این روزها در جاده ورودی تخت جمشید و درست در فاصله یک هزار متری از صفه این مجموعه جهانی تابلوی معرفی امامزاده ابراهیم (ع) دیده می شود که طبق شواهد موجود ساخت و ساز ها در این محدوده تاریخی در حال انجام است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 02



شاید در نگاه نخست بازسازی این بقعه یک ضرورت به شمار بیاید اما باتوجه به این که ساخت و ساز ها در حریم درجه یک مجموعه جهانی تخت جمشید در حال شکل گیری است احتمال این که حریم این مجموعه جهانی مخدوش شود و در بدترین حالت ممکن تخت جمشید در معرض خطر حذف از فهرست جهانی قرار گیرد وجود دارد. 

به اعتقاد برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی ساخت و سازهای بدون حساب و کتاب، برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، کشاورزی و کاشت درخت در حریم مجموعه های جهانی همچنان ادامه دارد و تخت جمشید نیز از این امر مستثنی نیست. 

بنا بر این گزارش هم اکنون درحریم تخت جمشید سازه ای جدید در حال ساخت است که نگرانی فعالین حوزه میراث فرهنگی فارس را دوچندان کرده است سازه ای که مربوط به بقعه یک امامزاده است که گویا بازسازی آن از سال 93 تاکنون در دستور کار بوده و هم اینک عملیاتی شده و آنطور که یکی از کارشناسان میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ما گفت: هنوز شجره نامه ای که نشان دهد این آرامگاه متعلق به یکی از امامزادگان است دریافت نشده اما با توجه به در خواست های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس برای ساخت بقعه و محوطه سازی طرحی بر اساس ضوابط و قوانین میراث فرهنگی تهیه شده است که هرگونه فعالیت دراین منطقه طبق این قوانین خواهد بود .

این کارشناس با اشاره به این که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نسبت به رعایت کردن این ضوابط متعهد شده است افزود: طرح ساخت بقعه امامزاده ابراهیم(ع) مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی را دارد و حدود سه سال قبل به تصویب کارشناسان و صاحب نظران این حوزه تخصصی رسده است. 

بقعه امامزاده ابراهیم (ع )بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می شود
در این رابطه الیاس رضایی معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه بقعه امامزاده ابراهیم (ع )بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می شود گفت: جلسات متعددی در استان و همچنین تهران برای اجرای طرح بازسازی بقعه این امامزاده طی سال های گذشته گرفته شده است و هم اکنون این طرح عملیاتی شده است.

به گفته وی در قالب این طرح محدودهای به وسعت 40 یا 50 متر به ساخت این بقعه با ارتفاع بسیار کم اختصاص خواهد داشت و اطراف آن نیز با استفاده از سازه های چادری خدمات مورد نیاز زائرین و گردشگران تامین خواهد شد. 

رضایی درادامه این گفت و گو به وجود قبور دیگری در این منطقه اشاره کرد و افزود: احتمال اینکه قبرستانی در این محدوده باشد، وجود دارد.معاون اداره کل اوقاف وامور خیریه استان فارس همچنین در خصوص شجره نامه این امامزاده گفت: هنوز شجره نامه ای از این امامزاده در دست نیست اما این بقعه در بین مردم و باورهایشان از شان و مرتبه خاصی برخورداراست.

بنا بر این گزارش بنا بر باور مردمی امامزاده ابراهیم (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و از امامزادگان جلیل القدر شهرستان مرودشت است که آرامگاه این امامزاده در ضلع غربی ورودی جاده تخت جمشید واقع شده است و قرار است با هدف ایجاد فضای معنوی برای مسافران و گردشگران مجموعه تاریخی تخت جمشید، بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) مرمت و بازسازی شود. 

گفته می شود عملیات ساخت و ساز این بقعه در زمینی به مساحت 3 هکتار که شامل اماکن اقامتی، کمپینگ، فضای سبز و پارکینگ است در آینده نزدیک شروع و با پیش بینیهای به عمل آمده توسعه آن تا سقف 17 هکتار عرصه اضافه می شود.به گزارش خبرنگار ما، در فارس بالغ بر هزار و 400 امامزاده وجود دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۱۹.۸۳°
بیشینه:۲۱.۸°
وضعيت:باران سرد
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۱۷%
 
۲۱.۸ | ۱۹.۸۳
تصاویر