کد خبر: ۱۲۹۹
مهاجرت گیت لب از اژور به پلتفرم ابری گوگل که قرار بود قابلیت های این سایت را افزایش دهد حالا به تحریم کاربران ایرانی منجر شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 12

 

گیت لب خدماتی از جمله مدیریت مخزن گیت، به اشتراک گذاری کدها، بازنگری و مدیریت کد منبع توزیع شده و همچنین تست و عیب یابی کدها را در اختیار کاربران قرار می دهد. قابلیت های گسترده این سایت و امکان مشارکت دیگر توسعه دهندگان روی پروژه ها باعث شده برنامه نویسان زیادی از سراسر دنیا به آن روی بیاورند. حالا اما به نظر می رسد داستان گیت لب برای توسعه دهندگان ایرانی به آخر خط نزدیک شده است.

چندی قبل و همراه با تصاحب گیت هاب توسط مایکروسافت بسیاری از توسعه دهندگان فعال در این سایت به گیت لب کوچ کردند که حتی واکنش فریدمن، مدیر اجرایی آتی گیت هاب را هم به دنبال داشت. از سوی دیگر مدیران گیت لب با آغوش باز پذیرای توسعه دهندگان بوده و برای بهبود سیستم های خود زیربنای این سایت را از مایکروسافت اژور به پلتفرم ابری گوگل (GCP) منتقل کرده اند.
گیت لب
گیت لب با تاکید بر کارایی بالای اژور دلیل اصلی این مساله را پشتیبانی بهتر پلتفرم ابری گوگل از «کوبرنیتز» (Kubernetes) عنوان کرده و آن را در راستای برنامه های بلندمدت این سایت دانسته است. کوبرنیتز که توسط خود گوگل توسعه داده شد و بعدا به «بنیاد لینوکس» هدیه شد، سامانه‌ای متن‌ باز برای خودکارسازی دیپلوی، مقیاس و مدیریت برنامه‌های کانتینرسازی شده است.

گیت لب تایید کرده بود که حین این مهاجرت احتمالا برخی کاربران شاهد کندی سیستم خواهند بود اما مشکل برای کاربران ایرانی فراتر از این چالش های پیش پا افتاده است. مساله ای که در این میان دامنگیر توسعه دهندگان ایرانی شده تحریم کشورهایی نظیر ایران، سودان، سوریه، کره شمالی و کوبا توسط گوگل است که باعث قطع دسترسی آنها به برخی منابع گیت لب شده است.

گوگل دلیل این مساله را تحریم های وزارت خزانه داری ایالات متحده عنوان کرده و گیت لب هم از کاربران خواسته کدهای خود را دانلود کرده یا از پروژه ها پشتیبان تهیه کنند. این تحریم در حالی اتفاق افتاده که بسیاری انتظار داشتند این سایت با داعیه متن باز بودن، سرویس های خود را فارغ از محل اقامت کاربران در اختیار آنها قرار دهد.

 

منبع: دیجیاتو

برچسب: گیت لب ، gitlab
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :