کد خبر: ۱۷۴۳
شاگردان فلیکس سانچز در مرحله حذفی عراق، کره جنوبی و امارات را تسلیم کردند. در فینال نیز از سد ژاپن گذشتند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 03

 

تیم ملی فوتبال قطر با پیروزی سه بر یک مقابل ژاپن، برای نخستین بار جام ملت‌های آسیا را نصیب خود کرد.

قطری‌ها شگفتی‌ساز بزرگ این رقابت‌ها بودند و ضمن تصاحب جام، آمار و نتایجی دور از انتظار را به جا گذاشتند.

آنها با فقط یک گل خورده، عنوان بهترین دروازه‌بان جام را به خود اختصاص دادند و بهترین خط دفاعی بودند. اکرم عفیف در ۷ مسابقه ۱۰‌ پاس گل داد و بهترین پاسور جام بود.

قطر با نوزده گل زده، برترین خط حمله را نصیب خود کرد. عنوان آقای گلی نیز به معز علی رسید.

علی با ثبت نهمین گل در این جام، توانست رکورد هشت گل زده علی دایی در جام ملت‌های ۱۹۹۶ را بشکند.

با این حال، رکورد گلزنی در جام‌های متعدد همچنان با چهارده گل در اختیار دایی است.

قطر هر هفت مسابقه‌اش را در نود دقیقه برد. بازی‌هایی هجومی و چشم‌نواز در برابر لبنان، کره شمالی و عربستان که حکم به سرگروهی‌شان داد.

شاگردان فلیکس سانچز در مرحله حذفی عراق، کره جنوبی و امارات را تسلیم کردند. در فینال نیز از سد ژاپن گذشتند.

ژاپن با سرمربیگری هاجیمه موریاسو برای راهیابی به فینال مقابل ترکمنستان، عمان، ازبکستان، عربستان و ویتنام پیروز شد. جالب اینکه مقتدرانه‌ترین برد ژاپن، پیروزی ۳ بر صفر در برابر ایران بود.

در ترکیب تیم ملی قطر سعد الشیب، طارق سلمان، بسام الراوی، پدرو کوریا، عبدالکریم حسن، بوعلام خوخی (سالم الهاجری) عمر مادیبو، عبدالعزیز حاتم، حسن الهیدوس (کریم بوضیاف) اکرم عفیف و معز علی (علاءالدین) بازی کردند.

گل اول قطر از زیباترین گل‌های مسابقات بود. در حالی که فقط دوازده دقیقه از بازی می‌گذشت معز علی با قیچی برگردان توانست قفل دروازه شوئیچی گوندا را بشکند.

در همان نیمه نخست اکرم عفیف بهترین گلساز جام، عبدالعزیز حاتم را صاحب توپ کرد تا با حرکت در عرض و شوت پای چپ، گل دوم را به ثبت برساند.

ژاپن برای جبران نتیجه، سراپا حمله بود و تعداد کرنرهایش دو رقمی شده بود. آنها در دقیقه ۶۹ به گل رسیدند و تاکومی مینامینو توانست قفل دروازه قطر را بشکند.

اختلاف به حداقل رسید و ژاپن عطش فراوانی برای ثبت گل مساوی داشت اما در دقیقه ۸۳ اکرم عفیف پنالتی اعلام شده به سود قطر را وارد دروازه رقیب کرد تا خیال تیمش را از تصاحب جام قهرمانی آسوده کند.

این اولین شکست ژاپن، پس از ناکامی مقابل بلژیک در جام جهانی بود. موریاسو که امیدهای ژاپن را به نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی رسانده بود، این بار با بزرگسالان ژاپن به نایب قهرمانی رسید.

هواداران ژاپنی برخلاف دیدار نیمه نهایی مقابل ایران، این بار در اکثریت بودند. در طرف مقابل، تماشاگران عمانی برای حمایت از قطر به ورزشگاه آمده بودند.

تعدادی از تماشاگران ایرانی نیز که با تصور فینالیست شدن ایران، بلیت بازی را خریده بودند، مانند جانی اینفانتینو رییس فیفا و شیخ سلمان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در ورزشگاه حضور داشتند.

ژاوی ستاره اسپانیایی السد قطر، پیش از آغاز جام ملت‌ها صعود قطر و ژاپن به فینال، همچنین قهرمانی قطری‌ها را پیش بینی کرده بود.

فلیکس سانچز در این باره گفت: «به ژاوی زنگ می‌زنم تا بدانیم در بازی‌های بعدی چه پیش خواهد آمد. او با شخصیت بالای خود همیشه ما را حمایت کرده.»

به این ترتیب، جام ملت‌های آسیا به پایان رسید و تیم‌های سرشناسی چون ایران و کره جنوبی که برای شکستن طلسم چهار دهه‌ای و شش دهه‌ای به میدان آمده بودند، دست‌شان از جام کوتاه ماند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۷.۵۶°
بیشینه:۱۷.۵۶°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۰ km/h
رطوبت:۲۵%
 
۱۷.۵۶ | ۱۷.۵۶
تصاویر