ترکیه قرارداد خرید دفاع موشکی اس-٤٠٠ را با روسیه امضا کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 13

روز سه‌شنبه، ٢١ شهریور (١٢ سپتامبر)، رسانه‌های خبری ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، گزارش کردند که در چارچوب اولین خرید عمده نظامی از روسیه، قرارداد خرید تعدادی موشک روسی از نوع اس-٤٠٠ بین دو کشور نهایی و امضا شده است.
براساس این گزارش‌ها، رئیس جمهوری ترکیه افزوده است که "تا آنجا که اطلاع دارم، پیش‌پرداخت این قرارداد به روسیه پرداخت شده است."

همزمان، خبرگزاری روسی تاس به نقل از ولادیمیر کوژین، از مقامات ارشد دفتر رئیس جمهوری آن کشور گزارش کرده است که فروش این سیستم به ترکیه "قطعا در راستای منافع استراتژیک" روسیه است. او گفته است "به همین دلیل هم واکنش تعدادی از کشورهای غربی در وارد کردن فشار به ترکیه برای انصراف از این معامله قابل درک است."
براساس برخی گزارش‌ها، قرار است طی سال جاری دو آتشبار موشک اس-٤٠٠ روسی در ترکیه استقرار یابد و بعدا دو آتشبار دیگر در آن کشور مونتاژ شود.
ماه گذشته گزارش شد که ترکیه و روسیه موضوع خرید سیستم موشکی اس-٤٠٠ را مورد بررسی قرار داده و به توافق رسیده‌اند. تصمیم دولت ترکیه به خرید این نوع موشک از روسیه پس از آن اتخاذ شد که آمریکا، آلمان و هلند - که مانند ترکیه از اعضای پیمان ناتو هستند - تصمیم گرفتند قرارداد استقرار دفاع ضد موشکی پاتریوت خود در جنوب ترکیه را تمدید نکنند.
گفته می‌شود که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه در ملاقات ماه مه در مورد خرید تسلیحاتی ترکیه از روسیه گفتگو کرده بودند.

در حال حاضر چند واحد موشکی اسپانیا و ایتالیا - از دیگر اعضای ناتو - در ترکیه مستقر است اما کاربرد آنها تابع مقررات و تصمیمات پیمان ناتو است و ترکیه راسا اجازه استفاده از آنها را ندارد و در زمینه محل استقرار یا چگونگی کاربرد این سیستم‌ها از آزادی عمل برخوردار نیست. با خرید موشک‌های روسی، ترکیه می‌تواند آنها در هر نقطه از خاک خود از جمله در مرز با ارمنستان یا سواحل دریای اژه، در مقابل سواحل یونان مستقر کند. یونان هم عضو ناتو است.
برخی ناظران گفته اند که خرید این سیستم موشکی از روسیه به معنی ناخرسندی و دوری بیشتر ترکیه از ناتو است. ترکیه در سال ١٩٥٢ و هنگام تصمیم ناتو به گسترش عضویت به عنوان عضو این سازمان پذیرفته شد. هدف ناتو در آن زمان مقابله به "توسعه طلبی" اتحاد شوروی اعلام شده بود.

اخیرا برخی اقدامات دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان با انتقاد کشورهای غربی از جمله بعضی اعضای ناتو مواجه شده است. نحوه برخورد دولت ترکیه با افراد مظنون به ارتباط با کودتای نافرجام دو سال پیش، موضع‌گیری در قبال گروه‌های کرد تحت حمایت آمریکا در سوریه و در چند ماه اخیر، اقدام برخی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان در جلوگیری از سخنرانی مقامات ارشد ترکیه برای ترک تباران این کشورها باعث نارضایی آقای اردوغان شده بود.

سیستم دفاع ضد موشکی اس-٤٠٠ قادر به ردگیری و انهدام هدف های هوایی با سرنشین یا بدون سرنشین تا فاصله چهارصد کیلومتری است. این سیستم نوع پیشرفته‌تری سیستم دفاع ضدهوایی اس-٣٠٠ است که ایران توانسته از روسیه خریداری کند. به گفته کارشناسان، در حال حاضر صنایع دفاعی روسیه مشغول تحقیقات برای ساختن نوع پیشرفته‌تری از این نوع سیستم دفاع ضدهوایی هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۲۰.۳۹°
بیشینه:۲۰.۳۹°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۲۵%
 
۲۰.۳۹ | ۲۰.۳۹
تصاویر