چندی پیش اعلام شد که تعرفه اینترنت در ایران کاهش پیدا کرده‌است. اما این تنها مربوط به بازدید از تعداد معدودی سایت است که داخل ایران میزبانی می‌شوند. کاربران اعتقاد دارند برخلاف گفته مسئولان، نه تنها اینترنت ارزان نشده، که گاهی شاهد افزایش قیمت اینترنت نیز هستند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 February 21

با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخلی از بین‌المللی بود. بدین معنا که برای وب ‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌ سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد و ارائه‌‌دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه، مطابق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ملزم به رعایت این موضوع در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران شدند.

ایسنا به نقل از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آذرماه سال جاری در این باره گفته‌است «ما نظامی گذاشتیم که تعرفه نظام‌های داخلی کاهش یابد، همچنین ۵۰۰ سایتی که جزو سایت‌های داخلی محسوب می‌شدند، برداشته و مقرر شده هرآنچه ترافیک داخلی بوده، نسبت به ترافیک بین‌الملل نصف قیمت مصوب شود.»

او در آن زمان از تصویب مصوبه‌ای برای اعمال تعرفه نیم‌ بها برای تمامی ترافیک داخلی خبر داد که این مصوبه هنوز منتشر نشده‌است. از بین تمامی سایت‌های ایرانی که سرور آنها داخل ایران قرار دارند، ۵۰۰ سایت بسیار محدود است و این یعنی نت‌گردی در دیگر سایت‌های ایرانی که هنوز برای این کاهش تعرفه، تایید نشده‌اند، همان رقم سابق و یا بیشتر از پیش، است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رسول سرائیان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پیگیری وعده وزیر ارتباطات از تسری ۵۰۰ سایت داخلی مشمول تخفیف نیم‌بهایی پهنای باند به تمامی سایت‌های داخلی اظهار داشته‌است: «وزیر ارتباطات وعده داده بودند که تخفیف ۵۰۰ سایت داخلی در استفاده از اینترنت به تمام سایت‌های داخلی تسری یابد و برای این کار چند روش پیشنهاد شده بود».

با وجود این اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ زمان مشخصی برای پایان این کار اعلام نکرده‌است و روشن نیست تا چه وقت این سایت‌ها فرصتِ اعلام درخواست دارند و هزینه کاربران از چه زمانی برای استفاده از تمام سایت‌های ایرانی کاهش پیدا می‌کند.

البته تخفیف تعرفه اینترنت تنها شامل «اپلیکیشن‌های بومی» نیز می‌شوند؛ به عنوان مثال اپلیکیشن‌های پیام رسان بومی در این گروه محسوب می‌شوند.

به گزارش تسنیم، شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرده‌است در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی با موضوع «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و به منظور حمایت و توسعه فعالیت‌ پیام رسان‌های داخلی»، از روز جمعه ۲۹ دی ماه، سقف تعرفه کاربر نهایی پیام رسان‌های داخلیِ مجاز را به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل کاربران نهایی اعمال می‌کند. و این یعنی سقف تعرفه کاربر نهایی پیام رسان‌های داخلیِ مجاز، در استفاده آزاد و بسته‌های دیتا به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل کاربران نهایی محاسبه می‌شود.

اپراتور اول ایران، آمادگی خود را بر حمایت از نرم افزارهای بومی و پیام رسان‌های اجتماعی داخلی اعلام کرده‌است. طبق اعلام، این کاهش تعرفه برای پیام رسان‌های «گپ، آی گپ، بیسفون و سروش» انجام شده‌است.

کارشناسان حوزه ارتباطات این اقدام و تفکیک تعرفه اینترنت داخلی و خارجی را نوعی «فیلترینگ غیر متعارف» می‌دانند. به این معنی که با افزایش تعرفه اینترنت سایت‌ها و شبکه‌های اطلاع رسانیِ پر طرفدار خارجی همچون اینستاگرام و تلگرام و فیس بوک و... حضور کاربران ایرانی در این فضاها کمرنگ خواهد شد.

این تعرفه‌ها در قالب و با عنوان اینترنت غیر حجمی اعلام و محاسبه می‌شود. برخلاف نامی که روی این طرح گذاشته شده، اینترنت، به صورت نامحدود در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد. اینترنت غیر حجمی یعنی هیچگاه دسترسی کاربر به اینترنت قطع نمی‌شود، اما اگر از سقف مجاز تعیین‌شده برای سرویس مورد نظر بیشتر دانلود انجام شود، سرعت به شدت کاهش خواهد یافت و عملا امکان استفاده از اینترنت وجود نخواهد داشت و برای بازگشت به سرعت اولیه دوباره باید حجم خرید.

با وجود اختلاف تعرفه سایت‌های داخلی و خارجی و تغییر نوع محاسبه هزینه کاربر در شرکت‌های اینترنتی اما جزئیات دقیقی از طرح اینترنت غیر حجمی یا به اصطلاح نامحدود ارائه نشده‌است. جدول‌های اراه شده تعرفه‌های جدید اینترنت بر اساس ترافیک داخلی نوشته و روی خروجی سایت‌ها قرار دارند، یعنی میزان ترافیک بین‌المللی و داخلی در آن به صورت جدا درج نشده‌است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۶۲°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۱۰%
 
۱۲.۶۲ | ۱۲.۶۲
تصاویر