کد خبر: ۱۷۳۶
شیفته راجر فدرر بود و می‌خواست اولین نفری باشد که در کشورش قهرمان یک گرند‌اسلم می‌شود؛ این شاید رویای هر نوجوان تنیس‌بازی باشد، اما استفانوس سیتسی‌پاس به صفحه کامپیوتر خیره شد و بازیش را ساخت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 23

 

تنیس‌باز یونانی ساعت‌ها بازی راجر فدرر را از یوتیوب دید و شیوه بازیش را تا جایی که می‌توانست به او نزدیک کرد. بازی مورد علاقه‌اش؟ مسابقه‌ای که راجر فدرر نوجوان توانست پیت سمپراس بزرگ را در ویمبلدون ۲۰۰۱ شکست دهد.

حالا به نظر می‌رسد که تاریخ تکرار شده است و سیتسی‌پاس با حذف فدرر در دور چهارم اوپن استرالیا می‌رود که جا پای الگوی زندگیش بگذارد: همان سن، همان رتبه در رده‌بندی جهانی و همان طور که فدرر پس از بازی گفت، همان مدل مو.

اما از دیدن بازی‌های فدرر در یوتیوب تا شکست دادن او در یک گرنداسلم، تنیس‌باز یونانی چگونه این راه را طی کرده که حالا به مطرح‌ترین استعداد تنیس دنیا تبدیل شده است؟

"می‌توانید تاثیر فدرر را ببینید"
هیچ تنیس‌باز یونانی به جمع ۱۰۰ نفر برتر تنیس جهان نرسیده بود تا این که سیتسی‌پاس اکتبر ۲۰۱۷ این رکورد را شکست، حالا خودتان را جای تنیس‌دوستان یونانی بگذارید و او را در رتبه ۱۵ دنیا ببینید.

سیتسی‌پاس اولین قهرمانی‌اش در مسابقات حرفه‌ای را اکتبر ۲۰۱۷ در استکهلم سوئد به دست آورد ولی وقتی در ماه دسامبر و در مسابقات پارسال "نسل آینده" قهرمان شد، همه مطمئن شدند که ستاره‌ای متولد شده است. پیروزی او مقابل فدرر بزرگ‌ترین برد زندگی او بود و اگر بتواند در یک‌چهارم نهایی روبرتو باتیستا آگوت را ببرد، می‌تواند تا رتبه دهم رده‌بندی جهانی هم صعود کند.

ویکی جرجاتو، روزنامه‌نگار یونانی که از دوران نوجوانی سیتسی‌پاس را زیر نظر داشته، می‌گوید که او از همان زمان در فکر حضور در بالاترین سطح بوده: "اولین باری که بازی او را دیدم، فهمیدم دستاورد بزرگی خواهد داشت. بیشتر بچه‌ها دو دستی بک‌هند می‌زدند و وقتی بک‌هندهای یک دست او را دیدم، عاشقش شدم. شیوه تنیس او قدیمی بود. فورهند‌های خیلی خوب که نقطه قوتش بود و همچنین سرویس‌های عالی و بک‌هند‌های زیبا و در عین حال پرقدرت."

"متنوع بازی می‌کرد، روی تور می‌رفت، والی‌های (زدن توپ قبل از برخورد با زمین) زیادی می‌زد و غیرقابل پیش بینی بود. استیل او گاهی من را یاد فدرر می‌انداخت. فدرر الگویش بود و بازی‌هایش را زیاد نگاه می‌کرد. می‌توانید تاثیر فدرر را ببینید."

امید یک ملت و الهام‌بخش
شیوه بازی او را "کلاسیک" توصیف می‌کنند، ویدئوهایی که از مسافرت‌هایش منتشر می‌کند، عشقش به عکس گرفتن و مدل موج‌دار موهایش... این‌ها موجب شده تا حتی قبل از پیروزی مقابل فدرر هم خیلی‌ها در دنیای تنیس از سیتسی‌پاس حرف بزنند.

تا قبل از قهرمانی پارسال سیتسی‌پاس، اثری از یونان در سطح اول تنیس مردان نبود؛ اما حالا بعید به نظر می‌رسد کسی عقیده داشته باشد که او فقط یک جوان مستعد است.


او در خانواده‌ای اهل تنیس به دنیا آمد، مادرش جولیا سالینکوا، عضو تیم ملی تنیس روسیه بود و پدرش آپوستولوس، مربی تنیس است. اولین باری که سیتسی‌پاس راکت تنیس در دست گرفت، فقط سه سالش بود.

جرجاتو می‌گوید که سیتسی‌پاس از همان دوران نوجوانی می‌خواست در تنیس یونان انقلاب کند: "جوان که بود می‌گفت دوست دارد جزو ۱۰ نفر اول دنیا شود و کاری کند تا بچه‌های یونانی تنیس بازی کنند. مردم یونان دیوانه فوتبال و بسکتبال هستند و این هرگز تغییر نمی‌کند."

"به نظرم استفانوس کارش را خوب انجام داده و حالا به خاطر او و ماریا ساکاری (بهترین تنیس‌باز زن یونان)، تنیس تبدیل به ورزش سوم کشور شده است. امیدواریم که آن‌ها موجب شوند، جوانان بیشتری راکت به دست بگیرند و بازی کنند."

"حمایت پرشور می‌تواند حواسش را پرت کند"

قهرمانی در تورنمنت‌ها مختلف و حضور میان برترین تنیس‌باز‌های دنیا موجب شده سیتسی‌پاس، با حمایت پرشور هواداران در ملبورن (شهری با شمار قابل توجهی از یونانی‌ها) روبرو شود.

در سه مسابقه ابتدایی او در اوپن استرالیا، هواداران زیادی که پرچم‌ سفید و آبی یونان را در دست داشتند و به شیوه طرفداران فوتبال تشویق می‌کردند، جو خاصی در ورزشگاه به وجود آورده بودند. در مسابقه مقابل فدرر هم تماشاگران زیادی پشت در ماندند و بازی را از صفحه نمایشگر بزرگ محل بازی‌ها دیدند.

جرجاتو می‌گوید: "او همیشه به من می‌گوید که برای پرچم بازی می‌کند و افتخار می‌کند که یونانی است. به نظرم خیلی دوست ندارد در مرکز توجه قرار بگیرد، مطمئن نیستم که فشار زیادی را تحمل می‌کند اما می‌دانم که به این شرایط عادت ندارد. او دوست دارد که مردم عاشقش باشند اما معتقدم این می‌تواند گاهی حواسش را پرت کند. او به من گفت که اولین مسابقه برایش خیلی سخت بوده اما فکر کنم بعد از آن به شرایط عادت کرد."

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۲۲°
بیشینه:۱۲.۲۲°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۱۳.۳۸ km/h
رطوبت:۲۰%
 
۱۲.۲۲ | ۱۲.۲۲
تصاویر