کد خبر: ۱۳۵۰
یک شرکت هلندی با فن‌آوری پیشرفته دست به احداث دامداری تولید لبنیات بر روی آب زده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 07

این دامداری که در نزدیکی بندر روتردام قرار دارد، شیر و ماست تولید خواهد کرد. مزیت این «دامداری شهری» آن خواهد بود که در هزینه‌ها صرفه‌جویی می کند و آلودگی هوای ناشی از انتقال محصولات غذایی از فواصل دور به فروشگاه‌‌ها را کاهش خواهد داد.

در ماه نوامبر ۴۰ گاو شیرده به این مکان شناور روی آب منتقل خواهند شد و انتظار می‌رود در نخستین ماه روزانه ۲۰۰ گالن شیر در این محل تولید شود. کود حاصل از حیوانات نیز توسط روبات‌های کود‌جمع‌کن جمع‌آوری می شود و به عنوان مکمل‌های خاک فروخته خواهد شد.

گاوها در طبقه وسط که حالت چراگاه دارند مستقر خواهند شد. یک طبقه بالاتر مخصوص کشت شبدر و علوفه برای تغذیه دام‌هاست و طبقه همکف نیز ویژه ماشین‌آلات مورد نیاز برای تهیه و بسته‌بندی شیر و ماست خواهد بود.

مینک ون‌وینگردن، مدیر این پروژه، می‌گوید: «هفتاد درصد سطح کره زمین از آب تشکیل شده است و درحالی که جمعیت جهان درحال افزایش است، ما زمین‌های زراعی محدودی در اختیار داریم. به همین خاطر باید به راه‌های دیگر برای تولید غذای تازه در مجاورت محل زندگی شهروندان فکر کنیم.»

او اضافه می‌کند مفهوم این طرح همچنین می‌تواند در دیگر شهرهای بندری برای تولید میوه‌جات و محصولات لبنی به کار گرفته شود.


با این حال انتقاداتی نیز متوجه این پروژه شده است. وسلین اشتون، استاد مدیریت محیط‌زیست در موسسه تکنولوژی شیکاگو، می‌گوید: «تلاش برای پرورش گاو در محیطی سربسته ایده‌ای جاه‌طلبانه است.» او استدلال می‌کند ممکن است دامداری، آبی را که بر روی آن قرار دارد آلوده کند و در هر حال نقل و انتقالاتی که لازم است تا غذا به گاوهای شهری برسد می‌تواند مقداری از مزیت‌های زیست‌محیطی این طرح را خنثی کند.در عین‌حال که طوفان، خطرات احتمالی آلودگی حاصل از کود و بوی نامطبوع از چالش‌های این طرح به شمار می‌رود.»

این مزرعه در پاییز امسال در بندر روتردام واقع در ۵۰ مایلی جنوب غرب آمستردام افتتاح خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۶۲°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۳.۰۹ km/h
رطوبت:۱۰%
 
۱۲.۶۲ | ۱۲.۶۲
تصاویر