کد خبر: ۶۴۱
غول فناوری «سافت‌بنک» پیش‌بینی کرده‌است که ربات‌ها تا 30 سال آینده از انسان‌ها 200 برابر باهوش‌تر خواهند شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 31
 
موگل ماسایوشی سان، میلیاردر 60 ساله حوزه فناوری، اعلام کرد که تا سال 2047 آی‌کیوی هوش مصنوعی به 10 هزار خواهد رسید. این در حالی است که متوسط آی‌کیو یا ضریب هوشی انسان 100 و 140 ضریب هوشی یک فرد نخبه است. از نظر «منسا» (Mensa)، انجمن بین‌المللی تیزهوشان با گروه‌های متعدد ملی، فقط افراد بالای 130 را به عنوان تیزهوش قبول دارد.

ماسایوشی سان، در سخنرانی اخیرش در کنفرانس طرح سرمایه‌گذاری آینده که در ریاض، در عربستان سعودی، برگزار شد، گفت: «به‌زودی آی‌کیوی هوش مصنوعی از آی‌کیوی انسان بالاتر خواهد رفت».

گفتنی است که ربات‌های انسان‌نمای مدرن مانند ربات «فلفل» (Pepper) شرکت سافت‌بنک به راحتی می‌تواند با فناوری تشخیص حالت چهره و تن صدا، احساسات انسان‌ها را بخواند. اما ماسایوشی سان می‌گوید: «30 سال دیگر مردم به قابلیت‌های سایبورگ‌های امروزی خنده‌شان خواهد گرفت. تا 30 سال دیگر، ربات‌ها احتیاجی به انسان برای یادگیری ندارند و خودشان همه چیز را یاد می‌گیرند و شاید روزی آنها هم به ما بخندند که چقدر ابلهانه مهارت‌ها را یاد می‌گیریم».

وی می‌افزاید: «ربات‌های امروزی خیلی بامزه هستند و در آینده هم بامزه خواهند بود اما با این تفاوت که به یک ابرهوش تبدیل خواهند شد».

به گفته وی، هم‌اکنون برخی ربات‌ها در بعضی حوزه‌ها از انسان‌ها باهوش‌ترند. اما تا 30 سال آینده، بیشتر آنها از هوش انسان سبقت خواهند گرفت و یک میلیون برابر باهوش‌تر از وضعیت کنونی‌شان خواهند شد».

ماسایوشی سان همچنین گفت: «ما انسان‌ها ابزارها را درست کردیم و فرض بر این بوده که انسان‌ها همیشه هوشمندانه‌تر از ابزارهایی است که اختراع کرده است و به همین دلیل هم می‌توانیم روی این دست‌ساخته‌ها کنترل داشته باشیم. ولی تا چند سال آینده برای اولین بار شاهد خواهیم بود که دست‌ساخته‌مان از خودمان دقیق‌تر شود».

گفتنی است که ماسایوشی سان 60 ساله به‌شدت علاقه به سرمایه‌گذاری برای پیشرفت هوش مصنوعی دارد زیرا او هم‌اکنون مسئولیت «صندوق چشم‌انداز پیشبرد یادگیری ماشینی» را دارد و می‌خواهد که این بخش به سرعت توسعه پیدا کند.
برچسب: ربات ، انسان ، آینده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :