مطالعات در نشان دادن اینکه چطور زمان مصرف این داروها در بهبود عملکرد قلبی تاثیر دارد ناتوان بودند چون زمان مصرف این داروها در الگوی روزانه فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون تاثیر نداشت.
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 06

اکثر پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که داروهای قلبی را در صبح همراه صبحانه مصرف کنند ولی مطالعات جدید نشان می دهد یک دسته از داروها شامل مهارکننده های آنزیم تغییر دهنده آنژیوتانسین (ACE) اگر در زمان خواب مصرف شوند بهتر عمل می کنند

 چون این داروها هورمونی که در زمان خواب بیشتربن فعالیت را دارد کاهش می دهد.  یکی از مححقان در این زمینه بیان می کند پزشکان برای راحتی بیمار توصیه می کنند داروهای قلبی صبح مصرف شود  ولی در واقع ریتم بیولوژیکی و یا تاثیرات منفی مربوط را در نظر نمی گیرند و بهتر است این داروها هنگام خواب مصرف شود.

در بعضی بیماری ها زمان مصرف دارو یا جراحی می تواند در اثربخشی درمان نقش داشته باشد. مثلا در آسم و دردهای آرتریتی پاسخ به درمان وقتی دارو در زمان های مختلف مصرف می شود متفاوت است. همچنین معمولا حمله قلبی و مرگ های قلبی ناگهانی معمولا صبح زود اتفاق می افتد. همچنین در افرادی که شب کارند ریتم قلبی دچار اختلال است و خطر بیماری های قلبی بالاتر است.

ولی مطالعات در نشان دادن اینکه چطور زمان مصرف این داروها در بهبود عملکرد قلبی تاثیر دارد ناتوان بودند چون زمان مصرف  این داروها در الگوی روزانه فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون تاثیر نداشت.  

محققان به این دلیل تصمیم گرفتند  مهارکننده های ACE را برای آزمایش انتخاب کنند جون این داروها فعالیت هورمون های موثر در ترمیم قلب را متوقف می کنند. میزان این هورمون ها در شب بالا است که باعث بزرگ شدن قلب می شوند و خطر آسیب های قلبی را در بیماران قلبی افزایش می دهد.

برای مطالعه، محققان از موش های مبتلا به پرفشاری خون استفاده کردند . موشها راجراحی کردند تا قلب تحت فشار بالا قرار گیرد و شرایطی که منجر به نارسایی قلبی می شود شبیه سازی شده باشد .به موش ها کاپتوپریل که یک  مهارکننده های ACE کوتاه اثر است دادند و تاثیر آن را روی ساختار و عملکرد بافت قلبی موشها بررسی کردند.

موش ها به دو گروه تقسیم شدند : به یک گروه مهارکننده های ACE تزریق شد وبه گروه دیگر دارونما تجویز شد. سپس هر گروه باز به دو گروه تقسیم شدند: در یک گروه تزریق در زمان بیداری انجام شد و گروه دیگر تزریق در زمان خواب انجام گرفت. همه گروهها به مدت 8 هفته تحت درمان بودند و مطالعه یک هفته بعد از جراحی آغاز شد.

نتایج نشان داد که در موش هایی که مهارکننده ACE  را در زمان خواب مصرف کردند عملکرد فلبی بهبود یافته بود و قلب آنها در مقایسه با گروه دارونما و موش هایی که داروها را در روز استفاده کرده بودند کمتر بزرگ شده بود.

این تاثیرات سودمند مهارکننده های ACE با تغییرات شبانه روزی در بیان ژن ACE در قلب ارتباط دارد. به دلیل اینکه  مهارکننده های ACE در زمان خواب و بیداری به طور یکسان فشار خون را  پایین می آورند نشان می دهد که این تفاوت های مربوط به زمان ، مربوط به تغییرات فشار خون نیست.

اینطور نتیجه گرفتند که کاپتوپریل مهارکننده ACE فقط وقتی در زمان خواب مصرف شود می تواند در بهبود عملکرد قلبی عروقی موثر باشد.

محققان اظهار می کنند مصرف مهارکننده های ACE در زمان خواب با ریتم بیولوژیکی هورمون ها هماهنگ است. در نتیجه در زمانی که این هورمونها میزانشان بالاست ( در زمان خواب ) با مصرف دارو در این زمان می توان میزان هورمون ها را پایین آورد در نتیجه این هورمون ها نمی توانند آسیب ایجاد کنند.

فقط پزشکان وقتی می خواهند زمان مصرف قرص ها به مصرف در زمان خواب تغییر دهند بایستی در نظر داشته باشند که فرم های کوتاه اثر مهارکننده های ACE را تجویز کنند چون لازم نیست که اثر تا صبح هم باقی بماند و این مسئله باعث می شود اثرات جانبی کاهش پیدا کند.

محققان همچنین تمایل دارند بیماری های دیگری که ممکن است ریتم بیولوژیکیشان در درمان موثر باشد مثل آزاد شدن انسولین در دیابت و شیمی درمانی در بیماران سرطانی را شناسایی کنند. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۹°
بیشینه:۱۲.۹°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۱۷%
 
۱۲.۹ | ۱۲.۹