کد خبر: ۸۳۶
به گزارش وبسایت وال استریت ژورنال؛ غول نفتی جهان، کمپانی نفتی آرامکو متعلق به حکومت عربستان و شرکت Alphabet، کمپانی مادر گوگل گفتگوهایی را در راستای یک سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد دیتاسنتر‌هایی در کشور عربستان سعودی آغاز کرده اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 03

ولیعهد جوان عربستان سعودی، محمد بن سلمان در راستای اصلاحات گسترده در این کشور بدنبال خارج کردن اقتصاد این کشور از حالت تک قطبی وابسته به نفت است و بنظر می‌رسد تکنولوژی اولین هدف او باشد. شبکه‌ای از دیتاسنتر‌ها در این کشور می‌تواند تکیه‌گاهی برای آغاز بکار صنعت تکنولوژی عربستان باشد. سرمایه‌گذاری این طرح از محل فروش سهام شرکت آرامکو متعلق به حکومت عربستان تامین خواهد شد.

بنظر می‌رسد عرضه‌ی اولیه سهام که پیش بینی می‌شود در سال جاری رخ دهد بزرگترین فروش سهام جهان در طول تاریخ باشد. مدیرعامل و مسئول شرکت آرامکو، امین ناصر، اخیراً اعلام کرده است که این کمپانی آماده‌ی عرضه‌ی اولیه سهام در سال جاری است اما منتظر است تا حکومت یک فهرست محل عرضه‌ی بین‌المللی را انتخاب کند.

Alphabet و Aramco درباره‌ی ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت دیتاسنتر‌هایی در سراسر عربستان بحث‌هایی انجام داده‌اند. اینکه این دیتاسنتر‌ها به چه مشتریانی خدمات ارائه خواهند کرد و میزان بزرگی این سرمایه‌گذاری، در آینده مشخص خواهد شد، اما به گفته‌ی منابع این سرمایه گذاری در لیست بورس سهام سعودی قرار خواهد گرفت. طبق گفته‌ی وال استریت ژورنال این گفتگو‌ها ماه‌ها ادامه داشته اند و مدیرعامل الفابت Larry Page نیز در آن ها شرکت داشته است.

طبق گزارشات، شرکت آمازون به عنوان یکی از پیشگامان صنعت پردازش ابری در جهان نیز در این همکاری حضور دارد. طبق گزارش ژورنال، این شرکت بزودی قرارداد ساخت سه دیتاسنتر در عربستان سعودی به مبلغ 1 میلیارد دلار را امضا خواهد کرد. انتظار می‌رود این قرارداد در زمان بازدید پیش بینی شده‌ی شاهزاده بن سلمان از ایالات متحده در سال جاری منعقد شود.

شاهزاده محمد بن سلمان مسئول اجرای برنامه‌ی چشم انداز 2030 در کشور عربستان است. این برنامه به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در اقتصاد عربستان است که تمرکز عمده‌ی آن در حوزه‌ی تکنولوژی خواهد بود.

در حال حاضر دیتاسنتر‌های موجود در اروپا از طریق کابل‌های زیر دریا به عربستان سعودی سرویس ارائه می‌کنند که که باعث کاهش سرعت ترافیک داده می‌شود. ایجاد دیتا سنتر درون خود عربستان در راستای رفع این مشکل و قدم اول ایجاد یک صنعت تکنولوژی قدرتمند می‌باشد.

کمپانی آرامکو بطور عمده بر روی  استخراج نفت و تبدیل آن به فراورده‌هایی چون بنزین تمرکز دارد. این کمپانی برنامه‌هایی برای گسترش تجارت خود با تولید مواد شیمیایی و پلاستیک دارد، اما این مواد تولیدات جانبی سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شوند. گسترش تجارت در زمینه‌ی مدیریت دیتاسنتر ها قدم بزرگی در راستای رهایی از وابستگی اقتصادی به این سوخت‌ها خواهد بود.

منبع: شهر سخت افزار

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :