هرگاه با آدمهاي موفق مشورت کني شريک تفکر روشن آنها خواهي بود
هیچ پیر جهان دیده ای منکر برآیند زهرآلود دارایی حرام در زندگی آدمی نیست بهانه جویی نوعی بیماری است که موفقیت را نابود می کند . به هر قیمتی شده از آن اجتناب کنید خوب گوش کردن را یاد بگیریم، گاه فرصتها بسیار آهسته در میزنند خوشبختی، یگانه چیزی است که می توانیم بی اینکه خود داشته باشیم دیگران را از آن بر خوردار کنیم خوشبختی، یگانه چیزی است که می توانیم بی اینکه خود داشته باشیم دیگران را از آن بر خوردار کنیم كار بزرگ وجود ندارد، به شرطی كه آن را به كارهای كوچكتر تقسیم كنیم اگر هر روز راهت را عوض كنی، هرگز به مقصد اصلی نخواهی رسید. فقط وقتي مجازيم از بالا به كسي نگاه كنيم كه بخواهيم از زمين بلندش كنيم برای آنان که مفهوم پرواز را نمیفهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر میشوی معبودا ! به بزرگی آنچه داده ای آگاهم کن، تا کوچکی آنچه ندارم نا آرامم نکندانسان باید از هر حیث چه ظاهر و چه باطن، زیبا و آراسته باشد
به زبانت اجازه نده که قبل از اندیشه ات به کار افتدسرآمد فضیلت ها و نقطه پایان فضیلت ها ، دانش است . امام علی «ع»
دانشگاه ، مبدأ تحولات است. امام خمینی «ره» حفظ سلامت خود را با حفظ سلامت طبیعت آغاز کنیم.كتاب غذاي روح است و روح از كتاب زنده است.
امام علي (ع): «انسان بنده احسان است».
آدم ها فقط در یک چیز مشترکند : متفاوت بودن مقام معظم رهبری: « فرهنگ منابع طبیعی، باید به معارف عمومی تبدیل شود».از آنچه خودتان بيشتر دوستش مي داريد، به ديگران ببخشيد. «آل عمران آیه92»
احساس مسئولیت عمومی و عزم ملی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است. تخريب طبيعت، قهر طبيعت را به دنبال دارد. سعادت دیگران، بخشی مهم از خوشبختی ماست فرهنگ مقاومسازي را از سنين پايين آموزش دهیم.اینفوگرافی از ترکیب دو کلمه اینفو و گراف تشکیل شده است ، اینفو مخفف کلمهinformation به معنی اطلاعات است و graphic هم به معنی تصویر است ، و اینفوگرافی یعنی ارائه اطلاعات یا اطلاع رسانی از طریق تصویر. احتمالاً این جمله را بارها شنیدهاید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». به بیان سادهتر، اینفوگرافیکها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی میکنند تا مجموعهای از دادهها و اطلاعات پیچیده را بهگونهای به تصویر درآوردند که پیام به شیوهای سریع و قابل فهم به مخاطب منتقل شود. كمك به نمايش سريع ، واضح و زيبای ايدههای پيچيده و نشر اطلاعات و دادهها به صورت بصری و سهلالوصول از ویژگی های اصلی یک اینفوگرافی خوب است. محتوای مطالب ، زمانی که در قالب تصویر ارائه شود ، بیشتر در شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک Facebook ، توییتر Twitter و پینترست Pinterest به اشتراک گذاشته میشود. استفاده از اینفوگرافیک برای شرکتها و سازمانها راه بسیار مناسبی است تا در فضای مجازی بیشتر خود را به نمایش بگذارند.
همهی اینفوگرافیکها با ایده شروع میشوند. موضوعی را انتخاب کنید که بهعنوان پایه و اساس طراحی و محتوای اینفوگرافیکتان به کار میرود. این موضوع میتواند در ارتباط با خدمات یا محصولات سازمان شما باشد و یا به زمینهی موردعلاقه خودتان مربوط گردد.
نتیجه نهایی که میخواهید از اینفوگرافیک به دست آورید چیست؟ خوانندگان بیشتر؟ مراجعه بیشتر؟ لایک یا کامنت یا بازنشر بیشتر؟ در هر فرآیند ارتباطی، محتوای مطلب و کانال ارائه دهندهی آن با مخاطب مرتبط است. مطلبی که به اشتراک میگذارید باید شفاف و موردپسند مخاطبانتان باشد. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا میزان پیچیدگی ، عمق مطلب و نمود نهایی اینفوگرافیک در نظر مخاطبان را بسنجید. همچنین موجب میشود تا هدفتان را نیز تعریف کنید.
سعی کنید ساختاری برای اینفوگرافیکتان تعریف کنید که به شما در روند ساخت، پیدا کردن، سازماندهی اطلاعات و به حداکثر رساندن تأثیر آن روی مخاطب کمک کند. همانطور که آمادهسازی محتوای یک داستان جهت ارائهی بهتر به مخاطب کمک میکند تا پیام نهایی آن را درک کند؛ هدف شما رسیدن به همین نتیجه از طریق اینفوگرافیک است.
اساسیترین بخش اینفوگرافیک شما، اطلاعاتی است که ارائه میدهید. اینترنت مملو از اطلاعات، میلیاردها مقاله و صفحات مختلف در زمینههای گوناگون است؛ اما بیشتر این مطالب نظرات نویسندگان است و همیشه هم صددرصد درست نیستند. منابع قابلاعتماد و اطلاعات مرتبط با موضوعتان را انتخاب کنید. پس از جمعآوری اطلاعات آنها را ارزیابی کنید. در انتخاب مطالب و دادههای مناسب، گزیده عمل کنید. نوع هدف و مخاطبان شما در ارزیابی اطلاعاتی که بیشترین ارتباط را با موضوعتان دارد کمک خواهند کرد.
فقط انتقال دهندۀ اطلاعات از حالت متن به گرافیک نباشید. فکر کنید که چگونه نشانههای بصری میتواند در ارائهی دادهها و القای پیامهای متنی به مخاطب کمک کند. حقایق را منتشر کنید و میان اطلاعات جمعآوریشده و مخاطبانتان راه ارتباطی برقرار کنید. اینفوگرافیک باید بهعنوان ابزاری جهت تولید و به اشتراک گذاشتن دانش به کار رود نهفقط یک کپی-پیست از محتوای خام مطالب. بهعلاوه فراموش نکنید که به سادهترین شیوهی ممکن محتوای خود را ارائه دهید. هدف اینفوگرافیکها این نیست که کاربر را با حجم زیادی از اطلاعات اشباع سازند که اگر چنین شود باعث نرسیدن به هدف موردنظر میگردد.
طراحی، سختترین بخش اینفوگرافیک محسوب میشود بهخصوص زمانی که شما طراح نباشید و اطلاعات مختصری از دانش و ابزارهای طراحی بدانید. بهتر است صفحه اینفوگرافیک تان را چند بخش تقسیم کرده و اطلاعاتتان را در آنها قرار دهید. به نحوهی ارائهی دادهها فکر کنید. یک نمودار گرافیکی بهتر است یا یک نمودار خطی یا سطری یا ستونی؟ در حین انجام کار همواره مخاطبان و درک آنها را در ذهن داشته باشید.
یک اینفوگرافیک قوی و موفق دارای یک داستان مستحکم می باشد. این داستان معمولا از اطلاعاتی که قابلیت این را دارند تا به طور مصور برای بازدید کننده ها مفهوم باشند نشأت می گیرد. زمانی که داده های عددی برای اینفوگرافیک خود ندارید نا امید نشوید چرا که اینفوگرافیک صرفا برای نمایش داده های عددی به کار گرفته نمی شود و هر آنچه موجب تجزیه و تحلیل مقایسه ای شود و یا حتی جنبه آموزشی و هدایتی داشته باشد برای ساخت یک اینفوگرافیک مفید و قدرتمند کافی است. در روایت داستان خود دقت داشته باشید که تا جایی که ممکن است داستان شما باید کوتاه، مختصر و رساننده ی اصل مطلب باشد.
اینفوگرافیک نیازمند یک طرح بصری قوی است. معمولا اینفوگرافیک هایی خوانا تر محسوب می شوند که از چپ به راست (با حروف انگلیسی)، راست به چپ (با حروف فارسی) و یا از بالا به پایین نوشته ها در طرح آورده می شوند.
سایر نکاتی که در موثر بودن سبک بصری و جریان اینفوگرافیک شما موثر خواهند بود:
مانند سایر پروژه ها شما نیاز به یک پالت رنگ مناسب دارید.
به ترتیب اهمیت بیشتر اطلاعات را در طرح چینش کنید.
تا جایی که ممکن است سایز و نوع فونت و … را به گونه ای انتخاب کنید که نوشته ها به راحتی توسط بیننده خوانده شود.
به یاد داشته باشید که متن ها در غالب اینفوگرافیک در ذهن مخاطب بیشتر باقی می مانند.
استفاده از پالت تایپوگرافی با یک یا دو طرح حروف مانند سایر پروژه های طراحی ضروری به شمار می آید. از افزایش سایز و فاصله بین خطوط نترسید گاهی برای خوانا شدن نوشته ها در طرح این کار را باید انجام دهید. همچنین نگران استفاده از کاراکتر های حروف رنگی، پر رنگ و مدل های مختلف حروف خانواده ی حروف به کار برده شده در طرح به خصوص در بخش هدر نباشید این کار موجب می گردد نوشته ها بهتر به چشم بیاید.
به دلیل اینک اینفوگرافیک قصد دارد تا مطالب زیاد و درخور اهمیتی را تنها در یک تصویر بازگو کند به کار گیری فضای خالی مناسب اهمیت بیشتری پیدا می کند. فضای خالی می تواند بیننده را به مطالب مهم و تاکید آن مطالب هدایت کند و همچنین می تواند تعادل را در کل تصویر ایجاد کند تا بیننده بیشتر به تصویر جذب شده و چشمانش خسته نگردد.
از یاد نبرید که اینفوگرافیک شما هدفی در پی دارد بنابراین تلاش کنید تا با قرار دادن دکمه فراخوان در طرح خود مخاطبان را تشویق به اشتراک گذاشتن طرح و یا تشویق به رجوع آنها به وب سایت خود کنید و از این طریق آنها را بیشتر با خود و هدفتان آشنا سازید.
یک طراحی اینفوگرافیکی زمانی با ارزش است و قابل اشتراک گذاری توسط مخاطبان را دارد که به یک مشکل اساسی و مهم بپردازد. در این راستا ابتدا باید این مشکل انتخاب شود، سپس در خصوص راهکارهای حل آن مطالعه شود. در نهایت اطلاعات به دست آمده باید توسط اینفوگرافیک در اختیار مخاطب قرا بگیرد. برای تاثیرگذاری بیشتر مطلب، بهتر است خودتان را به جای مخاطب قرار دهید. ابتدا از خودتان بپرسید: مشکلات عمده ای که مخاطبان با آن روبه رو هستند کدامند؟ در گام بعدی موضوعات و عناوین متناسب با این مسایل را شناسایی و انتخاب کنید. فرمت محتوایی موضوعات اینفوگرافیک اغلب به شکل راهنمایی و دستورالعمل هستند. این راهکارها به شکلی زیبا، ساده و جذاب به مخاطب انتقال داده می شود. اگر کسب و کار شما توانایی عرضه این راهکارها و حل مشکلات را دارد، حتما در طراحی اینفوگرافی به صنعت خود اشاره کنید.
در طراحی اینفوگرافیکی زیر عنوانی جذاب انتخاب شده و راهکارهایی کلیدی در رابطه با موفقیت در استارتاپ ها بیان شده است.
تولید محتوایی که وضع موجود را به چالش می کشد نقش زیادی در بالابردن محبوبیت کسب و کار شما ایفا می کند. با رعایت این اصل در طراحی اینفوگرافیک، مخاطبان به میزان تاثیر گذاری و تخصص شما درکسب و کار پی می برند. به عنوان مثال، طبق مطالعات کارشناسان، هشتگ هایی که شرایط فعلی کسب و کار را به چالش می کشند، طرفدار بیشتری در شبکه های اجتماعی دارند. این نوع از تولید محتوا باعث ایجاد بحث و گفتگو در بین مردم می شود و نام برند شما را سر زبان ها می اندازد.
در طراحی اینفوگرافیک زیر آمار فارغ التحصیلان مهندسی در چند کشور بررسی شده است. بر خلاف انتظارات عموم مردم کشوری پیشرفته مثل ژاپن فارغ التحصیل مهندسی کمتری نسبت به ایران دارد و این چالشی در سیستم آموزشی کشور محسوب می شود.
سوال یا مشکل موجود را به شکلی جدید مطرح کنید تا تاثیرگذارتر شود. به عنوان مثال اگر شرکتی در حوزه دارو و درمان دارید، می توانید با دادن اطلاعات جالب علمی و پزشکی در طراحی اینفوگرافیک، مردم را تشویق به حفظ سلامتی و مصرف محصولات خود بکنید.
اگر در طراحی اینفوگرافیک از ضرب المثل ها و عبارات خاطره انگیز استفاده شود، کنجکاوی مردم را به خود جلب می کند و آن ها را به دنبال کردن موضوع اینفوگرافیک تشویق می کند. در واقع مفهوم ضرب المثل استفاده شده، برای تبلیغ کسب و کار به کار می رود. همچنین معرفی زندگینامه افراد معروف و موفق، می تواند روش موثری در یک طراحی اینفوگرافیک جذاب باشد.
در شکل زیر یک طراحی اینفوگرافیک زیبا از زندگینامه استیو جابز آورده شده است.
روزانه آمارهای زیادی از مراکز آمارگیری منتشر می شود. مقایسه این آمارها با هم می تواند به نتایج جالبی منجر شود. این روش یکی از روشهای طراحی اینفوگرافیک موفق است.
به عنوان مثال اینفوگرافیک زیر آمارکاربران ایرانی شبکه های اجتماعی را بررسی کرده است که موضوعی جذاب برای عموم مردم است.
هنگام تولید محتوا و طراحی اینفوگرافی، خود را محدود به فضای کاری خود نکنید. پای خود را یک قدم فراتر بگذارید و سراغ مطالب متنوع دیگر نیز بروید. همچنین می توانید بین این موضوعات و فضای کسب و کار خود ارتباطاتی را پیدا کرده و در طراحی اینفوگرافیک به آن اشاره کنید. به عنوان مثال اگر کسب و کاری در رابطه با خرید و فروش آنلاین دارید، می توانید اینفوگرافیک هایی در رابطه با تفاوت بازاریابی سنتی و آنلاین منتشر کنید. این اینفوگرافیک مستقیما به معرفی محصول مورد نظر نمی پردازد، بلکه مخاطب را تشویق به بازاریابی آنلاین می کند.
آخرین اصل در طراحی یک اینفوگرافی ادغام دو یا چند موضوع است. این چند موضوع باید از جهاتی باهم مشترک باشند. این روش بسیار کارآمد و گیرا است.
در آخر اینکه یکی از راه های موفقیت در طراحی اینفوگرافیک مطالعه کار های افراد دیگر و بررسی نکات ضعف و قوت آنهاست. امیدوارم که مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.
منبع: دانا دیزاین