کد خبر: ۱۶۵۰
شرکت‌های مختلفی در جهان در حال کار روی سیستم هایپرلوپ هستند؛ فناوری که حمل‌ونقل را دگرگون ساخته، سریع‌تر و ایمن‌تر می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 16

 

هایپرلوپ، یک سیستم حمل‌ونقل بسیار سریع پنوماتیکی است. ایده این طرح اینگونه است: کپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی که در آن خلا بوجود آمده و اصطکاک به حداقل ممکن رسیده به سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند. این ایده‌ی به‌ظاهر ساده بسیار پرخرج است و موانع فنی بسیاری نیز دارد. اما با آن می‌توان مسیرهای چندساعته را به مسیرهای چنددقیقه‌ای تبدیل کرد.

در آمریکا، اروپا، چین و خاورمیانه این طرح در حال طی مراحل تحقیقاتی و اولیه است. هایپرلوپ در خاورمیانه قرار است شهرهای دبی، ریاض، جده و ابوظبی را به‌ هم متصل‌ کند. در خاورمیانه این طرح را قراراست شرکت ویرجین انجام دهد. بنا بر برنامه‌ریزی‌ها این سیستم قرار است سرعتی بیش از سه برابر قطارهای ریلی پرسرعت امروزی داشته باشد. گفته شده این سرعت تا بیش از هزار کیلومتر در ساعت خواهد رسید. با این روش حتی زمان رسیدن به مقصد از هواپیما هم کمتر خواهد شد و -مثلا- طی تنها ۱۲ دقیقه، مسافران دبی به ابوظبی منتقل می‌شوند. زمان رانندگی برای همین مسیر حدود دو ساعت است.

سفر از ریاض به جده که در حال حاضر ۱۰ ساعت زمان می‌برد، با هایپرلوپ به حدود ۷۰ دقیقه می‌رسد و سفر از ریاض به ابوظبی که اکنون ۸.۵ ساعت زمان نیاز دارد ، به ۴۸ دقیقه می‌رسد. این طرح اگر در ایران انجام شود مسیر تهران به مشهد به کمتر از یک ساعت خواهد رسید. قطارها در ایران این مسیر را بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت طی می‌کنند. این سیستم می‌تواند در هر ساعت نزدیک به ۱۰هزار نفر را منتقل کند.

هم اکنون البته این ایده‌ها فاصله زیادی تا اجرایی شدن دارند، چرا که محدودیت‌های زیادی باید برطرف شود؛ برای نمونه وارد کردن محفظه‌های هایپرلوپ به داخل لوله‌ها نیازمند سیستم فشرده‌سازی هوای بسیار سریعی است که می‌تواند گرمای بسیار زیادی تولید کند. از طرفی این سیستم آلودگی صوتی بالایی دارد.

در تابستان امسال مدل آزمایشی ‌هایپرلوپ توانست به سرعت ۴۶۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

 

البته طرح‌های دیگری هم در زمینه‌ هایپرلوپ وجود دارد. در یکی از این طرح‌ها خودروها به داخل لوله‌های زیرزمینی هایپرلوپ منتقل شده و روی سورتمه‌های الکتریکی قرار گرفته و با سرعت ۲۴۱ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. این طرح از نظر سرعت نسبت به ایده‌های دیگر عملی‌تر به‌نظر می‌رسد.

یکی دیگر از طرح‌های‌ هایپرلوپ را یک استارتاپ با نام هایپرلوپ تی‌تی هدایت می‌کند.این استارتاپ به تازگی به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرده است. کپسول هایپرلوپ تی‌تی با نام کوئینترو وان حدود ۳۲ متر طول دارد. این کپسول قرار است در تولوز فرانسه تست شود.

شرکت ویرجین هایپرلوپ هم توانسته چند مدل آزمایشی را به سرعت ۳۹۰ کیلومتر در ساعت برساند. البته این سرعت تا سرعت هدف که بیش از هزار کیلومتر در ساعت است فاصله زیادی دارد.

چیزی که فعلا مشخص است‌ این است که هایپرلوپ می‌تواند ایده‌ای برای دگرگون کردن حمل‌ونقل در آینده باشد. این طرح همچنان با هدف خود که رسیدن به سرعت بیش از هزار کیلومتر در ساعت است فاصله زیادی دارد و حتی در نسخه‌های آزمایشی که در ابعاد کوچک‌تر هم ساخته شده‌اند سیستم هنوز نتوانسته به سرعت بالای ۵۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. اما اگر این طرح به سرعت بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ساعت برسد احتمالا خطوط هوایی در مسافت‌های کوتاه زیر یک ساعته در بسیاری از مسیرهای پروازی با یک رقیب جدیدی روبه‌رو خواهند شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :