یکی از بازیگران کمدی سینمای ایران دستمزد دویست میلیونی به علاوه درصد فروش یا یک میلیاردی را طلب می‌کند که با توجه به ظرفیت این بازیگر ظاهراً معامله‌ای مقرون به صرفه است. این بازیگر این روزها به شدت گزیده‌کار شده و با توجه به ارزش برند خود، صرفاً پیشنهادهایی را می‌پذیرد که مطمئن باشد فروش بالایی داشته باشد و اعتبار برندش به خطر نیفتد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 20

 

به نقل تابناک؛ مشخص شد دستمزد دو تن از بازیگران مرد سینمای ایران یک میلیارد تومان است اما گران‌ترین بازیگر زن، کمتر از چهارصد میلیون دستمزد می‌گیرد؛ دستمزدهایی که تولید فیلم سینمایی را برای بسیاری از کارگردان‌ها با چالش‌های جدی مواجه ساخته و اغلب کارگردان‌های باسابقه به سراغ یک یا دو بازیگر شناخته شده و گروهی از بازیگران کمتر شناخته یا نابازیگران می روند.

 پس از افزایش قیمت ارز، بیشترین میزان تورم را در دستمزدهای بازیگران سینما می‌توان مشاهده کرد؛ اما نه همه بازیگران و نه برای همه پروژه‌های سینمایی.

«تابناک» مهرماه سال 1396 خبر داد، یکی از کمدین‌های سینمای ایران که پیش از این دستمزد نیم میلیاردی دریافت کرده بود، اکنون با اوج گیری سینمای کمدی و افت چشمگیر فروش آثار اجتماعی، با پیشنهاد یک میلیاردی مواجه شده و پیگیری‌های تازه نشان داده، نه تنها دستمزد یک میلیاردی پرداخت می‌شود، بلکه سطح کلی دستمزدها نیز افزایش یافته است.

با افزایش چشمگیر اقبال عمومی نسبت به فیلم‌های کمدی، دستمزد کمدین‌های مشهور رو به فزونی گذاشته و یکی از بازیگران کمدی سینمای ایران، دستمزد دویست میلیونی به علاوه درصد فروش یا یک میلیاردی را طلب می‌کند که با توجه به ظرفیت این بازیگر، ظاهراً معامله‌ای مقرون به صرفه است. این بازیگر این روزها به شدت گزیده‌کار شده و با توجه به ارزش برند خود، صرفاً پیشنهادهایی را می‌پذیرد که مطمئن باشد فروش بالایی داشته باشد و اعتبار برندش به خطر نیفتد.

بازیگر دیگری که با همین استراتژی حرفه‌ای فعالیت می‌کند، یکی از بازیگر چشم سبز نه چندان با استعداد است که او درصد فروش نیز نمی‌گیرد و صرفاً دستمزد یک میلیارد تومانی طلب می‌کند. این بازیگر نشان در فیلم‌هایی که تنها ستاره فیلم بوده، نفروخته اما در کنار بازیگران کمدی دیگر می‌فروشد و به همین دلیل، علاوه بر سناریو بر روی ترکیب بازیگران نیز تأکید دارد و در صورتی که ترکیب بازیگران نتواند به فروش فیلم منتهی شود، او با دستمزد یک میلیاردی نیز حاضر به پذیرش پروژه نیست.

یک بازیگر جوان دیگر که جزو استعدادهای فوق العاده سینمای ایران محسوب می‌شود نیز پس از فروش بالای فیلم‌های اخیرش، سطح دستمزدش را بالا برده و 700 میلیون طلب می‌کند. این موارد از سوی برخی تهیه کنندگان که به این بازیگران پیشنهاد دادند، مورد تأیید قرار گرفته و مجموع ارقام مورد اشاره، برآمده از جمع بندی «تابناک» از رقم‌هایی است که این بازیگر به تهیه کنندگان اعلام کرده‌اند؛ دستمزدهایی که جایی برای چانه زدن ندارد.

در میان بازیگران، سطح دستمزد پایین تر و رویکرد در پرداخت نیز متفاوت است. گران ترین بازیگر زن سینمای ایران 350 میلیون تومان دستمزد طلب می‌کند و این رقم برای چهره‌های سینمای ایران 300 تا 200 میلیون تومان است. با توجه به اینکه ثابت شده، حضور یک بازیگر زن به خودیِ خود نمی‌تواند ضامنی برای بازگشت اصل سرمایه و سوددهی یک فیلم باشد، تهیه کنندگان در حال حاضر دستمزدی بیش از این پرداخت نمی‌کنند و بازیگران زن سینما نیز در رقابت برای نقش‌های بهتر، حاضرند تخفیف‌های بسیار قابل توجهی برای فیلم‌های مختلف پرداخت کنند.

به عنوان نمونه قاعدتاً با پیشنهاد کارگردانی چون اصغر فرهادی، اغلب بازیگران سینما حتی حاضرند، مجانی در پروژه او بازی کنند، چون می‌دانند این اتفاق برای آنها اعتبار حرفه‌ای می‌آورند و دستمزدهایشان را در سایر پروژه ‌ها به شدت بالا می‌برد. همین قاعده برای بازیگران مرد سینمای ایران نیز صادق است و برخی بازیگران مرد نیز حاضرند با دستمزدی بسیار پایین‌تر از دستمزد استانداردی که اعلام می‌کنند، در پروژه چهره‌‎هایی چون فرهادی نقش آفرینی کرده و از مزایای آن استفاده کنند.

این وضعیت باعث شده بسیاری از کارگردان‌ها برای پروژه‌هایی که در جشنواره ملی فیلم فجر رونمایی می‌شود، از یک تا سه بازیگر چهره استفاده کرده باشند و سایر ترکیب بازیگران‌شان از میان بازیگران ارزان‌تر و یا از میان نابازیگران باشند؛ نابازیگرانی بعضاً یا به صورت شخصی یا به واسطه موقعیت‌شان می‌توانند در پروژه‌ها نیز سرمایه گذاری داشته باشند و چه بسا از برخی بازیگران شناخته شده ی سینمای ایران نیز حضور درخشان‌تری بر روی پرده نقره‌ای داشته باشند و به ستاره‌های تازه سینما ایران بدل شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۶۲°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۱۰%
 
۱۲.۶۲ | ۱۲.۶۲
تصاویر