مدیران سه آژانس متعلق به سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۵ آبان، دوباره از نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی خواستند به محاصره یمن پایان دهد و در این ارتباط، نسبت به احتمال مرگ هزاران تن در آن کشور هشدار دادند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 17


نیروهای ائتلاف منطقه‌ای هفته گذشته در واکنش به حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در راستای آنچه جلوگیری از انتقال تسلیحات از ایران به حوثی‌ها می‌خوانند، تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی یمن را مسدود کردند. این حمله موشکی از سوی پدافند هوایی عربستان سعودی دفع شد.

پس از آن،‌ عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را «به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن خواهیم داد».

در واکنش به این تهدید، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با رد اتهام‌های اخیر علیه تهران در بیانیه ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان ‌سعودی، این اتهامات را «ناروا، غیرمسئولانه، مخرب و تحریک‌آمیز» خواند.

اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که مقام وزارت دفاع را نیز دارد با پافشاری بر موضع کشورش، ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» به واسطه شورشی‌های حوثی یمن متهم کرد.

تهران هرگز حمایت لفظی خود از شورشیان یمن، به‌طور مشخص گروه موسوم به «انصارالله» که دربرگیرنده حوثی‌هاست را پنهان نکرده، اما گزارش‌های مربوط به انتقال یا ارسال تسلیحات برای آنها را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه سه آژانس سازمان ملل متحد آمده است: در حالی‌که هفت میلیون تن از جمعیت یمن در آستانه قحطی قرار دارند، ادامه محاصره بنادر این کشور موجب خواهد شد که ۳.۲ میلیون تن دیگر هم به این تعداد اضافه شود.

مدیران سه آژانس برنامه جهانی غذا، صندوق حمایت از کودکان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی، در این بیانیه اعلام کرده‌اند: «بهای این محاصره با آمار قربانیانش ارزیابی می‌شود».

آنها به طور مشترک در درخواست دیگری از نیروهای ائتلاف منطقه‌ای خواستند «که برای مقابله با شدیدترین بحران انسانی در جهان، اجازه دهند اقلام حیاتی وارد یمن شوند».

عربستان سعودی اعلام کرده است که کالاهای امدادی می‌توانند از مسیر «بنادر آزاد‌شده» منتقل شوند ولی این مقررات درباره بندر حدیده، تحت کنترل حوثی‌ها، که کانال عمده واردات یمن است، اجرا نمی‌شود.

سازمان ملل متحد پیشتر نسبت به بسته شدن بندر حدیده هشدار داده و آن را موجب تشدید قابل‌توجه بحران خوانده بود.

در ادامه بیانیه مدیران آژانس‌های سازمان ملل آمده است: «در نبود مواد سوختی، سیستم‌های تامین آب و تصفیه فاضلاب از کار بازمی‌ایستند. نبود غذا و آب پاکیزه، هم روز به روز خطر بروز قحطی را افزایش می‌دهد».

دست‌کم یک میلیون کودک در خطر ابتلا به بیماری دیفتری هستند ضمن اینکه احتمال شایع شدن دوباره بیماری وبا هم وجود دارد. در شش ماه اخیر ۹۰۰ هزار مورد مشکوک به وبا در یمن مشاهده شده است.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک آژانس‌های سازمان ملل آمده است: «اگر هر یک از ما در زندگی روزمره با کودکی روبرو شویم که در معرض خطر فوری قرار دارد، آیا برای نجات جانش اقدام نمی‌کنیم؟ ما در یمن درباره جان دستکم صدها هزار کودک حرف می‌زنیم.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
فیلم
آب و هوا
كمينه:۱۲.۲۲°
بیشینه:۱۲.۲۲°
وضعيت:نيمه ابري
سرعت باد:۶.۱۷ km/h
رطوبت:۲۰%
 
۱۲.۲۲ | ۱۲.۲۲
تصاویر