روستای روضه که مسجد جامع آن هدف یکی از خونین‍ترین حملاتی شد که مصر شاهدش بوده، مرکز قبیله‍ای است به نام آل جریر (بر وزن سهیل) در استان سینای شمالی بر کرانه دریای مدیترانه.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 25

اعضای این قبیله پیرو یکی از طریقت‍های صوفی به نام جریری‍اند که از فرقه‌های جدید صوفیه به شمار می‌رود و عمر آن بیش از چند دهه نیست. جریریه در واقع شعبه‌ای از طریقت صوفی بزرگی به نام احمدیه یا بدویه‌اند که پایه‌گذارش سید احمد بدوی از عرفای بزرگ قرن هفتم هجری بود و آرامگاهش در شعر طنطا در شمال، زیارتگاه بسیار مهم و محترمی نزد مصریان است.

جشن میلاد سید احمد بدوی از اعیاد مهم مصر به شمار می‌رود و هر ساله صدها هزار نفر از سراسر مصر برای شرکت در این جشن به شهر طنطا می‌روند و در آرامگاه شیخ گرد می‌آیند.

شیخ عید ابوجریر که اهل بندر عریش، مرکز استان سینای شمالی بود، طریقتی را از احمدیه منشعب کرد که به نام خود او شهرت یافت. قبیله جریر که شیخ عید به آن تعلق داشت بخشی از قبیله بزرگتری به نام سوارکه، از قبائل بدوی عربی است که بخشی از آن در شمال سینا و بخشی در اسرائیل ساکن است.

این قبیله سابقه طولانی در مبارزه با اسرائیل دارد و شیخ عید هم سال‌ها قبیله خود را در مبارزه با اسرائیلی‌ها فرماندهی کرد. در زمانی که شبه جزیره سینا به اشغال اسرائیل درآمد، شیخ عید جنبش مقاومتی علیه اسرائیل شکل داد اما عمرش به پایان اشغال این شبه جزیره کفاف نداد و در سال ۱۹۷۱ از دنیا رفت و در اقامتگاهش در روستای سعود به خاک سپرده شد.

با اینکه بیشتر صوفیان اهل رواداری و آسانگیری در احکام شریعت هستند، اما طریقت جریری، آدابی سختگیرانه بر پیروانش اعمال می‌کند. از جمله اینکه شیخ عید، موسیقی را حرام و رفتن زنان را به بازار ممنوع کرد. با اینکه اهل طریقت جریری به سختگیری در احکام شریعت شهرت دارند، اما این وجه اشتراکشان با افراطیون اسلامی، آنان را از حمله افراطیون در امان نگه نداشته است.

کشتار نمازگزاران مسجد روضه هم نخستین حمله به اهل این طریقت نبوده است.

سال گذشته، افراد داعش که در سینا تحت عنوان انصار بیت المقدس فعالیت می کنند، یکی از مشایخ طریقت جریری را به نام شیخ سلیمان ابوحراز که حدود یکصد سال سن داشت، ربودند و سپس ویدیویی منتشر کردند که در آن، شیخ را متهم به شرک و غیب‌گویی کردند و سرش را بریدند.
برچسب: داعش ، صحرای سینا ، مصر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۹°
بیشینه:۱۲.۹°
وضعيت:صاف
سرعت باد:۴.۱۲ km/h
رطوبت:۱۶%
 
۱۲.۹ | ۱۲.۹
تصاویر