به گزارش تسنیم یک هیئت ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا روز شنبه، ۲۰ آبان، به تهران سفر می‌کنند و یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 11


تسنیم روز جمعه اعلام کرد که یک هیئت ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا روز شنبه به تهران سفر می‌کنند که ۲۵ نفر از آنها مقامات «عالی‌رتبه» هستند.

براساس این گزارش، به جز این مقامات، دیگر اعضای این هیئت، فعالان اقتصادی در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و توسعه روستایی هستند.

فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، ریاست این هئیت را بر عهده دارد و این هیئت روز شنبه با محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و اعضای اتاق بازرگانی، دیدار خواهند کرد.

پس از توافق اتمی وین چندین هیئت اقتصادی از کشورهای مختلف اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده‌اند.

درهمین حال علی طیب‌نیا، وزیر پیشین اقتصاد، در تیرماه سال گذشته اعلام کرده بود که حدود ۴۵ میلیارد دلار قرارداد تأمین مالی با کشورهای مختلف امضاء شده‌است.

با این حال و با وجود لغو تحریم‌های اتمی، برخی بانک‌های اروپایی در روابط با ایران محتاط عمل می‌کنند.

از جمله سال گذشته بانک سلطنتی اسکاتلند اعلام کرده بود که فشارهای دولت بریتانیا را که سهامدار عمده این بانک است برای تشویق معامله با ایران نپذیرفته‌است، چون معامله با آن کشور را هنوز پر مخاطره می‌داند.

بانک‌های بزرگ اروپایی از جمله در فرانسه و آلمان طی سال‌های گذشته میلیون‌ها و گاه میلیاردها دلار جریمه به خاطر ارتباطات بانکی خود با ایران، به ایالات متحده پرداخت کرده‌اند.

درهمین حال خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که «برای صادرات محصولات کشاورزی به اروپا موانعی جدی مانند نقل و انتقال پول و تعرفه‌های گمرکی وجود دارد».

به گفته این خبرگزاری، «در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، وعده تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران مطرح شده‌است که تحقق آن، صادرات به این قاره را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشد».

مجید تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه، در آبان ماه سال گذشته اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا دو نماینده خود را به سفارتخانه هلند در تهران فرستاده تا مراحل افتتاح دفتر طی شود.

به گفته آقای تخت‌روانچی، اتحادیه اروپا در ۱۴۰ کشور سفارت و دفتر نمایندگی دارد و اکنون نیز که روابط ایران و این اتحادیه «وارد فضای جدید همکاری شده» یک تشکیلات جدید برای برنامه‌ریزی و هماهنگی نیاز است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۲۰.۵۲°
بیشینه:۲۰.۵۲°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۴.۱۲ km/h
رطوبت:۱۹%
 
۲۰.۵۲ | ۲۰.۵۲
تصاویر