ستاد کل نیروهای مسلح سوریه خبر داده‌ که یک مرکز نظامی این کشور بامداد روز پنجشنبه ۱۶ شهریور هدف بمباران هوایی قرار گرفته، و با معرفی کردن اسرائیل به عنوان عامل این حمله، هشدار داد که این اقدام «عواقبی خطرناک» دارد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 08

بیانیه سوریه با اعلام اینکه دو سرباز این کشور در این حمله کشته شده‌اند، جزئیات بیشتری درباره مرکز بمباران شده نداده‌است.

اما گزارش‌های رسانه‌ای منطقه می‌گویند که مرکز بمباران شده یک ساختمان مهم تولید موشک بوده که درگذشته نیز فعالیت‌های تولید سلاح شیمیایی در آن جریان داشته‌است.

ستاد کل نیروهای مسلح سوریه تأکید کرده است در این حمله که در نخستین ساعات سحرگاهی صورت گرفته، خساراتی به مرکز نظامی در شهر مصیاف (از توابع استان حماه) وارد شده‌است.

سوریه این حمله را «نشان دیگری» از حمایت اسرائیل از داعش و «اقدامی مذبوحانه با هدف روحیه دادن» به تروریست‌های این گروه و سایر تروریست‌ها نامیده است «در شرایطی که سوریه در روزهای گذشته پیروزی‌های نظامی بیشتری کسب کرده است.»

بیانیه سوریه نسبت به آنچه که «عواقب خطرناک» این نوع اقدامات خصمانه برای امنیت و ثبات منطقه نامیده، «هشدار» داده‌است.

فرماندهان کنونی ارتش اسرائیل یا دولت این کشور به اتهام وارده از سوی سوریه واکنشی نشان نداده‌اند اما رسانه‌های اسرائیل از ساعت‌ها پیش از صدور بیانیه سوریه به نقل از «منابع خبری لبنانی» یا «اپوزیسیون سوریه» گزارش‌های مشروحی در مورد هدف بمباران شده در سوریه پخش می‌کردند.

در این گزارش‌ها آمده بود که جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به حریم هوایی لبنان، از فراز دره بقاع موشک‌های خود را به سوی مرکز یاد شده شلیک کرده‌اند.

در همین حال، شماری از ژنرال‌های پیشین اسرائیلی در مورد این حمله سخن گفته و به طور تلویحی انجام آن از سوی اسرائیل را تأیید کرده‌اند.

ژنرال ذخیره گادی شامنی مشاور نظامی پیشین نخست وزیر اسرائیل بامداد پنجشنبه به رادیوی ارتش این کشور گفت « «اسرائیل باید از هر چه که در توان دارد استفاده کند تا ایران نتواند جای پای خود را در سوریه بیش از این محکم کند».

ژنرال ذخیره شامنی احتمال داد که «سطحی از همکاری (میان اسرائیل) با آمریکایی‌ها در مورد چنین حملاتی وجود دارد، اما اسرائیل از آمریکا اجازه نمی‌گیرد».

ژنرال ذخیره عاموس یادلین رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت، حمله صورت گرفته «عادی» نیست زیرا یک مرکز علمی مهم نظامی سوریه که از جمله موشک‌های نقطه‌زن و همچنین جنگ‌افزار شیمیایی در آن تولید می‌شد، هدف قرار گرفته‌است.

به گزارش جروزالم پست، ژنرال یادلین نوشته‌است: «هدف حمله رساندن سه پیام بوده‌است؛ اسرائیل تقویت و تولید جنگ‌افزار راهبردی را تحمل نمی‌کند؛ حتی اگر قدرت‌های جهانی خطوط قرمز اسرائیل را نادیده بگیرند، اسرائیل خودش این خطوط را اعمال می‌کند؛ و پیام سوم این بوده که حضور نظامی نیروی هوایی روسیه مانع از حمله اسرائیل نمی‌شود».

حمله به سوریه در حالی انجام شده که ارتش اسرائیل از چند روز پیش «بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در ۱۹ سال گذشته» در بخش‌های شمالی این کشور برگزار می‌کند؛ رزمایش «نور داگان» کماکان ادامه دارد.

ارتش اسرائیل تأکید کرده بود که عملیات جنگی در برابر حزب‌الله لبنان را تمرین می‌کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در هفته‌های گذشته گفته‌اند که ایران در سوریه و همچنین در لبنان کارخانه تولید موشک نقطه‌زن برای حزب‌الله ساخته‌است.

لیبرمن گفته بود که اسرائیل «دست بروی دست نخواهد گذاشت».

نتانیاهو و لیبرمن همچنین نسبت به آنچه که خطر «حضور فزاینده نظامی ایران در سوریه» می‌نامند، «هشدار» داده و نخست وزیر اسرائیل برای بیان موضع اسرائیل ماه گذشته به روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین ملاقات کرد.

سعد حریری نخست وزیر لبنان هفته گذشته گفته بود، اسرائیل «به خوبی می‌داند که کارخانه موشک ایران در لبنان وجود ندارد».

در همین حال، نتانیاهو گفته‌است، در سفرهای پیش روی خود به جهان و دیدار دو هفته دیگر با دونالد ترامپ در آمریکا و همچنین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به این «خطر» هشدار خواهد داد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آب و هوا
كمينه:۲۰.۴۶°
بیشینه:۲۰.۴۶°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۲۲%
 
۲۰.۴۶ | ۲۰.۴۶
تصاویر