شغل‌های آینده هرلحظه و هرروز در ذهن متفکران در حال شکل‌گیری است؛ اما تنها مبتکران واقعی در حال ایجاد صنایع جدید هستند. بسیاری از مشاغل قدیمی مانند حسابداری، مدیریت و فروش مجدداً برای ایجاد صنایع جدید به کار گرفته می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۶ - 2017 December 22

در اینجا تعدادی از هر دو صنایع در حال ظهور و در حال رشد که می‌توانند باعث اشتغال میلیون‌ها انسان در سال‌های آینده شوند را ذکر می‌کنیم: 

1- جمع‌آوری آب از جو:
 جو زمین یک سامانه توزیع آب به‌مراتب زیبا از رودخانه‌ها، مخازن و آبراهه‌های زیرزمینی است. سامانه‌های زمینی ما شامل لوله‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ است که ازنظر هزینه‌ای، گران بوده و نیاز به حفاظت زیادی داشته و به‌راحتی آب درون آن‌ها دچار آلودگی می‌شود. همه ما برای تأمین آب موردنیازمان به باران و سپس استخراج آن نیازمند هستیم؛ اما تقاضای زیاد آب کشاورزان باعث شده تا مخترعان، نسل جدیدی از روش‌های غلبه بر مشکلات ناشی از استخراج آب ارائه دهند.

2- صنایع تجاری هواپیماهای بدون سرنشین:
 کنگره ایالات‌متحده آمریکا دستور داده بود که Faa برنامه‌ای برای قرارگیری هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی ملی آمریکا تا 30 سپتامبر 2015 ارائه دهد. بسیاری از افراد در این صنعت جدید مشغول به کار می‌شوند؛ اما تنها تولید این هواپیما اهمیت ندارد بلکه امنیت هواپیما، وجود متخصصان ساخت این هواپیما، تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از این هواپیما و ...نیز حائز اهمیت است. چین در حال حاضر در این صنعت یکی از پیشتازان است.

3- توسعه‌دهندگان نرم‌افزار:
 با یک برنامه‌نویسی که بیش از 8000 زبان مختلف جهان را داشته باشد و بتواند داده‌هایی با زبان‌های مختلف را به افراد ارائه دهد می‌توانید بسیاری از کشورهای بزرگ را زمین زده و به‌این‌ترتیب کاری کنید که این شرکت‌ها خودشان مشتری شما شوند. به‌عنوان‌مثال عملیات روزانه بانک Mellon نیویورک بر پایه 112500 برنامه کوبل (Cobol) و حدود 343 خطوط خطی انجام می‌شود. بانک Mellon تنها مورد نیست. صدها شرکت برای انجام عملیات خود نیازمند چنین نرم‌افزارهایی هستند. شرکت‌هایی که دانش سازمانی‌شان را ازدست‌داده باشند می‌باید بیش از 15 برابر گذشته هزینه کنند تا مجدداً بازسازی شوند. در حال حاضر تلاش بسیار زیادی جهت آموزش برنامه‌نویسی به‌عنوان یک مهارت اساسی در ریاضی، خواندن و نوشتن در حال انجام است؛ بنابراین می‌توان گفت توسعه‌دهندگان، نوآوران اصلی ما در آینده هستند.

4- برنامه‌های تلفن همراه (نرم‌افزارهای تلفن همراه):
 هنگامی‌که شرکت Apple سازنده‌ی کیت نرم‌افزار آیفون خود را در 6 مارچ 2008 معرفی کرد هیچ‌کس از ماهیت این اعلام خبر نداشت. تنها ظرف چند سال تعداد نرم‌افزارها در جهان دیجیتالی بسیار زیاد شد. باوجود بیش از 2 میلیون نرم‌افزار در حال حاضر در جهان که برای گوشی‌های هوشمند به‌راحتی قابل دانلود شدن است، امروزه از نسل جدیدی از این نرم‌افزارها در کفش‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند و موارد بسیار زیادی استفاده می‌شوند.

5- حس‌گرهای آینده:
 طی شش سال گذشته ما بیش از 10 میلیون حس‌گر را در وسایل گوناگونی ازجمله آیفون استفاده کردیم. به همین دلیل جانوز بریزیک (Januszbryzek) پروژه‌ای را در دست دارد که باید تا سال 2020 حدود یک تریلیون حس‌گر و تا اواسط سال 2030 حدود 100 تریلیون حس‌گر را که به معنای ایجاد میلیون‌ها شغل در حال ظهور است، ارائه دهد.

6- چاپگرهای سه‌بعدی:
 چاپگرهای سه‌بعدی اخیراً توسط گلد من ساکس (Goldmansachs) به‌عنوان یکی از هشت فناوری خلاقانه، معرفی شد و در حال حاضر در میان صنایع مختلف اعم از دارو، غذا، لباس، کفش و...محبوبیت زیادی پیداکرده به‌طوری‌که میزان درآمد این صنعت را تا سال 2016 حدود 3.1 میلیارد دلار و تا سال 2020 حدود 5.2 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. پس بنابراین به‌عنوان یک صنعت پیشتاز بوده به‌طوری‌که کریس اندرسون (Chrisanderson) رئیس سابق یکی از شرکت‌های تولید کابل و سیم می‌گوید: «چاپگرهای سه‌بعدی بسیار بیشتر از اینترنت رشد خواهد کرد و بزرگ خواهد شد.»

7- درمان سرطان توسط سلول‌های بنیادی: 
هنگامی‌که سلول‌های ایمنی بدن یک شخص به سلول‌های بدن به‌طور مداوم حمله کند سرطان به وجود می‌آید که با استفاده از فن‌هایی مانند شیمی‌درمانی تا حدی قابل‌کنترل است اما امروزه دریافتند که درمان سرطان توسط سلول‌های بنیادی یک درمان هدفمند است. روش‌های دیگر تا حدود 20% بر روی تومور سرطانی اثر دارند اما این روش (درمان توسط سلول‌های بنیادی) تا حدود 50% تأثیرگذار است و امروزه تمرکز اصلی بر روی سرطان ریه است که بسیار در بین افراد شایع است.

8- LED ها:
 در مقیاس صنعتی لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های معمولی سه مزیت مهم دارند: صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حدود 85%، طول عمر بیشتر و قابلیت برنامه‌ریزی آسان. تخمین زده‌شده که میزان فروش LED تا سال 2015 به میزان 11 میلیارد دلار برسد و در طول 5 سال آینده رشدی حدود 40% در بازارهای صنعتی و تجاری پیدا کند.

9- ِمه داده‌ها:
 رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌ها و بخش امنیتی سازمان‌ها و شرکت‌ها دائماً در حال تولید مقادیر زیادی داده هستند که می‌باید این داده‌ها در جایی ذخیره شوند. به‌طورکلی امروزه داده‌های موجود و نیز داده‌های به‌دست‌آمده با توجه به نرخ 32% رشد سالانه تا 5 سال آینده ارزشی حدود 11 میلیارد دلار خواهد داشت. به گفته‌‌‌ی مک کینزی (Mckinsey) تنها ایالات‌متحده آمریکا حدود 14 هزار تا 19 هزار نیروی متخصص و تحلیل‌گر داده‌ها و نیز حدود 1.5 میلیون مدیر تحلیل‌گر با مهارت درک و تجزیه‌وتحلیل ِمه داده‌ها نیاز دارد.

10- اینترنت:
 طبق محاسبات مورگان استانلی (Morganstanley) تا سال 2020 حدود 75 میلیارد وسیله به اینترنت متصل خواهد شد. درواقع می‌توان گفت برای هر نفر از 8 میلیارد جمعیتی که جهان تا آن سال خواهد داشت حدود 9.4 وسیله با قابلیت اتصال به اینترنت وجود خواهد داشت.

11- گاز طبیعی:
 گاز طبیعی به‌صورت فشرده و مایع در ناوگان‌های صنعتی و تجاری مورداستفاده است. بااین‌حال تا سال 2020 موتورهایی که با گاز طبیعی کار می‌کنند حدود 10 تا 15 درصد از کل فروش کامیون‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که این امر تنها بخشی از داستان است.

12- انرژی باد:
 امروزه انرژی باد تنها درصد کمی از تولید برق جهان را به خود اختصاص داده است. بسیاری از مزارع بادی امروزه به سبکی مانند گذشته برگشته است. امروزه انرژی باد حدود 2.6 درصد از برق جهان را تأمین می‌کند اما بر اساس گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی، این مقدار تولید برق توسط انرژی باد به‌طور قابل‌توجهی طی چند دهه‌ی آینده افزایش خواهد یافت.

13- انرژی خورشیدی: 
سلول‌های فتوولتائیک خورشیدی حدود 60 سال پیش اختراع شد و از آن زمان تاکنون رشد زیادی کرده است. به‌عنوان یک صنعت، امروزه حدود 120 هزار آمریکایی در این زمینه در حال فعالیت هستند. استفاده از این انرژی منجر به کاهش قیمت برق شده همچنین منجر به ایجاد فناوری‌های جدیدی در این زمینه شده است.

14- ذخیره زیست‌توده:
 ما در حال ورود به صنعتی هستیم که در آینده قطعاً به یک صنعت جهانی بزرگ تبدیل خواهد شد و آن‌هم ذخیره‌سازی انرژی است که این صنعت به‌راحتی می‌تواند به رقابت با نسل‌های قدیمی و امروزی و انتقال و توزیع انرژی باشد. این صنعت طی دهه‌های آینده به تکامل خواهد رسید و به‌این‌ترتیب به‌عنوان یک کسب‌وکار جدید در آینده که منجر به تأسیس شرکت‌های زیادی خواهد شد، می‌شود. به‌این‌ترتیب می‌توان به‌راحتی به ذخیره‌سازی انرژی که کمترین اثرات زیست‌محیطی را به همراه داشته باشد، پرداخت.

15- مبدل‌های میکرو شبکه‌ای:
 همراه با سامانه‌های ذخیره‌سازی جدید، برق موردنیاز جهان به‌راحتی توسط مبدل‌های میکرو شبکه‌ای می‌توانند از واحدهای ملی و اصلی به واحدهای کوچک‌تر منتقل شوند. وجود این مبدل‌ها منجر به ایجاد تعدادی فرصت شغلی خواهد شد. این سامانه‌های شبکه‌ای میکرو، اولاً نیازمند راه‌اندازی، برنامه‌ریزی و خودکفایی جهت کارکرد بهتر است. ثانیاً راه‌اندازی این شبکه‌های کوچک‌تر با استفاده از سامانه‌های شبکه‌ای ملی و بزرگ صورت می‌گیرد. ثالثاً با پیاده‌سازی شبکه‌ی ملی طی چند دهه آینده، هزاران شغل در طول این مسیر ایجاد خواهد شد.

16- سامانه‌های حمل‌ونقل بسیار پرسرعت:
 با این قابلیت به‌راحتی می‌توانید سفرهای 4000 مایلی را در یک ساعت طی کنید. داریل اُستر (daryloster) بنیان‌گذار Et3 در این رابطه می‌گوید: با این روش، سفر به فضا به‌راحتی از زمین امکان‌پذیر می‌شود. این طرح از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیربنایی جهان است. این نوع سامانه حمل‌ونقل، تنها یک ایده عالی نیست بلکه یک ضرورت بسیار مهم است. با این سامانه حمل‌ونقل، اقیانوس‌ها و آسمان کمتر توسط کشتی‌ها و هواپیماها دچار آلودگی می‌شوند. این ایده نه‌تنها راه‌حل بسیاری از مشکلات است بلکه به‌این‌ترتیب تعداد بسیار زیادی شغل در این راستا تشکیل می‌شود.

17- خانه‌های ساخته‌شده بر اساس فن چاپگر خانه‌ها (Contour crafted):
 بسیاری از مردم فکر استفاده از این فن برای گرفتن یک چاپ سه‌بعدی از خانه‌ها را دارند اما ازنظر پروفسور بهرخ خوشنویس (Behrokh Khoshnevis) استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، کانتور، کاربردهای بسیار زیادتری دارد. به‌علاوه از قابلیت چاپ کل یک خانه در یک روز می‌توان برای از بین بردن محله‌های فقیرنشین، بازسازی مناطق بعد از وقوع بلایای طبیعی و حتی ساختن آپارتمان‌های لوکس و بزرگ با معماری دلخواه تنها با چند کلیک ساده توسط موشواره، استفاده کرد.

18- همه‌چیز بدون راننده:
 وابستگی ما به اتومبیل روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در سال 1960 حدود 41 میلیون کارمند با اتومبیل شخصی خود به سرکار می‌رفتند؛ اما در سال 2009 این رقم به 120 میلیون نفر افزایش یافت. چهار شرکت Audi، مرسدس بنز، BMW و Volvo برای 12 ماه آینده هم اتومبیل برای ارائه به بازار دارند. باگذشت زمان این فرایند در مورد کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و هر وسیله دیگری گسترش می‌یابد؛ اما ماشین‌های بدون سرنشین کم‌کم اختراع ماشین‌های Itself را مختل می‌کند.

19- بیو کارخانه‌ها:
 بر اساس کاربرد سامانه‌های زنده، بیو کارخانه‌ها به‌عنوان یک فرایند جدید در تولید موادی که طبیعی بوده و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند، ارائه شدند. تأسیس کارخانه‌هایی که به حفاظت زیستی کمک می‌کند منجر به انقلاب‌های وسیعی در صنایع شیمیایی خواهد شد. به‌این‌ترتیب صدها تن از محصولات کارخانه‌های شیمیایی در خطوط لوله به‌صورت دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

20- میکرو کالج‌ها (کالج‌های کوچک):
 سامانه‌های مورداستفاده در ایجاد کالج‌ها طی قرون گذشته به نظر می‌رسد که با استانداردهای امروزی هم‌خوانی داشته‌اند؛ اما یکی از ملاحظات مهم در این زمینه، ارزیابی استعدادها است. کالج‌های امروزی هزینه‌ی به‌مراتب بیشتری نسبت به گذشته داشته و دارای دوره‌ی طولانی‌تری است؛ اما میکرو کالج شکلی از آموزش برای دوران بعد از دبیرستان است که تنها بر یک حرفه‌ی خاص تمرکز دارد؛ بنابراین به معنای واقعی می‌توان گفت که به‌این‌ترتیب میلیون‌ها نفر از افراد نیاز به تغییر حرفه در هر سال داشته تا به‌این‌ترتیب از سبک کالج‌های قدیمی خارج شوند. پس با بودن میکرو کالج‌ها درواقع افراد قبل از سرکار رفتن به‌خوبی یک دوره کارآموزی را می‌گذرانند.

21- خانه‌های هوشمند:
 قابلیت برنامه‌ریزی برای خانه‌ها هنوز هم در مراحل اولیه باقی‌مانده است اما در عرصه قدرت سه پیشران در صدر هستند: نخست انقلابی بود که توسط گوشی‌های هوشمند ایجاد شد. دوم بهبود استانداردها برای قدرتمندان ضعیف و سوم تولید خودکارسازی‌های اداری بود. این سه روند همگی منجر به ایجاد یک نقطه اوج طی ده سال آینده خواهند شد که از این فناوری‌ها می‌توان در ساخت خانه‌های هوشمند استفاده کرد.

22- زندگی سالمندان:
 افزایش روزانه تعداد سالمند در آمریکا منجر به ایجاد مسکن‌های تخصصی که مخصوص سالمندان است شد مطالعه اخیری که توسط HUD انجام شد نشان داد که بیش از 1 میلیون نفر از سالمندان در حال حاضر در زیرخط فقر به سر می‌برند و دارای مسکن نامناسب می‌باشند. آپارتمان‌های اکثر سالمندان طبق آماری که گرفته شد فاقد موارد لازم برای زندگی سالمندان است و سرعت کافی در تأمین نیازهای زندگی این افراد همچنان با توجه به میزان تقاضای بالا وجود ندارد.

23- تحویل در منزل:
 جو و فضای تحویل جنس هرروز داغ‌تر و پررونق‌تر می‌شود. وبگاه‌های گوگل، آمازون و EBAY به‌صورت محلی یک سری خدمات تحویل روزانه مانند Postmates،Deliv،Task Rabbit و Wunwun را عرضه می‌کنند. با اینکه سامانه تحویل در منزل نسبت به قیمت‌های استاندارد آن جنس در بازار، قیمت بیشتری دارد اما میزان تقاضا بسیار زیاد بوده که این امر منجر به اشتغال حجم زیادی از افراد خواهد شد؛ اما اکنون قرن بیستم است: خرده‌فروشان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان پابرجا باقی‌مانده‌اند به‌طوری‌که بسیاری از آن‌ها از طریق ایجاد یک وب‌گاه و یا از طریق تلفن همراه به عرضه‌ی کالاهای خود به مشتریان می‌پردازند. فروشگاه‌هایی مانند Sears و Walmat در مکانی به وسعت 5 مایل و در ساختمان‌های آجری‌شان که 95% مکانشان مخصوص خرید عموم است توانسته‌اند سود زیادی را کسب کنند.

24- شهرهای 24 ساعته (شبانه‌روزی):
 تقریباً در تمام شهرها فروشگاه‌های زنجیرهای، کتابخانه‌ها، بانک‌ها، کلیساها، مدارس، سینماها، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های 24 ساعته وجود دارد. به‌این‌ترتیب یک سری مشاغل جدیدی برای انجام کسب‌وکارهای 24 ساعته ایجاد می‌شود.

ترجمه و تنظیم: رصدخانه علم و فناوری

برچسب: مشاغل آینده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :