کد خبر: ۱۰۳۷
با توسعه دوربین‌های تلفن همراه، فروش دوربین‌های عکاسی، به طور چشمگیری کاهش یافته است و در حال حاضر به، بگونه ای که فروش دوربین‌های عکاسی حدود سی درصد کاهش داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 April 24

بر اساس گزارش «موسسه دوربین و تولیدات تصویری»، CIPA، فروش دوربین‌های عکاسی کاهش شدیدی داشته است. بازار دوربین‌های عکاسی هر روز کم رونق تر از گذشته می‌شود چرا که دوربین‌های موبایل‌ها هر روز قدرتمند تر می‌شوند.

با قدرتمند تر شدن موبایل‌ها در گرفتن عکس، بازار دوربین‌های کامپکت بیشتر از دیگر انواع دوربین‌ها در خطر است. به این ترتیب این دوربین‌ها با ۴۴ درصد کاهش فروش روبه‌رو بوده‌اند. اما نکته جالب آنجاست که دوربین‌های حرفه‌ای با آینه، بر خلاف پیش‌بینی‌های گذشته نه تنها کاهش فروش نداشته‌اند بلکه با افزایش فروش یک دهم درصدی هم روبه‌رو بوده‌اند.

این گزارش به بررسی زمستان سال میلادی جاری پرداخته و آن را با نمونه مشابه در سال گذشته و سال پیش از آن مقایسه کرده است.

بسیاری از پیش‌بینی‌ها از احتمال جایگزین شدن دوربین‌های بدون آینه به جای دوربین‌های با آینه حکایت داشت اما این آمار چیز دیگری می‌گوید.

فروش دوربین‌های بدون آینه که شرکت‌های پاناسونیک، سونی و المپوس پرچمدار آن هستند، حدود ۱۶ درصد کاهش یافته، در مقابل فروش دوربین‌های با آینه کنون و نیکون رشد داشته است.

این آمارها نشان می‌دهد همچنان عکاسان و دوستداران هنر عکاسی دیدن اپیتکال را به دیدن دیجیتال در چشمی دوربین‌های خود ترجیح می‌دهند. البته تحلیلگران بازار دوربین می‌گویند در آینده این روند با افزایش کیفیت دید دیجیتال تغییر می‌کند. براساس همین پیش‌بینی‌ها دو شرکت نیکون و کنون هم در حال طراحی دوربین‌های جدید بدون آینه هستند.

دوربین‌های حرفه‌ای و مسابقات جهانی

براساس نتایج مسابقه تیپا که از معتبرترین مراجع معرفی دوربین در جهان است، بهترین دوربین دی اس ال آر برای کسانی که می‌خواهند عکاسی حرفه‌ای را آغاز کنند نیکون ۵۶۰۰ است. این دوربین برای دانشجویان هنر یا روزنامه نگاران می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در بخش دوربین‌های عکاسی بدون آینه برای افرادی که تازه عکاسی را آغاز کرده‌اند فوجی فیلم ام ایکس تی ۲۰ به عنوان بهترین دوربین، شناخته شده است.

در بخش دوربین‌های فول فریم دی اس ال آر، کنون «فایو دی مارک چهار» و بهترین دوربین بدون آینه حرفه ای هم المپیوس «او ام دی ای ام ۱ مارک ۲» است. در بخش دوربین‌های عکاسی که قابلیت فیلم‌برداری را دارند بهترین دوربین جی اچ فایو پاناسونیک شناخته شده است.

حدود ۵۱ درصد از افرادی که در مسابقه معتبر عکاسی خبری «ورلد پرس فوتو» برنده شده‌اند از دوربین‌های نیکون و ۳۰ درصد از دوربین‌های کنون استفاده کرده‌اند. فوجی‌فیلم، سونی، پنتاکس و دی‌جی‌آی هم در مکان‌های بعدی قرار دارند.

در این جایزه بیشترین دوربین‌ها در بین برندگان نیکون دی پنج و نیکون دی۸۱۰ بوده است.

یکی از مواردی که سبب شده همچنان دوربین‌های گوشی‌های تلفن همراه نتوانند با دوربین‌های حرفه‌ای رقابت کنند، اندازه کوچک سنسور و لنز‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر است. ولی دوربین موبایل در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و بازار دوربین‌های کامپکت عملا در حال نابودی است. پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده با توسعه هوش مصنوعی، دوربین‌های موبایل قابلیت بیشتری هم پیدا کنند. همانطور که در سال گذشته برخی سازندگان موبایل با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند عمق میدان بیشتری به عکس‌های موبایلی بدهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :