کد خبر: ۵۵۶
معاون مرکز فضای مجازی می‌گوید پیام‌رسان تلگرام، ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت ایران را اشغال کرده و این شبکه در حال حاضر ۴۰ میلیون کاربر در کشور دارد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 21

به گزارش راه به نقل از ایسنا٬ امیر خوراکیان روز دوشنبه ۲۷ شهریور، در دومین همایش فعالان فضای مجازی با عنوان این خبر، گفته است که در حال حاضر ۵۸۰ هزار کانال تلگرامی در ایران فعال است.

آقای خوراکیان ساعت‌های پرترافیک پیام‌رسان تلگرام در ایران را بین ساعت ۲۲ تا یک بامداد اعلام کرده و افزوده است که ۱۶ کانال تلگرامی بیش از یک میلیون عضو دارند که در صدر آنها کانالی با سه میلیون و ۴۰۰ هزار عضو است.

این مقام مسئول، به نام این کانال تلگرامی و دیگر کانال‌هایی که به گفته او بیش از یک میلیون عضو دارند٬ اشاره‌‌ای نکرده است.

پیش از امیر خوراکیان نیز یک عضو شورای عالی فضای مجازی ایران گفته بود که «۶۰ درصد» پهنای باند اینترنت در کشور صرف اپلیکیشن تلگرام می‌شود.

محمدحسن انتظاری ۲۱ مرداد سال ۱۳۹۵ گفته بود که «وقتی چنین پهنای باندی در اختیار تلگرام قرار می‌گیرد٬ باید توجه مسئولین به این عرصه جلب شود».

رضا صالحی امیری٬ وزیر پیشین ارشاد هم ۲۸ تیر ماه امسال گفته بود که ۸۰ درصد تولید اطلاعات در فضای مجازی فارسی‌زبان از طریق ۱۱ هزار کانال تلگرامی صورت می‌گیرد.

آقای صالحی امیری افزوده بود که وزارت ارشاد هویت مسئولان ۱۰ هزار کانال تلگرام را می‌داند و بولتنی از ۱۰۰ کانال تلگرام برتر در ایران را تهیه کرده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد داد.

اپلیکیشن تلگرام، با میلیون‌ها کاربر در ایران به عنوان پرکاربرد‌ترین شبکه اجتماعی تلفن همراه در کشور شناخته می‌شود و تلاش‌های قوه قضائیه برای مسدود کردن آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی به خصوص مسئولان دولت حسن روحانی در سال‌های اخیر بارها ضمن مخالفت با مسدود کردن این پیام‌رسان٬ تلاش‌های گسترده‌ای برای انتقال برخی سرور‌های آن به داخل کشور داشته‌اند.

ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران ۱۶ مرداد سال گذشته از اعلام آمادگی مدیران اپلیکیشن تلگرام برای انتقال سرور‌های این پیام‌رسان تلفن همراه به داخل ایران خبر داده بود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم هم هشتم مرداد همان سال خبر «انتقال سرور تلگرام به ایران» را تأیید کرده و گفته بود که «CDN»‌ یا شبکه انتقال محتوای تلگرام هم در حال نصب است. با این همه، خبرگزاری آسوشیتدپرس در همان زمان از قول مدیرعامل تلگرام این خبر را رد کرد.

دولت حسن روحانی و مقام‌های قوه قضائیه بر سر فیلتر شدن تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام با یکدیگر اختلاف نظر دارند و به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای انتقال بخشی از سرور این پیام‌رسان به داخل ایران با هدف کاهش این اختلاف‌ها صورت می‌‌گیرد.

با وجود این اختلاف‌ها محمد جواد آذری جهرمی٬ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که در زمینه «فیلترینگ»٬ اختلافی میان قوه قضائیه و وزارت ارتباطات وجود ندارد.

آقای آذری جهرمی اضافه کرده که این وزارتخانه تعدادی از هشت هزار کانال تلگرامی را که از سوی دادستانی برای انسداد ارسال شده بود، مسدود کرده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی٬ دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی در اواخر کار دولت یازدهم اعلام کرده بود که هشت هزار کانال تلگرامی «ضدامنیت کشور» شناسایی شده و «حتی دستور انسداد برخی از این کانال‌ها بیش از ۴۰ بار به وزارت ارتباطات ارسال شده است ولی تاکنون فیلتر نشده‌اند».

او همچنین محمود واعظی٬ وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، را تهدید کرده بود که اگر دستور این کارگروه را اجرا نکند٬ علیه وی «اعلام جرم» خواهد کرد.
برچسب: تلگرام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :