در حالی که شرکت‌های بسیاری در حال کار بر روی کامیون برقی هستند یک شرکت بریتانیایی یک کامیون هیدروژنی را معرفی کرده که می‌توان آنرا پاک‌ترین خودروی سنگین جهان نامید.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 10

شرکت بریتانیایی ULEMCo با اصلاح سیستم سوخت‌رسانی در یک کامیون ولوو اف‌هاش ۱۶ این کامیون را تبدیل به یک خودرو قدرتمند هیدروژنی کرده که با سوختن هیدروژن در موتور آن، نیرو و آب تولید می‌شود.

این ایده را در گذشته شرکت ب‌ام‌و در یک خودرو سری هفت هم پیاده کرده بود. در این کامیون به جای سوخت گازوئیل از هیدروژن استفاده شده است. این خودرو سنگین که آلایندگی آن صفر است با یکبار سوختگیری هیدروژن ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارد و موتور هیدروژنی آن ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

در این کامیون در هر بار سوخت گیری ۱۷ کیلوگرم هیدروژن مایع ذخیره می‌شود. هیدروژن یکی از فراوانترین عناصر در طبیعت است. با سوختن هیدروژن هم تنها آب تولید می‌شود. نکته سخت اما ذخیره‌سازی هیدروژن است. هیدروژن در دمای منفی ۲۵۲ درجه سانتیگراد در فشار سطح دریا به جوش می‌آید. پس مایع سازی هیدروژن بسیار پیچیده و پر خرج است؛ فشرده‌سازی هم دارای فناوری بسیار پیچیده‌ای است.

در خودروهای پیل‌سوختی هم از هیدروژن استفاده می‌شود اما به جای تزریق هیدروژن به جای سوخت در موتورهای درون سوز روش دیگری استفاده می‌شود. در خودروهای پیل‌سوختی هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف می‌شود. تویوتا از این روش در ساخت یکی از جدیدترین کامیون‌های تحقیقاتی خود استفاده کرده است.

این کامیون از دو واحد پیلی سوختی استفاده می‌کند تویوتا این سیستم را قبلا در مدل سواری پیل‌سوختی خود یعنی تویوتا میرای استفاده کرده بود.

باتری‌های این کامیون پیل سوختی، ۱۲ کیلووات ساعتی است. در این محصول واحد‌های پیل‌سوختی برق لازم را برای موتور الکتریکی ۶۷۰ اسب بخاری این کامیون تامین می‌کنند. این موتور الکتریکی ۱۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. با این قدرت و گشتاور، این کامیون می‌تواند ۳۶ تن بار را جابه‌جا کند. با هر بار سوخت‌گیری هیدروژن، این کامیون می‌تواند ۳۲۰ کیلومتر را طی کند.

با این همه بیشتر کارشناسان معتقد هستند رویکرد آینده به سمت کامیون‌های برقی خواهد رفت و فعلا پیشتاز این مسیر تازه هم شرکت تسلا است.

کامیون برقی تسلا که با یک بار شارژ توانایی پیمایش ۸۵۰ کیلومتر را دارد احتمالا یکی از بزرگترین جهش‌های صنعت کامیون‌سازی در ۱۰۰ سال اخیر است.

این کامیون را می‌توان پرشتاب‌ترین کامیون تولیدی جهان دانست چرا که بدون تریلر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودروی سنگین، تنها ۵ ثانیه است البته وقتی تریلر ۳۶ تنی به این کامیون متصل می‌شود این شتاب به عددی در حدود ۲۰ ثانیه کاهش می‌یابد.

این کامیون که سـِمی Semi نام دارد می‌تواند در مسیر‌های شیب دار با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این محصول با حفظ سرعت تعیین‌شده در بزرگ‌راه‌ها، با هر بار شارژ می‌تواند تا شعاع ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند. شعاع حرکتی سـِمی به‌عنوان یک کامیون الکتریکی از شعاع حرکتی کامیون‌های دیزلی با یک‌بار سوخت‌گیری بیشتر است.

در یک طرح مفهموی دیگر بتازگی شرکت شل از کامیونی با سلول‌های خورشیدی رونمایی کرده است.

شرکت شل این کامیون را با کمک شرکت ایرفلا توسعه داده است. البته این کامیون از برق بدست آمده از سلول‌های خورشیدی که در سقف کامیون قرار گرفته‌اند برای تامین انرژی برخی قطعات کامیون که با برق کار می‌کنند استفاده می‌کند. این روش باعث کاهش مصرف سوخت این کامیون شده است. ترکیب این طرح با طرح کامیون‌های برقی در آینده می‌تواند به افزایش پیمایش آنها کمک کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۲۲°
بیشینه:۱۲.۲۲°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۱۱.۳۲ km/h
رطوبت:۲۱%
 
۱۲.۲۲ | ۱۲.۲۲
تصاویر