مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک بازاریاب محتوا چیست؟ سال 2014 یک سوم بازاریابان محتوا بر این باور بودند که مشکل اصلی و چالش بزرگ بازاریابی محتوا در نداشتن محتوای حرفه‌ای است. نه تنها پیدا کردن استعداد بازاریابی محتوا حرفه‌ای، کار سختی است، بلکه استخدام فردی با داشتن خصوصیات و مجموعه مهارت‌های متنوع و مورد نیاز برای یک تیم سازمانی یا بازاریابی محتوا کار آسانی نیست.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 21


کارشناسان برجسته بازاریابی محتوا  پیرامون اصلی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک بازاریاب محتوا در سایت جهانی بازاریابی محتوا ۲۰۱۵ صحبت کرده‌اند.

خلاق باشد و خوب فکر کند

قصه‌گوهای استثنایی و متفکران استراتژیک زیادی وجود دارند؛ برای مثال زمانی که برای یک شرکت رسانه‌ای کار می‌کردم؛ کار ما نوشتن داستان‌های مختلف بود. اما اکنون ما در تیم محتوای خود نیاز به فردی داریم تا با استراتژی‌های جدید همه افراد تیم را به سمت تولید محتوای خلاق هدایت کند.

شاید قادر به آموزش بازاریابی محتوا باشم اما خلاقیت را نمی‌توان آموزش داد.

Arestia Rosenberg: مدیر استراتژی The Daily Beast

 به عملکرد روزنامه‌نگاران دقت کند

روزنامه نگاران می‌دانند برای موفقیت باید برروی چه داستان‌های تمرکز کنند که خوانندگان خواهان شنیدن آن‌ها هستند.
برای تقویت این مهارت خود بهتر است از مردم در مورد موضوعات مختلف سوال بپرسید، خوب گوش کنید و با سوالات هدف‌دار به جواب مورد نظر خود برسید. این اطلاعات سبب انتخاب شاخص‌های مناسب خریدارن، جهت تصمیم‌گیری بهتر شرکت در مورد نحوه نفوذ و افزایش خریدارن مختلف است.

Adele Revella: مدیرعامل شرکت Buyer Persona Institute

 مدیریت پروژه را فراموش نکند

در بین برنامه‌های با مهارت بالا  مدیریت پروژه و سازمانی‌ قرار دارد. در واقع یک برنامه محتوای قوی به معنی تعداد زیادی از پروژه‌های متنوع مثل تقسیم پروژه‌های زیاد در بین همکاران، رسانه ها، نشریات، مصوبات، ویرایش‌ها و بسیاری دیگر، می‌باشد که خود کار بسیار سختی است. بازاریابان محتوا نیاز دارند تا  مهارت لازم را با استفاده از  مدیریت پروژه برای برنامه‌ریزی مداوم زمان و  بودجه‌بندی کسب کنند. همچنین مدیریت پروژه قوی به شما اجازه می‌دهد تا در انطباق کارها در مواقع اجتناب‌ناپذیر انعطاف‌پذیر باشید.

Brian Kardon: مدیر ارشد بازاریابی Lattice Engines

 شخصی‌سازی کند

من به دنبال افرادی هستم که نه تنها در موارد مربوط به کار بلکه برای همه کارهای مربوط به خودشان نیز تمایل زیادی به خلاقیت و خلق کردن دارند. این افراد اگر به‌دنبال خلق نوشته‌ای یا ساخت فناوری هستند نشان دهنده علاقه زیاد، تجربه و حس جستجوگر آن‌هاست. در واقع اگر کسی بدون علاقه و تنها به دلیل نیاز شغلی کاری را انجام دهد در تیم ما موفق نخواهد بود.

Buddy Scalera: مدیر ارشد استراتژی محتوا The Medicines Company

 انعطاف پذیر باشد و خود را با‌ اوضاع وفق دهد

برندهای تجاری موفق متوجه شده‌اند که انعطاف‌پذیر بودن یک مزیت رقابتی است. با یک طرز فکر سریع نسبت به موقعیت خود تسلط پیدا می‌کنید و با سنجیدن آن به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوید. توانایی درک استراتژی و تاکتیک‌ها، ایجاد تعادل ما بین انتظارات مدیر سازمان با مشتریان، و فراتر از آن داشتن تیمی که با درک کامل موقعیت قادر به کار کردن است؛ اهمیت این موضوع را دو چندان می‌کند. پیدا کردن و یا ساختن تیمی انعطاف‌پذیر که با درک تمام موقعیت‌ها قادر به عملکردی درست باشد، کار فوق العاده دشواری است.

Carla Johnson: مدیر Type A Communications

افکار بصری داشته باشد

پیدا کردن فردی با همه این مهارت‌ها کار دشواری است، اما من به دنبال استخدام تولید کننده محتوای حرفه‌ای هستم که بتواند با مهارت بالا و درک موقعیت، محتوای بصری و استثنایی تولید کند و آن را توسعه دهد.

Jay Baer: رئیس Convince & Convert

  بیشتر گوش کند

مهارتی که ارزش کم‌تری برای آن قائل هستند اما در ابتدای لیست ایجاد محتوای با شیوه‌های آسان‌تر قرار دارد، توانایی جمع بندی بهترین و مناسب‌ترین اطلاعات و خلاصه کردن آنهاست. سادگی و مختصر بودن محتوا مهارتی است که در نتیجه خوب گوش دادن و تعبیر متفاوت سوالات برای تعیین موضوعی مناسب و خلق داستانی بزرگتر با پایانی بهتر بدست می‌آید.

دومین ویژگی، علاقه زیاد برای درک خریدار است که در واقع شامل درکی فراتر از شخصیت مشتری است؛ من در مورد استراتژی صحبت می‌کنم که با احتیاط نسبت به خریدار رفتار می‌کنند تا افکار و ذهنیات آن‌ها را دریافت کرده تا متوجه این موضوع شوند که خریداران چه احساسی دارند و یا چطور فکر می‌کنند.

Deana Goldasich: مدیر Well Planned Web

 به استعداد ذاتی خود رجوع کند

ما شرکت کوچکی هستیم برای همین یکی از ملاک‌های استخدامی گروه ما  طیف گسترده‌ای از مهارت‌های است که بر عملکرد ما موثر باشند. مهارت‌های که به صورت کلی و عمومی مفید هستند عبارتند از:
به اشتراک‌گذاشتن تجربه محتوا نویسان: یک بازاریاب محتوا حرفه‌ای، فردی است که مخاطبان خود را درک می‌کند و می‌تواند خود را به جای آن‌ها گذاشته، از زبان آن‌ها بنویسد و پاسخگویی نیازهای مخاطبان باشد.

بینش تجزیه و تحلیل: یک بازاریاب محتوا باید توانایی پیگیری، تجزیه و تحلیل، و به‌روزرسانی تصمیمات بازاریابی را بر اساس بازخوردها و دریافت اطلاعات مختلف داشته باشد. در بخش دوم باید از صحت و درستی اطلاعات مطمئن بوده و اطلاعات آماری بدست آمده را ارزیابی کند.

تعهد و بهینه‌سازی: افرادی که راه‌های ارتباطی با مخاطبان را درک کرده و می‌توانند با برقراری ارتباط، اعتماد آن‌ها را جلب کنند؛ و به خریداران نشان دهند آن‌ها تنها فروشنده نیستند.

Erin Robbins O’Brien: مدیر GinzaMetrics

کار تیمی بلد باشد

به همان اندازه‌ای که داشتن یک حس درونی، خلاقیت، و تجزیه و تحلیل مهم است؛ داشتن توانایی انجام کار گروهی و  رشد و پیشرفت در یک تیم نیز اهمیت زیادی دارد. بازاریابی محتوا مجموعه گسترده‌ای از ذی‌نفعان را شامل می‌شود که همکاری با آژانس‌های داخلی و خارجی، طراحان محتواهای بصری، تحلیل‌گران اطلاعات، مدیران جامعه، و کارشناسان موضوعات مختلف همه جز این مجموعه به‌شمار می‌روند. بازاریابان محتوا کسانی هستند که با به‌کارگیری درست موضوعات و سازماندهی مناسب شاخه‌های مختلف بازاریابی محتوا، برای پیشرفت کسب و کار خود بهره‌ می‌برند.

Georgia Galanoudis: مدیر Imprint

 جستجوگر باشد

ایتدای لیست مورد نظر من شامل مهارت‌هایی است که به راحتی قابل تدریس نیستند.  مثل افراد علاقه‌مند به بازاریابی  که انگیزه بالایشان سبب پیشرفت استعداد آنهاست. به دنبال افرادی هستم که بیشتر از صحبت  کردن، گوش کنند و همیشه آماده باشند. در واقع افرادی که از شکست خوردن نترسند اگرچه محاسبه ریسک‌های احتمالی و یا فشارهای که پیش رو دارید کار خوبیست اما یک بازاریاب محتوا باید دارای بیشترین انگیزه باشد.

Jeannine Rossignol: مدیر بازاریابی‌ شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت زیراکس

به دلیل تغییرات سریع در حوزه بازاریابی، من همیشه مشتاق یادگیری تغییرات جدید هستم. به طور کلی، ما نیازمند استخدام فردی هستیم که  مشتاق یادگیری راه‌های ارتباطی جدید، سیستم‌های جدید، و بهترین و تازه‌ترین شیوه‌های ایجاد شده باشد تا از این طریق همیشه اطلاعات به‌روزی داشته باشد، به‌خصوص اگر خود فرد بدون توصیه دیگران شخصا مایل به یادگیری باشد.

Jessica Best: بازاریابی دیجیتالی emfluence
من به دنبال افرادی هستم که نگاهی رو به آینده داشته باشند زیرا دانستن اتفاقاتی که در زمان حال رخ می‌دهند کافی نیست. در واقع کسانی که مشتاق دانستن اطلاعاتی در مورد آینده بوده و با نگاه کردن به اتفاقات حال حاضر و فکر کردن، به دنبال  موضوعی خارج از اتفاقات کنونی باشند؛ کسانی که به ارائه ایده‌های بزرگ‌تری غیر از ایده‎‌های فعلی فکر می‌کنند.

Kathleen Gossman: مدیر پروژه  EnVeritas Group

 بنویسد، ببیند، بپرسد

سه مهارت مهمی که از دیدگاه من برای یک بازاریاب محتوا لازم است عبارتند از:

قصه‌گویی :   نوشتن داستانی فوری که در آینده دیگران تمایل به خواندن آن دارند.
داده‌های بصری :  روش‌های مختلف برای نوشتن و به اشتراک گذاشتن  محتوا را نشان می‌دهد.
کنجکاوی:   کسانی که سوالات درست می‌پرسند؛ و به دنبال ایده‌های جدید تولید محتوا از راه‌های مختلف هستند.

Mickey Mencin: مدیر  Hyland

بتواند برگشت سرمایه را نشان دهد

دو مهارت مهم و مورد نیاز یک بازاریاب محتوا، تجزیه و تحلیل داده‌ها و بازاریابی به‌وسیله ایمیل است.

ROI : نیاز رو به رشد بازاریابی (Return on investment) و بازگشت سرمایه با درک صحیح رفتار مصرف کنندگان از طریق تحلیل بازخورد آن‌ها در زمینه‌های مختلف امکان‌پذیر است. بازاریابان باید مهارت‌های تحلیلی قوی، توانایی تفسیر وب سایت‌ها، بازاریابی داده‌ها، عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی و بررسی نتایج آن‌ها را برای ارائه گزارشی صریح و روشن به مدیران خود داشته باشند.

Email Marketing: برای موثر بودن بازاریابی به‌وسیله ایمیل (email marketing)، بازاریاب محتوا باید دارای درکی عمیق از شخصیت خریدار و گردش روند خرید مشتری‌ها داشته باشد؛ که این موضوع سبب تقسیم بندی و  مدیریت لیست مخاطبان، توسعه محتوای شخصی، اجرای کمپین‌های مختلف و ارائه گزارش عملکرد آن‌ها شده و از این طریق با انطباق مستمر فعالیت‌ها به اهداف کسب و کار خود نزدیک‌تر می‌شود.


منبع: graphic team
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :