یکی از دلایلی که غربی ها حامی رشد و توسعه استفاده از شبکه های اجتماعی در کشور های در حال توسعه هستند به دلیل اهمیت موضوع BIG DATA است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 01


امروز عملا بیگ دیتا ها منجر به بروز شکاف طبقاتی در سطح جهانی شده است و ما می توانیم دو قسمت مشخص از هم تمییز دهیم.

جایی که بیگ دیتا تولید می شود و جایی که بیگ دیتا مورد پردازش قرار می گیرد . در واقع همانطور که در دهه های گذشته کشورهای جنوب منابع خام معدنی خود را در اختیار غربی ها قرار می دادند تا آنها با فناوری کالا هایی تولید کرده و به قیمت چندین برابر به خودشان بفروشند امروز نیز بیگ دیتا ها در کشور های در حال توسعه ایجاد شده و در اختیار مراکز قدرت جهانی قرار می گیرد.

شهروندان جهانی امروز عملا مثل یک نمونه آزمایشگاهی مدام در این فضای اطلاعاتی قرار دارندو از شرکتی به شرکت دیگر انتقال داده می شوند.

اصلی ترین دلیلی که که غرب حامی توسعه رسانه های اجتماعی در کشورهای جنوب است همین تولید اطلاعات بزرگ است که سبب می شود آنها بتوانند ذائقه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... جوامع را تحلیل کرده و ناظر به آن برنامه ریزی کنند.

امروز اقتصاد سرمایه داری فضا را به سمتی برده است که برای کسب هر چه بیشتر سود هر نوع اقدامی از سوی صاحبان زر و زور صورت می گیرد و حمایت از شبکه های اجتماعی نیز یکی از راهکارهای مراکز قدرت برای تصمیم گیری درست در عرصه مدیریت جهان است.

متاسفانه در کشور ما هنوز موضوع استفاده از #شبکه‌های_اجتماعی_بومی به درستی تحلیل و تبیین نشده است و نوعی بی اعتمادی و تبلیغات دشمن در این عرصه نیز بی رغبتی مردم برای استفاده از شبکه های اجتماعی بومی موثر بوده است.ضمن آنکه معتقدیم گاهی در این مسیر ما نیز دچار مشکل شده ایم و عملا همان کالای غربی را در بسته بندی دیگری عرضه کرده ایم.

منبع: دکتر حسن خجسته، رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و هنرو ارتباطات


برچسب: Big Data ، بیگ دیتا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :