بي شك مي توان گفت مهمترين دارايي اغلب سازمان ها مشتريان آن ها هستند. مشتريان به خاطر ارتباط مستقيمي كه با اقدامات يك سازمان دارند، منبع ارزشمندي براي فرصت ها، تهديدات و سوالات عملياتي مرتبط با صنعت مربوطه مي باشند. امروزه براي رشد و بقا در عرصه رقابت اقتصادي، شركت ها و سازمان ها بايد به مشتري مداري اهميت ويژه اي داده و ارتباط خود را با خريداران كالا بيش از پيش افزايش دهند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 02
بي شك مي توان گفت مهمترين دارايي اغلب سازمان ها مشتريان آن ها هستند. مشتريان به خاطر ارتباط مستقيمي كه با اقدامات يك سازمان دارند، منبع ارزشمندي براي فرصت ها، تهديدات و سوالات عملياتي مرتبط با صنعت مربوطه مي باشند.
امروزه براي رشد و بقا در عرصه رقابت اقتصادي، شركت ها و سازمان ها بايد به مشتري مداري اهميت ويژه اي داده و ارتباط خود را با خريداران كالا بيش از پيش افزايش دهند. در روندهاي کسب و کاري جديد، به دست آوردن رضايت مشتريان جايگاهي مهم و حياتي در اهداف شركت ها به خود اختصاص داده است و مديران ارشد به خوبي مي دانند موفقيت آن ها در راه رسيدن به اهداف کلان بنگاه، در گرو جلب رضايت مشتريان است. از سوي ديگر نمي توان گفت همه مشتريان به يک اندازه در موفقيت شركت نقش دارند. بنابراين جلب رضايت مشتريان كليدي، حساسيت بيشتري خواهد داشت.
به اين ترتيب لازم است در سازمان، سيستمي براي جذب و حفظ مشتريان طراحي و پياده سازي شود، سيستمي كه بتواند روابط سازمان و مشتريان را به خوبي مديريت كند. امروزه اين سيستم ها به سيستم هاي مديريت ارتباط با مشتريان مشهور شده اند و نرم افزارهايي نيز با نام
 CRM به بازار آمده است كه مي توانند سازمان را در راه جلب رضايت مشتريان تواناتر سازند كه هدف آن ها توانمند سازي سازمان براي ارايه خدمات بهتر به مشتريان از طريق ايجاد فرايندهاي خودكار و يكپارچه براي جمع آوري و پردازش اطلاعات شخصي مشتريان است. مديريت ارتباط با مشتري متشكل از فرايند كسب و كار، فناوري و نقش هاي لازم جهت اداره كردن مشتريان در مراحل متعدد چرخه حيات سازمان است. مراحل اجراي آن عبارتند از تجزيه و تحليل نيازها، طراحي و اجراي استراتژي CRM، طراحي مجدد فعاليت ها با در نظر گرفتن استراتژي CRM، مهندسي مجدد فرايندهاي كاري، انتخاب نرم افزار مناسب و ارزيابي و كنترل پس از اجرا. هدف از ايجاد استراتژي هاي كسب و كار در سازمان ها و شركت هاي بازرگاني، برنامه ريزي براي تعيين استراتژي ها و فرصت هايي است كه شرايط برنده – برنده را در فضاي رقابتي ايجاد كند كه مستلزم ايجاد تغييرات در نحوه انجام تعاملات و ساختار تجاري شركت است. در اين راه بايد نقش بخش ها و واحدهايي كه با مشتري تعامل دارند به درستي مشخص شود كه كدام واحد مي تواند ارزش افزوده بيشتري را براي مشتري ايجاد كند. مدل نظري اجراي مديريت ارتباط با مشتري شامل سه بعد فكري، اجتماعي و فناوري اطلاعات مي باشد. در اين مقاله ضمن معرفي اصول و مفاهيم مديريت ارتباط با مشتريان و مزاياي به کارگيري آن، روندهاي ارتباط با مشتري و چالش هاي پيش روي سيستم هاي CRM و مدل اجرا و همچنين ارايه راهكار اجرايي فرايند پياده سازي اين سيستم در سازمان مورد بررسي قرار مي گيرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :