امروزه بیش از یك میلیون ربات خانگی و بیش از ۱.۱ میلیون ربات صنعتی در سراسر جهان وجود دارد. رباتها با دو رویكرد توسعه می­یابند. در رویكرد اول رباتها جهت انجام فعالیتهایی كه نیازمند دقت مضاعف هستند
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 02
امروزه بیش از یك میلیون ربات خانگی و بیش از ۱.۱ میلیون ربات صنعتی در سراسر جهان وجود دارد. رباتها با دو رویكرد توسعه می­یابند. در رویكرد اول رباتها جهت انجام فعالیتهایی كه نیازمند دقت مضاعف هستند یا امور تكراری و خسته كننده بكار گرفته می­شوند. اكثر این رباتها بصورت ثابت كاری تكراری و محدود را انجام می­دهند. 
● آینده صنعت رباتیك
امروزه بیش از یك میلیون ربات خانگی و بیش از ۱.۱ میلیون ربات صنعتی در سراسر جهان وجود دارد. رباتها با دو رویكرد توسعه می­یابند. در رویكرد اول رباتها جهت انجام فعالیتهایی كه نیازمند دقت مضاعف هستند یا امور تكراری و خسته كننده بكار گرفته می­شوند. اكثر این رباتها بصورت ثابت كاری تكراری و محدود را انجام می­دهند. اما دسته دیگری از آنها به مدد بهره­گیری از فناوری هوش مصنوعی جهت انجام امور متنوع در شرایط مختلف طراحی می­شوند. بطور كلی پیش­بینی می­شود صنعت رباتهای سیار و شخصی از رباتهای صنعتی و ثابت پیشی می گیرد. رباتهای هوشمند در حال حاضر بازاری معادل ۵.۴ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده­اند و پیش­بینی می­شود تا سال ۲۰۱۰ این رقم به ۱۷ میلیارد دلار برسد.
طبق پیش بینی كمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد رشد جهانی صنعت رباتیك در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ میلادی بطور متوسط نرخی معادل %۷ خواهد داشت. این رباتها آیندهِ ی فناوری رباتیك را پیش خواهند برد. بسیاری از آنها وظایفی را انجام می­دهند كه انجام آنها برای مردم خطرناك است. از قبیل جستجو در كشتی­های غرق شده، امداد و نجات در بحرانها، اكتشاف در سیارات و خنثی سازی بمبها و مینهای جنگی و... رباتها بطور فزاینده­ای وارد زندگی مردم می­شود. در آینده رباتها می­توانند بعنوان پرستار، پزشك، همراه، سرگرم كننده، محافظ امنیتی، پلیس و حتی سرباز جنگی بكار گرفته شوند. 
در حال حاضر بیشترین رباتهای ساخته شده، رباتهایی با توانایی­های محدود هستند كه در كارخانجات بزرگ و در خط تولید محصولات و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند. با این وجود همانطور كه گفته شد پیش بینی می­شود در آینده نزدیك رباتهای هوشمند سهم بیشتری از بازار رباتیك را به خود اختصاص دهند. رباتهای جراح نمونه­ای از این دسته هستند كه كمك شایانی به پزشكان و جراحان خواهند كرد. اعمال جراحی در آینده با آسیب و جراحت كمتر و البته دقت و ظرافت بیشتری انجام خواهند شد. زیرا رباتها می­توانند با بهره گیری از تصویربرداری سه بعدی و كنترلهای دیجیتالی حركاتی دقیقتر از دست انسان و با آزادی حركت بیشتر انجام دهند. ربات داوینچی بعنوان نسل جدیدی از رباتهای جراح هم­اكنون قادر به سوراخ نمودن استخوان و شكاف بخشهای مختلف بدن جهت انجام عملهای ارتوپدی می­باشد. قیمت این ربات تقریباً یك میلیون دلار است. 
رباتهای بسیار كوچك در آینده قادر خواهند بود در اعماق بدن و نقاطی كه تا كنون دسترسی جراحان به آن در اعمال جراحی بسیار مشكل یا حتی بعید بوده است ، مؤثر باشند. 
رباتهای سرباز در جنگهای آینده به جای سربازان معمولی ایفای نقش خواهند كرد. به این ترتیب كه با فرمانبری كامل از فرماندهان و بطور خستگی ناپذیر و البته بدون نیاز به حقوق و دستمزد در میادین جنگی فعالیت خواهند كرد . اكتشاف در سیارات دیگر كه امكان فرستادن فضانوردان به آنجا ممكن نیست فاتحان سیارات خواهند شد. البته این مثالها تنها بخشی از پیش­بینی­ها در مورد آینده فناوری و صنعت رباتیك خواهد بود. تصور روزی كه رباتهای كارگر، خدمتكار، فروشنده، پرستار، نامه­رسان ، جراح ، سرباز ، نگهبان ، آتش­نشان ، امدادگر ، راهنما ، راننده و صدها شغل دیگر در جامعه فعالیت كنند ، قطعاً دور نخواهد بود.
قابلیتهای رباتها همچنان در حال پیشرفت است. شاید جالب است بدانید مغز ۱۵۰۰ گرمی انسانها قادر است ۱۰۰ تریلیون دستورالعمل در هر ثانیه انجام دهد كه تقریباً سه برابر سریعتر از قدرتمندترین ابررایانه جهان می­باشد و البته این تنها بخشی از قابلیت مغز انسان است و رباتها تا رسیدن به حد رقابت با هوش انسانی راه زیادی را در پیش خواهند داشت. اما همین هوش سرشار انسانی زمینه­ساز طراحی و توسعه رباتهایی هوشمند و كارا خواهد بود. 
كارشناسان رباتیك پیش­بینی می­كنند همانطور كه رایانه­های شخصی به­سرعت در تمام جهان توسعه پیدا كردند، رباتها هم در زندگی شخصی مردم نفوذ پیدا می­كنند.
به­نظر شما چند سال دیگر جمعیت رباتهای جهان از جمعیت انسانها بیشتر خواهد شد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :