تا بوده، همین بوده که بازار میوه ایران رهبرانی داشته به نام دلال‌ها. آمارها هم ‌از همین حکایت دارند. این مسئله تا جایی است که گفته می‌شود سود دلال‌ها از بازار میوه و مرکبات ایران چندین برابر اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 09


برای آنکه از بزرگی بازار میوه و مرکبات در ایران باخبر شویم، کافی است به آمار و ارقامی که در ادامه اشاره می‌شود، توجه کنیم. سالانه ۱۷میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که از کیفیت بالایی برخوردارند و اغلب آنها در جهان رتبه اول تا یازدهم را دارند؛ مثلا انار، گردو، خرما، بادام، کیوی، زرد‌آلوی ایرانی رتبه اول تا سوم را در جهان دارند. همچنین یک میلیون و ۵۰۰هزار تن انار در جهان تولید می‌شود که کشور ما با تولید ۶۰۰هزار تن در رتبه‌ اول قرار دارد.

 با تولید یک میلیون تن خرما و ۴۸۷ هزار تن زردآلو نیز در رتبه دوم تولید این محصولات در سطح جهان قرار گرفته و در تولید کیوی و گیلاس نیز در رتبه‌ سوم قرار داریم. سیب ایرانی ‌‌نیز رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده و انجیر، آلبالو، آلو و گوجه نیز در رتبه‌ پنجم جهانی قرار گرفته‌اند. همچنین هلو، شلیل و لیمو رتبه‌ ششم تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. به این آمار باید این ارقام را هم اضافه کرد که ایران با تولید ۵میلیون تن مرکبات در تولید پرتقال رتبه هفتم و در تولید نارنگی رتبه دوازدهم را دارد و سالانه بیش از یک میلیون و ۷۳۰هزار تن انواع انگور تولید می‌شود و ایران در رتبه‌ یازدهم تولید انگور جهان قرار دارد.

 گلابی ایران نیز با تولید بیش از ۱۱۵هزار تن در رتبه‌ بیستم جهانی قرار دارد. هر چقدر که به بیان این آمار ‌ادامه دهیم، بیشتر به بزرگی این بازار پی می‌بریم. سود این بازار عاید چه کسانی می‌شود؟ اگر بگوییم دلال‌ها، بیراهه نرفته‌ایم؛ چون شنیده‌ها حاکی از آن است که دلالان به‌طور میانگین کیلویی هزار تومان از هر‌ میوه سود می‌برند؛ یعنی سالانه بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان تنها از محصولات باغی عایدشان می‌شود.

 در این زمینه کارشناسان معتقدند که تنها راه برای کوتاه‌‌کردن دست واسطه‌ها، تقویت تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی است؛ چراکه حتی اگر ۱۰درصد از محصول از طریق تشکل‌ها و تعاونی‌های کشاورزی وارد بازار مصرف شود، قیمت‌ها شکسته و سودجویی دلالان کاسته می‌شود، اما با توجه به اینکه تشکل‌ها توانایی مالی و امکانات و ابزار لازم برای بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و توزیع میوه را ندارند، بخش دولتی باید این امکانات به ویژه تسهیلات مالی را برای تشکل‌ها فراهم کند تا سایه‌ چندین‌ساله سودجویی واسطه‌ها از بازار مصرف و کشاورزان برداشته شود. 

اما شاید زمان آن رسیده که کسب‌وکارهای نوپا به این بازار چندین هزار میلیارد تومانی ورود کنند تا هم سهمی از آن را به دست بیاورند و هم به سالم‌سازی آن کمک کنند.

 شفافیت کسب‌وکارهای نو مانند استارت‌آپ‌ها می‌تواند دست واسطه‌های چندلایه را از این بازار کوتاه کند. نتیجه‌اش هم کاهش قیمت‌ها، سود بیشتر کشاورزان و رضایت مشتریان است. اما واقعیت امروز بازار میوه در ایران این است که رهبرانی به نام دلال‌ها دارند که حتی با واردات بی‌رویه در فصول برداشت، کشاورزی داخلی را هم رو به نابودی برده‌اند. در حالی که استارت‌آپ‌ها می‌توانند با ورود به این بازار و صرف سرمایه‌ قابل توجه، ابتکار عمل را در دست بگیرند. در این زمینه استار‌ت‌آپ‌هایی هم راه‌اندازی شده که هر کدام به بخشی از بازار میوه و مرکبات توجه کر‌ده‌اند.

منبع: شنبه مگ
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۶۲°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۱۰%
 
۱۲.۶۲ | ۱۲.۶۲
تصاویر