ال جی WebOS، سامسونگ Tizen، سونی Android TV، پاناسونیک MyHomeScreen کدام یک بهتر است؟
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 12

 

اگر همچنان در انتخاب برند تلویزیون خود مردد هستید تصمیم گیری براساس امکانات هوشمند تلویزیون مورد نظرتان می تواند تا حد زیادی انتخاب را برایتان آسان تر کند. هریک از برند ها در ویژگی خاصی سرآمد بقیه هستند - کاربری آسان WebOS ال جی، اپلیکیشن های زیاد Android TV سونی، سرعت بالای MyHomeScreen پاناسونیک، قابلیت های هوشمند بسیار Tizen سامسونگ و .... در این مقاله به مقایسه پلتفورم های مختلف تلویزیون هوشمند می پردازیم و با مشخص کردن نقاط قوت و ضعف هرکدام انتخاب یک تلویزیون جدید را برای شما آسان تر می کنیم.

قابلیت های هوشمند یک تلویزیون را می توان از نظر راه اندازی آسان، کاربری آسان، سرعت، تعداد اپلیکیشن های در دسترس و امکانات جانبی با یکدیگر مقایسه کرد...

ال جی WebOS

- راه اندازی آسان: قابل قبول

- راحتی استفاده: خوب

- سرعت: خیلی خوب

- اپلیکیشن های در دسترس: قابل قبول

- امکانات جانبی: خوب

سیستم عامل WebOS ال جی را با سرعت بالا و راحتی استفاده اش می شناسند. کنترل جادویی ال جی با عنوان Magic Remote امکان اشاره به نمایشگر تلویزیون و کنترل موس مانند آن را فراهم می آورد که قابلیتی فوق العاده کاربردی محسوب می شود. منوی برنامه ها و تنظیمات ال جی کمترین خلل را هنگام تماشای فیلم بوجود می آورد و هنگام باز شدن کل صفحه را نمی پوشاند. اپلیکیشن های در دسترس به نسبت سایر پلتفورم های هوشمند تلویزیون نظیر Android TV زیاد نیست اما می تواند نیاز اکثر افراد را پوشش دهد. در کل WebOS ال جی یکی از متداول ترین سیستم عامل های حال حاضر تلویزیون به شمار می رود و قطعا طیف گسترده ای از سرویس ها و برنامه های فارسی زبان نیز برای آن قابل دسترس است.

سامسونگ Tizen

- راه اندازی آسان: خوب

- راحتی استفاده: خوب

- سرعت: خیلی خوب

- اپلیکیشن های در دسترس: قابل قبول

- امکانات جانبی: خوب

سامسونگ نیز همانند ال جی از یک نوار در پایین صفحه جهت دسترسی به برنامه ها استفاده می کند که به راحتی بدون ایجاد اختلال در تماشای تلویزیون، قابل دسترس است. سامسونگ در آخرین مدل های تلویزیون خود از کنترل ساده ای با عنوان One Remote استفاده می کند که به اندازه ی کنترل جادویی ال جی کاربردی نیست اما از طراحی بسیار زیبایی بهره می برد و می تواند تمام دستگاه های مختلف متصل به تلویزیون از سینمای خانگی گرفته تا بلوری پلیر، کنسول بازی و غیره را کنترل کند. تلویزیون سامسونگ را می توان به عنوان یک Smart Hub جهت کنترل دیگر لوازم هوشمند خانه نظیر ماشین لباسشویی، چراغ ها، دوربین ها و غیره بکار گرفت. در کل سیستم عامل سامسونگ نیز همانند ال جی به عنوان یکی از متداول ترین پلتفورم های تلویزیون هوشمند شناخته می شود و در ایران نیز از پشتیبانی خوبی بهرمند است.

سونی Android TV

- راه اندازی آسان: قابل قبول

- راحتی استفاده: خوب

- سرعت: قابل قبول

- اپلیکیشن های در دسترس: خیلی خوب

- امکانات جانبی: خوب

نه تنها سونی بلکه اکثر شرکت های دیگر تولید کننده تلویزیون نظیر فیلیپس، TCL، هایسنس، شارپ و بسیاری دیگر از ست تاپ باکس ها از سیستم عامل Android TV گوگل برای پلتفورم هوشمند خود استفاده می کنند. قطعا بزرگ ترین نقطه قوتی که از این اتحاد شکل می گیرد دسترسی به طیف وسیعی از برنامه ها و سرویس های فروشگاه گوگل است که می تواند نیاز هر فردی را به خوبی پاسخ دهد. همچنین سیستم فرمان صوتی بکار گرفته شده در این تلویزیون ها یا به اصطلاح دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) بسیار قدرتمند بوده و به سرعت می تواند دستورات کلامی شما را اجرا کند. کار با تلویزیون های اندروید تی وی سونی به اندازه ال جی و سامسونگ سریع و روان نیست و احتمال هنگ کردن یا از کار افتادن آن ها بیشتر وجود دارد که این موضوع نقطه ضعف قابل ملاحظه ای برای آن ها محسوب می شود.

پاناسونیک MyHomeScreen یا Firefox TV

- راه اندازی آسان: قابل قبول

- راحتی استفاده: خوب

- سرعت: خیلی خوب

- اپلیکیشن های در دسترس: قابل قبول (نه چندان خوب در ایران!)

- امکانات جانبی: قابل قبول

پاناسونیک آخرین سیستم عامل خود با نام MyHomeScreen 2.0 را بر پایه Firefox TV ساخته است که تجربه ی بسیار آسان، سریع و بی دردسر از استفاده ی تلویزیون هوشمند را برای شما فراهم می آورد - آنقدر ساده که خیلی ها همین سادگی را به عنوان نقطه ضعف آن می شناسند! تلویزیون های هوشمند پاناسونیک اکثر امکانات دیگر سیستم عامل ها نظیر دادن فرمان های صوتی، دانلود اپلیکیشن ها، مرور در صفحات وب، شخصی سازی رابط کاربری، اتصال دیگر دستگاه های هوشمند و ... را به شما می دهند. تنها نقطه ضعفی که می توان در مورد این سیستم عامل عنوان کرد، عدم دسترسی آسان به اپلیکیشن های فارسی زبان است که دلیل آن محبوبیت نه چندان Firefox TV در ایران می باشد.

جمع بندی

در گذشته قابلیت های هوشمند تلویزیون فاکتور چندان مهمی هنگام خرید تلویزیون به شمار نمی رفت اما امروزه این بحث به عنوان یکی از اصلی ترین نقاط تمرکز شرکت های بزرگ تولید کننده تلویزیون شناخته می شود و رقابت سختی برای عرضه ی امکانات هوشمند بیشتر و بهتر بین این شرکت ها در جریان است.

اکثر مدل های حال حاضر در بازار اکنون از نوعی قابلیت هوشمند بهره می برند و شاید تفاوت قیمت چندانی بین یک مدل هوشمند و غیر هوشمند وجود نداشته باشد. به هر حال اگر قصد استفاده از امکانات هوشمند تلویزیون خود را دارید می توانید براساس معیار هایی که در بالا ذکر شد مدل مناسب خود را انتخاب نمایید.

منبع: سندباد

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :