برای ایجاد یک برنامه موثر بر اساس نیاز و ماهیت مشتریان، باید بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید. تا تجزیه تحلیل بازار کسب و کار اینترنتی داشته باشید:
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 03

تجزیه تحلیل بازار کسب و کار اینترنتی
برای ایجاد یک برنامه موثر بر اساس نیاز و ماهیت مشتریان، باید بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید. تا تجزیه تحلیل بازار کسب و کار اینترنتی داشته باشید:

مشتریان چه کسانی هستند؟ کجا هستند؟ چه نیازی دارند؟ تصمیمات خرید خود را چگونه می گیرند؟ از کجا خرید می کنند؟ چگونه از طریق پیام های بازاریابی و فروش خود را به آنها می رسانید؟


بدون توجه به اینکه چه کسی ممکن است مشتری بالقوه شما باشد، دانستن پاسخ به این سوالات مهم است. این نیز درست است که یک سازمان غیر انتفاعی در بازار به دنبال تامین مالی، کمک های مالی و مشارکت داوطلبانه است.

تقسیم بندی مشتریان
تحقیقات خاص مربوط به این نوع تجزیه تحلیل بازار کسب و کار اینترنتی با آمار شروع می شود. که تعداد کل خانواده ها، کلاس های درس، کسب و کار ها و کارگران در بازار را در اختیار می گذارد. اینها موارد اصلی جمعیت شناسی شماست. آنچه که نیاز دارید بستگی به این دارد که ایا میخواهید کسب و کارها، خانوارها یا افراد به عنوان گروه هدف اصلی شما باشند یا خیر.

در صورت امکان، باید بتوانید خانوارها را بر اساس میزان درآمد، کسب و کارها را بر اساس اندازه و کارگران را بر اساس نوع شغل، تحصیلات و عوامل دیگر تقسیم بندی کنید. آمار اشتغال می تواند اطلاعات اضافی مربوط به انواع کارگران و آموزش و پیشینه آنها را ارائه دهد. می توانید مشتریان هدف خود را بر اساس مشخصه های روانشناختی گروه بندی کنید. حالا به تقسیم بندی بازار استراتژیک رسیده اید که یکی از عناصر اصلی استراتژی بازاریابی است.

فرضیه سازی
در حالی که کل بازار بالقوه را برآورد می کنید، باید حتما چند فرضیه ی اصلی گسترده را نیز در نظر داشته باشید. باید یک سطح قیمت را برای محصول جدید، رابطه با جایگزین ها و توجیه های اقتصادی خاص را در نظر بگیرید. باید فرض کنید که کل پتانسیل بازار یک مفهوم پایدار است. که هر ساله تغییر نمی کند. این فرض به شما اجازه می دهد تا یک افزایش تدریجی در نفوذ را طراحی کنید.

تحقیق، کشف، توضیح‌‌
برای هر یک از بخش های بازار، تحلیل بازار باید تا آنجا که امکان دارد در مورد مشتریان هدف موجود در آن گروه توضیح دهد. این تحلیل معمولا شامل توصیف بخش ها، نیازها و شرایط، کانال های توزیع، نیروهای رقابتی، ارتباطات و کلید های موفقیت است. هر یک از موارد زیر می تواند یک عنوان در برنامه باشد:

توصیف بخش
شما نیاز به یک توصیف اساسی از هر بخش هدف دارید. که شامل ویژگی هایی است که بخش را توصیف می کنند، مانند تعداد مشتریان بالقوه، نرخ رشد سالانه، هزینه های سالانه و ارزش بازار. هر قدر جزئیات بیشتری را بیان کنید، بهتر خواهد بود.

نیازها و شرایط
بهترین بازاریابی همیشه روی نیازهای مشتری متمرکز است. چرا آنها به محصول یا خدمات شما نیاز دارند؟ چه چیزی باعث می شود آنها را بخرند؟ برای برآوردن اهداف مشتری نباید فقط برای فروش چیزی که دارید بازاریابی کنید. چرا که باید نیاز مشتری را شناسایی و برای برآورده کردن آن تلاش کنید.

کانال های توزیع
کانال های استاندارد توزیع برای این بخش مشتری چیست؟ چقدر با دیگر بخش ها متفاوت است؟ این مسائل به ویژه برای کسب وکارهای محصولاتی که از طریق کانال ها بازاریابی می کنند اهمیت دارد. اما در همه موارد، باید بدانید که مشتریان تان برای برآوردن نیازها و شرایطی که شناسایی کرده اید، به کجا مراجعه می کنند.

نیروهای رقابتی
فرآیند خرید برای این مشتریان هدف را بشناسید. عوامل مهم تصمیم گیری چیست؟ برای مثال برخی از مشتریان نسبت به قیمت حساس تر هستند. بعضی از بخش ها بیشتر به کیفیت اهمیت می دهند نه قیمت و برخی نیز به دسترس بودن و راحتی بیشتر توجه دارند. در هر مورد، این مشتریان حاضر به پرداخت هزینه های مورد نظر خود هستند.

ارتباطات
اعضای این بخش اطلاعات را از کجا می گیرند؟ چه نوع اطلاعاتی موثرتر خواهد بود؟ بدانید که عوامل ارتباطی بازاریابی مانند تبلیغات و انتشارات مطبوعاتی را به کجا باید بفرستید. تا مشتریان مناسب آنها را پیدا کنند. بدانید که چگونه پیام های ارتباطی را ایجاد کنید. تا واکنش مناسب شکل بگیرد.

کلیدهای موفقیت
چه عواملی باعث می شود که بیشترین موفقیت یا عدم موفقیت در این بخش از بازار باشد؟ عوامل اصلی در بین بخش ها متفاوت خواهد بود و ممکن است شامل قیمت، ارزش، در دسترس بودن، تصویر، ویژگی ها، تامین مالی، ارتقاء یا بازگشت سیاست ها، و خدمات مشتری باشد. سه یا چهار عامل مهم تر را فهرست کنید.

گرفتن اطلاعات بازار
گرفتن اطلاعات بازار، تجزیه تحلیل بازار کسب و کار اینترنتی راه ممکن می سازد. مقدار زیادی از اطلاعات بازار به راحتی در دسترس است. ابتدا به اینترنت مراجعه کنید. این اطلاعات در دسترس ، متداول، و بسیاری از آن نیز رایگان است. اکثر منابع ذکر شده علاوه بر روش های سنتی انتشار، باید وب سایت داشته باشند. یا اطلاعات را از طریق سایت های جستجو منتشر کنند. شرکت های تحقیقات بازار و کارشناسان صنعت، بخش عمده ای از اطلاعات خود را در مجلات تجاری و کسب و کار منتشر می کنند.

آثار مرجع این مجلات را ضمیمه و کتابخانه ها آنها را ذخیره می کنند. انجمن های تجاری لیست ها و آمار های زیادی منتشر می کنند. قوانین سهام عمومی نیاز به گزارش دقیق نتایج مالی و ذخیره ی منابع اطلاعات بازار سهام دارند که آمار صنعت را از گزارش های مالی گرد آوری می کنند. شاید بتوانید همه چیز را در یک کتابخانه محلی پیدا کنید. در غیر این صورت می توانید به خدمات پایگاه داده های کامپیوتری و کارگزاران حرفه ای اطلاعات و انتشارات دولتی مراجعه کنید.

بسیاری از صنایع با یک انجمن تجاری فعال در ارتباط هستند که به عنوان یک منبع حیاتی اطلاعات مختص به صنعت خدمات ارائه می دهد. چنین انجمن هایی به طور مرتب دایرکتوری های عضو را منتشر می نمایند. و بهترین آنها نیز اطلاعات آماری را منتشر می کند که فروش صنعت، سود، روند اقتصادی و … را پیگیر است.

منبع: پدیده فکر مهتر

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :