دکتر پروین افسر کازرونی رییس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت ایران امروز تازه‌ترین آمار رسمی مبتلایان به اچ‌آی‌وی را اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 05


طبق آخرین آمار، تا پایان شهریور ماه امسال حدود ۳۶۵۷۱ نفر حامل ویروس اچ‌آی‌وی تشخیص داده شدند که ۸۳ درصد این افراد را مردان تشکیل می دهند.

با این حال به گفته مرکز ملی پیشگیری از ایدز  "برآورد وزارت بهداشت این است که بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا هستند و بسیاری از آنان هنوز شناسایی نشده‌اند.”

امروز جمعه دهم آذر، اول دسامبر روز جهانی ایدز است که این هفته در ایران برنامه‌هایی در این ارتباط برگزار می‌شود. شعار امسال روز جهانی ایدز "افزایش اثربخشی از طریق شفاف سازی، پاسخگویی و مشارکت عمومی” است.

به گفته اداره ایدز وزارت بهداشت ، شایعترین راه‌های انتقال ویرس ایدز در ایران در ۶۵.۴ درصد موارد استفاده از سرنگ آلوده در افراد معتاد و ۲۰.۱ درصد رابطه جنسی کنترل نشده بوده است.

با این حال مثل سال‌های گذشته الگوی انتقال در حال تغییر است و موارد جدید ابتلا بیشتر از راه جنسی (۴۷ درصد) بوده تا معتادان تزریقی (۳۲ درصد).

علاوه بر این به گزارش دفتر ایدز وزارت بهداشت ایران، بیش از نیمی (۵۳ درصد) از موارد ابتلا در رده سنی ۲۱ تا ۳۵ سال بوده است.

اچ آی وی، ایدز و رابطه جنسی
بر اساس چهارمین برنامه استراتژیک کشوری کنترل ایدز، ۹۰ درصد مبتلایان باید تا سال ۲۰۲۰ از وضعیت بیماری خود آگاه شوند و تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند..

وزارت بهداشت  علاوه بر آگاهی‌رسانی، افزایش بیماریابی در جمعیت های آسیب پذیر شامل معتادان تزریقی، افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند و همچنین شناسایی و درمان زنان باردار مبتلا به اچ‌آی‌وی را در دستور کار قرار داده است.

به گفته وزرات بهداشت ، از سال ۹۴ تاکنون ۷۴ زن باردار که از اچ آی وی/ایدز خود آگاه نبودند شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند و ۹۷ درصد آنها نوزاد سالم به دنیا آورده‌اند.

وزارت بهداشت  برنامه تست اچ‌آی‌وی برای زنان باردار در برخی مناطق حاشیه‌ای را آغاز کرده و اعلام کرده که تا سال آینده این تست برای تمام زنان باردار انجام خواهد شد.

در کشورمان نزدیک به ۱۶۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان‌های مختلف کشور وجود دارد که آزمایش، مشاوره و درمان رایگان و محرمانه ارائه‌ می‌کنند.

بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که برنامه‌های موثر پیشگیری از ایدز به اجرا در آمده موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی رو به کاهش است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند تشخیص زودرس ابتلا به ویروس اهمیتی اساسی در امید به زندگی مبتلایان دارد و در صورت تشخیص زودرس و دسترسی به درمان، طول عمر آنها با جمعیت غیر مبتلا برابر و حتی اندکی هم بهتر خواهد بود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی در دنیا ۳۶.۷ میلیون نفر با ویروس ایدز زندگی می‌کنند و ۲۰.۹ میلیون نفر از آنها تحت درمان ضد ویروس قرار دارند. در سال گذشته در دنیا ۱.۸ میلیون نفر به اچ‌آی‌وی مبتلا شدند.

با این حال میزان ابتلای کودکان به این ویروس همچنان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زیاد است (۱۸ مورد در هر ساعت) که حاکی از پیشرفتی ناچیز در کشورهای این منطقه است.
برچسب: ایدز ، اچ آی وی ، AIDS ، HIV
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۸.۶۹°
بیشینه:۱۸.۶۹°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۲.۰۶ km/h
رطوبت:۳۱%
 
۱۸.۶۹ | ۱۸.۶۹