کد خبر: ۱۳۶۵
با افزایش ضریب نفود اینترنت و پیشرفت تلفن‌های همراه، ذائقۀ کاربران در مشاهدۀ تبلیغات نیز تغییر کرده است و ممکن است در دنیای امروز، دیگر روش‌های تبلیغاتی قدیمی با استقبال کاربران روبه‌رو نشود. نیتیو ادز روش جدیدی برای تبلیغات است که با سرعت زیاد در حال همه‌گیر‌شدن در دنیا و ایران است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 12

نیتیو ادز (Native Ads) یا تبلیغات همسان یا همان تبلیغات بومی، روشی از تبلیغات آنلاین است که ازنظر ظاهری و حس و حال، با فرم و کارکرد پلتفرمی که در آن نمایش داده می‌شود همخوانی دارد و اکثر مواقع به دلیل وجود این شباهت، تشخیص این نوع از تبلیغات، برای کاربر عادی کار آسانی نیست.

 

تبلیغات همسان ضمن اینکه برای کاربرانِ برنامه تعامل بیشتری ایجاد می‌کند، از حس ناهماهنگی‌ای که تبلیغات به‌صورت پاپ‌آپ و... ایجاد می‌کنند، می‌کاهد. این نوع خاص از تبلیغات علاوه بر اینکه تجربۀ بهتری را برای کاربر رقم می‌زند، برای فعالان بازار‌ اپلیکیشنی، بازگشت سرمایه‌گذاری خیلی مثبتی را نیز به دنبال دارد. میزان کلیک و تبدیل کانورژن بیشتر، نشان‌دهندۀ تأثیرگذار‌بودن تبلیغات بومی است.

تبلیغات همسان دو هدف اصلی دارد:

قرار‌دادن تصویر برند در ذهن کاربر و تثبیت موقعیت آن؛
تشویق و هدایت کاربر برای انجام عملی مشخص.


بنابراین هر نوع محتوای سفارشی که برای آن هزینه‌ای پرداخت شده است و با شکل پلتفرم نمایش‌دهندۀ آن سازگار است و از همه مهم‌تر اینکه در تجربۀ کاربری اختلالی ایجاد نمی‌کند و حس تبلیغات تهاجمی به کاربر نمی‌دهد، آگهی تبلیغاتی همسان محسوب می‌شود. این محتوا می‌تواند در قالب مقاله، ویدئو یا تصویر باشد. تبلیغات همسان لزوماً روی تبلیغ و معرفی محصولات تمرکز نمی‌کنند، بلکه معمولاً در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر، در قالب مطالب اسپانسرینگ، با‌توجه‌به استایل و ساختار محتوای صفحه و سایت نمایش‌دهنده دیده می‌شوند. به‌طور‌کلی تبلیغات همسان شش نوع کلی دارد. در ادامۀ همین مقاله می‌توانید تجربۀ من در استفاده از تبلیغات بومی را بخوانید.

مزایا و معایب تبلیغات همسان

در دنیایی که از تبلیغات اشباع شده، کاربر حساسیت بسیار زیادی به اشکال سنتی تبلیغات پیدا کرده و باتوجه‌به افزایش سواد رسانه‌ای خود، به‌راحتی قادر است تبلیغات را از صدها کیلومتر دورتر هم تشخیص دهد. علاوه‌بر‌این، کاربران معمولاً به اطلاعاتی که در قالب آگهی تبلیغاتی به آن‌ها منتقل می‌شود، با شک و تردید نگاه می‌کنند. تبلیغات همسان برای مبارزه و مقابله با این مسائل طراحی و توسعه داده شده است. تبلیغات همسان با ترکیب پنهان‌کردن پیام‌های فروش و بازاریابی در بطن خود و با داشتن شباهت به محتوایی که توسط تحریریۀ سایت نمایش‌دهنده تولید و منتشر شده است، هر‌چه بیشتر به‌عنوان محتوای واقعی رسانۀ نمایش‌دهنده به نظر می‌رسند و این موضوع دو مزیت بسیار قدرتمند دارد:

احتمال بیشتری وجود دارد که آگهی دیده و خوانده شود و روی کاربر تأثیر بگذارد؛
احتمال بیشتری وجود دارد که اعتماد کاربر و مخاطب به منتشرکنندۀ آگهی، به برند آگهی‌دهنده نیز منتقل شود.
جالب است بدانید یکی از انتقادهایی که معمولاً به تبلیغات همسان می‌شود این است که تبلیغات همسان برای گول‌زدن کاربر طراحی شده است تا بدون اینکه متوجه هدف آگهی شود، آگهی تبلیغاتی را ببیند و به دلیل شباهت آن به مطالب رسانۀ انتشاردهنده، به برندهایی که از این روش استفاده می‌کنند، اعتماد کند. این بحث اخلاقی همچنان ادامه دارد و طرف‌داران و مدافعان این روش معتقدند:

تبلیغات همسان به‌وضوح باید از برچسب‌هایی مثل Promoted یا Sponsored یا تبلیغات استفاده کنند؛
تبلیغات همسان راهکار و راه‌حلی سه‌سر برنده است: برندۀ اول ناشر است که کسب درآمد می‌کند. برندۀ دوم کسب‌و‌کار است که دیده می‌شود و برندۀ سوم کاربر است که محتوایی آموزشی، سرگرم‌کننده یا الهام‌بخش مشاهده و مطالعه می‌کند.


اما مخالفان تبلیغات همسان معتقدند:

احتمال اینکه برچسب‌هایی مثل Promoted یا Sponsoredیا تبلیغات به‌خاطر اندازه‌شان دیده نشوند بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد که در طول زمان این برچسب‌ها کوچک‌تر و کوچک‌تر شده‌اند و در بهترین حالت باعث گیج‌شدن مخاطب و در بدترین حالت به فریب مصرف‌کننده منجر می‌شوند.


تبلیغات همسان به نفع ناشران نیست؛ چون «فروش» باعث خدشه‌دارشدن اعتمادی می‌شود که مشتریان به محتوا و مطالب ناشر داشته‌اند.

 

منبع: وب سایت ویرگول

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :