فیلیپ کاتلر در سال 1931 در شیکاگو به دنیا آمد. او هنگام تحصیل در انستیتو تکنولوژی دانشگاه شیکاگو و ماساچوست، در آغاز کار خود به عنوان بک اقتصاددان به تدریس و آموزش مشغول شد. در سال 1962 میلادی، فیلیپ به بازاریابی روی آورد و اولین کتاب خود را با عنوان مدیریت بازاریابی در سال 1967 به چاپ رساند. این کتاب افزون بر 12 نوبت در تیراژ گسترده به چاپ مجدد رسید و با استقبال بسیار خوبی در سطح جهانی روبرو شد.
کتاب های معتبر دیگری نیز همچون «بازاریابی عرضی»، «بازاریابی استراتژیک غیر انتفاعی»، «بازاریابی ملی»، «ده اشتباه مهلک در بازاریابی»، «بازاریابی برای سازمان های بهداشتی» و «بازاریابی خدمات حرفه ای» از وی به چاپ رسیده ایت. او همچنین در تالیف بسیاری از کتاب های ارزشمند بازاریابی نیز مشارکت داشته است.علاوه بر اینها، بیش از صدها مقاله در بسیاری از نشریات معتبر و مشهور جهان از کاتلر به چاپ رسیده است.
فیلیپ کاتلر توانسته در طول دوران حرفه ای خود بسیاری از جوائز معتبر را به خود اختصاص دهد؛ جوایزی همچون جایزه موسسه بازاریابی امریکا و برترین بازاریاب بین المللی. کاتلر همچنین همکاری با بسیاری از شرکت های بزرگ جهان از جمله آی.بی.ام، میشلن، بانک امریکا، مرک، جنرال الکتریک، هانی ول و موتورولا به عنوان مشاور در زمینه های بازاریابی و برنامه ریزی را در کارنامه حرفه ای خود دارد. در سوابق او برگزاری و ارائه سمینارهایی در زمینه مفاهیم بازاریابی و توسعه برای شرکت ها و موسسات بزرگ آمریکا، اروپا و آسیا نیز به چشم می خورد.
تحقیقات او در زمینه روند و فرآیندهای بازاریابی همیشه زبانزد بوده و هست.تحقیقات اخیر او درباره اقتصاد نوین و تاثیر اینترنت بر بازاریابی بسیار قابل توجه است. کاتلر درباره این تحقیقات جدید در کتابی با عنوان«رویکردی جدید به منافع» که در سال 2002 به چاپ رسید، گفته است: "من به همراه همکاران بر روی مفاهیم کلی بازاریابی تحقیق می کنیم؛ جائی که یک شرکت توان اطلاعاتی برنامه ریزی منابع خود را با مدیریت منابع و مدیریت روابط مشتری برای یافتن استراتژی مناسب و کسب موفقیت های بیشتر در بازار، در هم ادغام می کند"
فیلیپ کاتلر دوره کارشناسی ارشد خود را رشته اقتصاد در دانشگاه شیکاگو با موفقیت به پایان رساند و در ام.آی.تی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داد. پس از آن در دانشگاه هاروارد در زمینه ریاضیات، و در دانشگاه شیکاگو در زمینه علوم رفتاری پژوهش هایی را به انجام رساند. فیلیپ کاتلر اولین شخصی بود که در اسل 1985 جایزه «بهترین مربی بازاریابی» را دریافت کرد. او همچنین پیشتر نیز در سال 1975 از سوی اعضاء آکادمیک انجمن بازاریابی آمریکا، لقب «پیشگام در تفکر بازاریابی» را دریافت کرد. سپس در سال 1987 جایزه «پاول کانورس» این انجمن را نیز برای تقدیر از تلاشهای او در زمینه بازاریابی به خود اختصاص داد. در سال 1989 جایزه سالانه تحقیقات بازاریابی «چارلز کولیج پارلین» را دریافت کرد و در سال 1995 انجمن بین المللی مدیران اجرائی بازاریابی او را «بهترین بازاریاب سال» نامیدند. او همچنین مدیریت های بسیار مهمی را در کارنامه کاری خود دارد: رئیس کالج بازاریابی انستیتو علوم مدیریت، مدیر انجمن بازاریابی آمریکا، مدیر انستیتو علوم بازاریابی، مدیر گروه ام.ای.سی، عضو هیئت مشاور یانکلوویچ و عضو هیئت مشاور کوپرنیک. در حال حاضر نیز کاتلر یکی از اعضای هیئت مدیره انستیتو شیکاگو و هیئت مشاور بنیاد دراکر است.
فیلیپ کاتلر به جهت فعالیت ها و تلاشهای تحسین بر انگیزش در زمینه بازاریابی و اقتصاد توانسته است در جایگاه رفیعی نزد دست اندرکاران این شاخه علمی قرار گیرد. دانشگاه استکهلم (سوئد)، دانشگاه زوریخ(سوئیس)، دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن(یونان)، دانشگاه دپاول(فرانسه)، دانشگاه اقتصاد و بازرگانی وین(اتریش)، موسسه اقتصاد و بازرگانی کراکو(لهستان)، دانشگاه علوم اقتصادی بوداپست(مجارستان) و دانشگاه کاتولیک سانتور دومینگو،در قدردانی و تحسین وی به دلیل زحماتی که در این زمینه متحمل شده است، به او مدرک دکترای افتخاری اعطا کرده اند.
کاتلر برای انجام امور مشاوره و برگزاری سخنرانی ها و کنفرانس های اقتصادی و بازاریابی یه آسیا و امریکای جنوبی بسیار سفر کرده است. او در جلسات خود همواره راهکارهائی منحصر به فرد درباره به کارگیری اصول علمی بازاریابی و اقتصادی در راستای افزایش بهره وری و رقابت سالم ارائه کرده است. وی همچنین در سوابق کاری خود عناوین شغلی مشاوره های دولتی را نیز در جهت توسعه و به کارگیری مهرت ها و منابع شرکت ها در بازار رقابت جهانی داشته است. کاتلر معتقد است بازاریابی، پلی ارتباطی است بین نیازهای جامعه و الگوهای پاسخگویی صنعتی آن، به اعتقاد او بازاریابی چیزی بسیار فراتر از فرآیند فروش است بلکه فعالیتی اجتماعی است که باید در حین سودرسانی به شرکت ها، به سود مشتریان و مصرف کنندگان نیز باشد. او می گوید توجه به نیاز های مصرف کننده و اقدام در جهت برآورده ساختن نیاز های او، باید بالاترین اولویت را در فرآیند مدیریت داشته باشد. همواره از او به عنوان «بازاریاب بانفوذ همه دوران» یاد می کنند.
فعالیت ها و روش مدیریتی کاتلر در زمینه بازاریابی و مدیریت و تصمیم گیری کاتلر در زمینه بازاریابی و مدیریت از سه جهت حائز اهمیت بوده و او را از دیگران متمایز می کند. نخست آنکه، آنچه او در زمینه گسترش اهمیت بازاریابی و شناساندن بهتر این حرفه انجام داده بسیار فراتر از یک نویسنده یا محقق در این زمینه است. دوم آنکه، تلاش او در جهت تغییر تمرکز افکار در این زمینه از موضوع قیمت و معطوف شدن بیشتر بر روی برآورده کردن نیازهای مصرف کننده و مزایای یک کالا یا خدمات، موثر واقع شد. سوم آنکه، او توانست مفهوم بازاریابی را از یک عمل صرفا محدود به فروش، به فرآیندی ارتباطی تبدیل و توسعه داده و نشان داده است که بازاریابی چگونه می تواند در بنگاه های خیریه، جناح های سیاسی و بسیاری از شرایط غیر تجاری نیز به کار بسته شود. در ژرفای نظریات کاتلر این باور وجود دارد که موضوع بازاریابی ، تنها به مبادلات تجاری و بازرگانی محدود نمی شود بلکه ارزش های اجتماعی را نیز شامل می شود. هر محصولی که ساخته و فروخته می شود، به نوعی تابع یا عملکردی است اجتماعی و هر مبادله نیز یک جنبه اجتماعی دارد. «بازاریابی یک فعالیت اجتماعی است»
به عقیده فیلیپ کاتلر، پیچیده ترین شکل بازاریابی آ است که در آن وظیفه یک سازمان، تعیین نیازها، خواسته ها و علائق بازارهای هدف و دستیابی هر چه بهتر، موثرتر و کارآمدتر از رقبا، به نتایج مطلوب باشد. کاتلر همواره بر دریافتن اینکه چگونه و چرا مشتریان تصمیم به خرید می گیرند، تاکید کرده است.او بر این باور است که مردم می کوشند تا ارزشی را که یک محصول به آنها می بخشد بررسی کرده و محصولی را انتخاب کنند که بهترین ارزش را به آنها می بخشد و پس از خرید نیز ارزیابی می کنند که آیا و پس از خرید نیز ارزیابی می کنند که آیا آن محصول خریداری شده، انتظارات آنها را برآورده کرده است یا خیر؟ اگر اینطور بود، آنها راضی بوده و باز هم از آن محصول خریداری خواهند کرد. همین نظرات و تفکرات است که نه تنها فیلیپ کاتلر را در کار خود به موفقیت رسانده است بلکه، او را از دیگر دست اندرکاران صنعت بازاریابی متمایز کرده است.