کد خبر: ۱۳۹۳
گوگل سعی دارد با توسعه یک موتور جست‌وجو برای کشور چین، دولت آن کشور را راضی کند تا دست از سر فیلتر گوگل بردارد. شمار کاربران گوشی‌های تلفن هوشمند در جهان به بیش از سه میلیارد نفر رسیده‌است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 21

 

گوگل در حال طراحی نسخه ای از موتور جستجو بر اساس خواست مقامات دولت چین است. این موتور باید بتواند آنچه دولت چین می‌خواهد را در نتیجه جست‌وجو سانسور کند. اما کار از این هم فراتر رفته‌است و برخی سایت‌های تکنولوژی خبر از این می‌دهند که این موتور مشخصات فرد جست‌وجو کننده مانند آی پی یا شماره تلفن را هم در اختیار دولت چین قرار خواهد داد.

 

از سال ۲۰۱۰ تمامی سرویس‌های گوگل به دلیل نپذیرفتن خواست‌های دولت چین، فیلترشده‌اند. با این همه اپل بر اساس خواست دولت چین حرکت کرده و با فیلتر نشدن امکاناتش به بازار بزرگی در نبود رقیب خود دست یافته‌است. حالا گوگل می‌خواهد با برآورده کردن خواست دولت چین به این بازار پر سود و بزرگ دوباره وارد شود.

بر اساس گزارش‌های اخیر حتی گوگل چینی گزارش آب هوا را هم در قسمت جست‌وجو بر اساس خواست دولت چین نشان می‌دهد و به عنوان نتیجه جستجو، آن آدرس‌هایی را نشان می‌دهد که دولت چین به آن تمایل دارد.

این پروژه هم اکنون با کد دارگون‌فلای (آسیابک) شناخته می‌شود. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که برخی مدیران و مهندسان ارشد گوگل در اعتراض به این پروژه جنجال‌برانگیز ‌استعفا داده‌اند.

برچسب: گوگل ، گوگل چینی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :