کد خبر: ۹۴۲
یک شرکت استارت‌آپ ادعا کرده در آینده به جایی می‌رسد که به مردم امکان بدهد اطلاعات مغزشان را جایی جز مغزشان نگه دارند - اما به بهای گزاف مرگ.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 18
شرکت نتکام (Netcome) می‌گوید یک روز قادر خواهد بود مغز انسان را اسکن و اطلاعات آن را ذخیره کند، احتمالاً از این طریق که ذهن شخص را شبیه‌سازی کامپیوتری می‌کند.

اما در حال حاضر این فرایند به مغز انسان زنده نیاز دارد.

محققان این پروژه به مجله تکنولوژی دانشگاه ام‌آی‌تی گفته‌اند محصول مورد بحث "۱۰۰ درصد کشنده خواهد بود".

سازمان "وای کامبینیتر" (Y Combinator) هم از استارت‌آپ نتکام حمایت مالی کرده. این سازمان هر سال چند شرکت نوپا را انتخاب و حمایت می‌‌کند تا رشد کنند.

آن‌طور که شرکت نتکام در وبسایت خود مدعی شده، این امکان وجود خواهد داشت که کانکتومِ مغز - یعنی مجموعه اتصالات نورونیِ داخل مغز - را با چنان دقت و جزئیاتی رصد شود که بتوان خاطرات شخص را حتی پس از مرگ بازسازی کرد.

در وبسایت نتکام آمده: "جهانی را تصور کنید که در آن می‌توانید خاطره‌ای خاص را از درون مغزتان به دست آورید. تحقیقات عصب‌شناسیِ امروز پیش‌بینی می‌کند که با ذخیره کانکتومِ مغز، چنین جهانی تحقق‌یافتنی است".

حمایت مالی
هفته آینده، شرکت وای کامبینیتر استارت‌آپ‌های جدید خود را به مخاطبان، خبرنگاران، و سرمایه‌گذاران معرفی می‌کند. از جمله شرکت‌هایی که پیش از این از حمایت وای کامبینیتر برخوردار شده‌اند می‌توان به دراپ‌باکس (Dropbox) و ایر‌بی‌اند‌بی (AirBnB) اشاره کرد.

مؤسسه ملی سلامت روانی آمریکا نیز ۹۶۰ هزار دلار (معادل ۶۸۷ هزار پوند) به نتکام کمک کرده، با این استدلال که پروژه ذخیره مغز می‌تواند "فرصتی تجاری" باشد.

به گزارش مجله تکنولوژی دانشگاه ام‌آی‌تی، تیم تحقیقاتی این پروژه با وکلایی مشورت کرده که با قوانینِ نسبتاً جدیدِ کالیفرنیا در مورد شاخصه‌های مرگِ با عزت و کرامت آشنایی دارند.

نتکام می‌خواهد در مرحله آزمایشی با کسانی که بیماری‌های لاعلاج دارند کار کند. طرح نتکام شبیه مومیایی‌ کردن است و جزئیاتِ بسیار دقیقِ مغز را ذخیره می‌کند. نتکام این روش را در ابتدا روی خرگوش به کار بست و به خاطر پیشرفت‌هایی که در حوزه ذخیره مغز داشت، جایزه‌ گرفت. در ادامه، همین روش را برای زنی در پرتلندِ آمریکا به کار برد که چند ساعتی بیشتر از مرگش نگذشته بود. ولی حتی همین چند ساعت نیز باعث شده بود که مغز آسیب جدی ببیند.

مرحله بعدی پیدا کردن کسی است که می‌خواهد با نظارت و همکاری پزشک، خودکشی کند.

نسل گم‌شده
تا این لحظه هنوز مدرکی در دست نیست که نشان دهد که می‌توان از بافت مغز فرد مرده خاطرات را بازیافت. با این حال، تیم تحقیقاتی نتکام به دنبال روش‌هایی است که شاید بتواند این فرایند را روی کسی که در آخرین لحظات زندگی است بیازماید.

البته بعضی کارشناسان معتقدند که بازسازی و بازیافت خاطرات وعده‌ای است که این شرکت از عهده‌اش بر نمی‌آید و این وعده بخشی از وسواس فزاینده شخصیت‌ها و مدیران شرکت‌های پیشروی سیلیکون‌ولی برای عمر جاودان است.

این را هم نباید از یاد برد که "سرمازیستی"، روشی برای "انجماد" بدن و برگرداندنِ تدریجیِ زندگی به آن، هرگز تحقق عملی نیافته است. درباره امکان تحقق پروژه نتکام نیز تردید‌هایی جدی وجود دارد. با این حال، این شرکت از حالا برای تأمین هزینه‌های پروژه خود، لیست انتظاری تهیه کرده که مردم می‌توانند با پرداخت ۱۰ هزار دلار که هر زمان قابل بازپرداخت است در آن ثبت نام کنند.

به گزارش مجله تکنولوژی دانشگاه ام‌آی‌تی، تا به حال ۲۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

یک تفاوت اساسی میان پروژه نتکام و روش‌های معمولِ سرمازیستی این است که نتکام در صددِ بازگرداندنِ زندگی به مغز نیست، بلکه می‌خواهد تا جای ممکن، خاطرات آن را ذخیره کند.

رابرت مک‌اینتایر، یکی از بنیانگذاران نتکام، می‌گوید: "در حال حاضر، وقتی نسلی می‌میرد، تمام حافظه و تجربه جمعی‌اش را از دست می‌دهیم. می‌توانید دانش و شناخت خود را به نسل بعد منتقل کنید ولی انتقال تجربه دشوارتر است. تجربه یادگرفتنی است. فرزندان شما باید از همان اشتباهات درس بگیرند."
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :