسند، غیرممکن است اما گرونمارک می‎گوید این نوع پرتاب‎های اوت " تأثیر بیشتری" دارند و سرعت و جذابیت بازی را افزایش می‎دهند: "وقتی تیمی مالکیت توپ بیشتری داشته باشد، شانس پیروزی بیشتری هم دارد. پایه‌ریزی حمله گاهی اوقات با شروع مجددهایی مثل کرنر یا ضربات آزاد آغاز می‌شوند و این به تحت فشار گذاشتن حریف کمک می‎کند."

آن‌قدر بزرگ نیستم که به خودم بخندم
اندی گری، مهاجم پیشین تیم ملی اسکاتلند با انتقاد از استخدام گرونمارک گفته بود: "ببخشید، مربی پرتاب اوت؟ توپ اینجاست، آن را دو دستی بردارید، پشت سر ببرید و در حالی که دو پایتان روی زمین است پرتاب کنید."

گرونمارک هم در پاسخ گفته با این نظر گری مشکلی ندارد اما بازیکن سابق ولورهمپتون باید به نتیجه‎ کار او در تیم هم توجه کند. گرونمارک که از کودکی شیفته پرتاب‎های اوت بوده و دوره‎های مربیگری خودش در این زمینه را راه انداخته، می‎گوید: "خودم می‎دانم این عجیب‎ترین شغل جهان است. من رکورددار و نخستین متخصص پرتاب اوت در دنیا هستم اما آن‌قدری بزرگ نیستم که به خودم بخندم." گرونمارک می‎گوید بعضی از بازیکنانی که با آن‎ها کار می‎کند از شنیدن عنوان شغل او تعجب می‎کنند و می‌خندند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۹°
بیشینه:۱۲.۹°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۳.۰۹ km/h
رطوبت:۱۹%
 
۱۲.۹ | ۱۲.۹
تصاویر