متاسفانه میان زنان مبتلا به این بیماری، نسبت قابل توجهی را افرادی تشکیل می‌دهند که در چارچوب روابط زناشویی مبتلا شده‌اند. این به آن معنا است که از طریق همسرانشان و در محیط خانواده در نقش همسر و مادر بیمار شده‌اند
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۴ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 05

بسیاری از زنان ایرانی مبتلا به اچ‌آی‌وی 'در دوران ازدواج بیمار شده‌اند'




شیرین احمدنیا، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر افزایش ابتلا به اچ آی وی/ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده در ایران گفت: "متاسفانه میان زنان مبتلا به این بیماری، نسبت قابل توجهی را افرادی تشکیل می‌دهند که در چارچوب روابط زناشویی مبتلا شده‌اند. این به آن معنا است که از طریق همسرانشان و در محیط خانواده در نقش همسر و مادر بیمار شده‌اند."

به گزارش ایلنا، خانم احمدنیا همچنین گفت ابتلا از طریق روابط جنسی محافظت نشده که از آن به عنوان موج سوم یاد می‌شود بیش از دیگر موارد سبب افزایش بیماران اچ آی وی مثبت در ایران شده است.

مدیرکل پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به اقدامات آموزشی در نظر گرفته شده، عنوان کرد: "برای افزایش اطلاعات جامعه در خصوص بیماری اچ آی وی/ایدز و آگاهی طبقات مختلف در این زمینه با همکاری آموزش و پرورش کلاس‌های آموزشی را برای دانش آموزان ترتیب خواهیم داد."

براساس اعلام کمیته کشوری ایدز آمار مبتلایان به اچ آی وی/ایدز در ایران در خردادماه سال گذشته ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر گزارش شده است. از این تعداد ۸ هزار و ۳۱۱ نفر فوت کرده و ۱۱ هزار و ۹۶۴ نفر نیز به مرحله آخر بیماری یعنی ایدز وارد شده‌اند.

این آمار نشان می دهد که ۸۴ درصد مبتلایان مرد و ۱۶ درصد زن هستند. با استناد به این آمار ۵۴ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز با اعلام این آمار گفت: "بیش از ۵۰ درصد از موارد ابتلا در سنین جوانی رخ می دهد، سنی که فرد از نظر مقاربت جنسی فعال است."

نخستین مورد ابتلا به اچ آی وی/ایدز در ایران در سال ۱۳۶۸ به دنبال استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده‌ای که از فرانسه به ایران آمده بود گزارش شد.
در همان زمان بیشترین راه انتقال استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان بود. رابطه جنسی در آن دوره دومین عامل بیماری در ایران و در مرحله بعد نیز انتقال از مادر به کودک بود.

اما به گفته آقای مردانی این روند در سالهای گذشته تغییر کرده و در حال حاضر روابط جنسی محافظت نشده در صدر راه‌های ابتلا اچ آی وی/ایدز در ایران به قرار دارد.

این عضو کمیته کشوری ایدز همچنین گفته که مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که قبلا به آن مراکز مثلثی گفته می شد در ایران به شکل رایگان به افراد مختلف خدمات می‌دهند. ضمن اینکه هزینه درمان این بیماری در ایران را دولت تقبل کرده و آزمایش‌ها، دارو و مشاوره‌ها رایگان است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۶۲°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۴.۱۲ km/h
رطوبت:۱۰%
 
۱۲.۶۲ | ۱۲.۶۲
تصاویر